هیبنا بررسی کرد

دو سیاست بانک مرکزی برای مقابله با کرونا

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۳۹۹/۰۱/۲۳
گزارش ها حاکی از آن است که شورای پول و اعتبار در آخرین جلسه با برنامه های اعتباری بانک مرکزی برای حمایت از تولید موافقت کرد و تلاش های بانک مرکزی برای دریافت کمک های بین المللی ادامه دارد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، بیماری کرونا شرایط را برای زندگی تمام دنیا با اختلال روبرو کرده است. گسترش بیماری در دنیا، باعث شده تقریبا یک سوم جمعیت دنیا با این بیماری دست و پنجه نرم کنند. اما این تنها فاز یک این بیماری است. در فاز دوم، شرایط ایجاد شده در اقتصاد کشورها باعث می شود که وضعیت برای معاش بسیاری از خانوارها با دشواری روبرو شود. این موضوع باعث شده که بسیاری از کشورها در فاز نخست به فکر مهار و کنترل بیماری بوده و در فاز دوم، در تفکر طرح ریزی سیاست های تقویتی برای اقتصاد باشند. بانک مرکزی در سال های گذشته برنامه های قابل توجهی را برای مهار نرخ ارز در نظر گرفته است، از سوی دیگر تحریم نیز باعث شده بود که بخشی از تمرکز این نهاد برای اتخاذ سیاست های ضد تحریمی معطوف شود. اما در حال حاضر، شیوع کرونا باعث شده که وضعیت خانوارها و کسب و کارها با اختلال روبرو شود. به همین منظور، شورای پول و اعتبار در آخرین جلسه خود، با برنامه ها و سیاست های اعتباری بانک مرکزی در شرایط ناشی ازشیوع ویروس کرونا موافقت کرده است. همچنین در آخرین جلسه شورای پول و اعتبار، از خدمات شبکه بانکی کشور و همدردی با خانواده جانباختگان کارکنان بانک ها ناشی از ابتلا به ویروس کرونا، مقرر شد که بانک مرکزی با هماهنگی وزارت بهداشت، پروتکل های لازم برای فعالیت شعب بانک ها در زمان بیماری کرونا را تدوین و ابلاغ کند.

موضوع مهم دیگری که در راستای مقابله با کرونا برای اقتصاد کشور ضروری است، بهره گیری از کمک های صندوق بین المللی پول است. این کمک ها مشمول تمام کشورهای بحرانی می شود، اما تحریم های ظالمانه آمریکا باعث شده که این روند با چالش روبرو شود. در آخرین گزارش، رییس کل بانک مرکزی، وضعیت پیگیری تسهیلات صندوق بین المللی پول را تشریح کرد. بر اساس این گزارش، رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد که حدود یکماه پیش، بعدازاعلام رسمی آمادگی صندوق بین المللی پول برای کمک سریع و بدون قید و شرط به کشور هایی که درگیر مقابله باویروس کرونا هستند، درخواست ایران را، برای استفاده ازحق ایران از این حمایت صندوق اعلام کرده است،اماافرادی درخارج، درصدد وارونه جلوه دادن تلاشها و انحراف درخواستهٔ بحق ایران بوده‌اند.

عبدالناصر همتی در این گزارش تاکید کرد که سازوکار اروپا اینستکس (INSTEX) و حتی، کانال مالی سوییس (SHTA)، که به ادعای خود آمریکا، از تحریم های یکجانبه آمریکا، مستثنی هست، کانالهای در دسترس برای انجام برخی از مبادلات کمک‌های انسان دوستانه و از جمله منابعی است که صندوق دراختیار ایران قرار خواهد داد. کشورهای اروپایی و سایر کشورها، در روند استفاده از این دو کانال قرار دارند. او ابراز امیدواری کرد دراین برههٔ تاریخی، مخالفت آمریکا، به وجههٔ تخصصی صندوق و نیزکارکرد آن برای کمک به کشورهای عضو، بویژه ایران، آسیبی نرساند. بانک مرکزی مصمم به پیگیری درخواست خود در قالب«تامین مالی سریع»، RFI، بوده و رییس کل بانک مرکزی، طی نامه ای به رئیس صندوق، این مطلب را تاکید کرده است.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000