رییس کل بانک مرکزی تشریح کرد

مکانیزم تخصیص وام یک میلیون تومانی

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۳۹۹/۰۱/۲۷
رییس کل بانک مرکزی در یک مطلب، به تشریح نحوه تخصیص وام قرض الحسنه خانوارهای یارانه بگیر پرداخت.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، در کشورهای مختلف در زمان کرونا، خانوارها با محدودیت های متفاوتی روبرو شدند. در این شرایط عمدتاً سیاست گذارها با ارایه راهکارهایی به دنبال حمایت از خانوارها به ویژه اقشار آسیب پذیر هستند. در این شرایط، بانک مرکزی طرحی را اجرایی کرد که بر اساس آن خانوارها بتوانند از وام یک میلیون تومانی دریافت کنند و بازپرداخت آن را از محل یارانه ها جبران کنند. رییس کل بانک مرکزی در صفحه اینستاگرامی خود آخرین شرایط تسهیلات یک میلیون تومانی را تشریح کرد.بر این اساس، به دنبال اقدام اولیه بانک مرکزی در جهت کمک به کاهش نرخ وام یک میلیون تومانی به خانوارهای یارانه بگیر، از طریق آزادسازی بخشی از ذخایر قانونی بانک ها نزد بانک مرکزی و تعدیل نرخ آن وام ها به 12 درصد، در جلسه ستاد اقتصادی دولت، با قبول پرداخت ما به التفاوت نرخ 12 درصد، با وام قرض الحسنه توسط دولت، مقرر شد وام پرداختی به همه خانوارهای یارانه بگیر، به صورت قرض الحسنه و 30 ماهه باشد.

همتی همچنین تأکید کرد که با انجام پروسه ثبت نام و اعلام درخواست تمایل سرپرستان خانوار، مبنی بر استفاده از این وام، در پاسخ به پیامک ارسال وزارت رفاه، تا روز قبل از شروع ماه مبارک رمضان، وام یک میلیون تومانی خانوارهای یارانه بگیر از طریق بانک های عامل خود به حسابشان واریز خواهد شد. رییس کل بانک مرکزی همچنین به این نکته اشاره کرد که وام قرض الحسنه 4 میلیون خانوار کم درآمد، بر اساس تعداد اعضای خانوار آنها، یک تا دومیلیون تومان خواهد بود.

نگاه کارشناسان به وام یک میلیون تومانی

درباره تخصیص وام یک میلیون تومانی دو نوع رویکرد وجود دارد. برخی معتقدند که در شرایط کنونی با توجه به بالا بودن هزینه های خانوار، اختصاص وام یک میلیون تومانی نمی تواند بخش قابل توجهی از هزینه ها را پوشش دهد. در واقع یک میلیون تومان، تنها بخش کوچکی از سبد خانوار را تشکیل می دهد، بنابراین به طور متوسط هزینه ماهانه خانوارها بیش از دو میلیون تومان در ماه است. در نتیجه برخی از منتقدان اعتقاد دارد که این تصمیم با استقبال کمی در روزهای آینده روبرو خواهد شد. البته برخی دیگر از کارشناسان، نظر مثبتی درباره رویکرد بانک مرکزی دارند. از نگاه این کارشناسان، بسیاری از خانوارها در شرایط کنونی با وضعیت سختی دست و پنجه نرم می کنند، بنابراین اختصاص یک تا دو میلیون تومان می تواند بخش قابل توجهی از هزینه های خانوارها را پوشش دهد، اما احتمال این وجود دارد که خانوارها این مبالغ را هزینه کنند و پس از آن با قطع شدن یارانه ماهانه در ماه های آینده برای کنترل و مدیریت هزینه های خود با مشکل روبرو شوند. به همین دلیل، شرایط باید به نحوی مدیریت شود که تنها بخشی از اقساط ماهانه از یارانه خانوارها کسر شود. در مجموع اکثر کارشناسان اعطای این تسهیلات را به صرفه تر ازعدم پرداخت آن می دانند.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000