آمار رییس کل بانک مرکزی چه روندی را نشان می دهد؟

تورم پیش نگر منفی شد

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۳۹۹/۰۲/۱۳
رییس کل بانک مرکزی در تازه ترین اظهار نظر اعلام کرد که در فروردین ماه تورم تولید کننده به رقم منفی 0.8 درصد رسیده است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، عبدالناصر همتی، با اشاره به روند کاهنده تورم در کشور اعلام کرد: خوشبختانه در فروردین ماه شاهد کاهش 2.4 واحد درصدی شاخص بهای تولید کننده بودیم؛ به طوری که تورم تولید کننده از 1.6 درصد اسفند ۹۸ به منفی 0.8 درصد در فروردین ۹۹ رسید.به گفته همتی، بر این اساس تغییر شاخص بهای تولیدکننده (تورم نقطه به نقطه) در فروردین ماه نسبت به ماه مشابه در سال گذشته به 20.9 درصد رسید که نسبت به ماه پیش 2.9 واحد درصد کاهش داشت. در نتیجه با توجه به پیش‌نگر بودن تورم تولید کننده، این امر می‌تواند بیانگر کاهش تورم آتی مصرف کننده و موجب کاهش انتظارات تورمی باشد.
اما صحبت های رییس کل بانک مرکزی از تورم تولید کننده به چه معنی است؟ شاخص بهای تولید کننده و شاخص بهای مصرف کننده دو شاخص مهم برای اندازه گیری تورم محسوب می شود. اولی قیمت کالاها را در مبدا تولید، یعنی درب کارخانه اندازه گیری می کند. دومی نیز سطح قیمت کالاها را در بازار یا در هنگام تحویل به مشتری می سنجد. بنابراین این دو معیار نشان می دهد که تغییرات قیمتی در اقتصاد کشور چه مسیری را طی می کند. اصولا سطح قیمت های تولیدی در کارخانه با یک وقفه ای به سطح قیمت های بازار مصرفی می رسد. علاوه بر این، کرایه حمل و نقل و قیمت واسطه ها را نیز باید در نظر گرفت، بنابراین با یک وقفه زمانی تغییرات شاخص بهای تولید کننده به شاخص بهای مصرف کننده یا همان تورم اصلی می رسد. از این رو است که به شاخص بهای تولید کننده، تورم پیش نگر می گویند، زیرا می تواند پیش بینی کند که تورم در آینده چه مسیری را حرکت می کند. اما آیا منفی شدن نرخ تورم در اقتصاد کشور یک اقتصاد مثبت محسوب می شود؟ به نظر می رسد که علت اصلی منفی شدن نرخ تورم تولید کننده شیوع کرونا و کاهش تقاضا در اقتصاد کشور است. در این شرایط اصولا دولت ها با سیاست های تحریکی نظیر کاهش نرخ بهره یا اعطای تسهیلات ارزان قیمت و در دسترس، سعی می کنند که شرایط خروج از رکود را فراهم کنند. در سال های گذشته ژاپن یکی از کشورهایی بوده که با تورم منفی دست و پنجه نرم می کرده و سیاست های این کشور عمدتا به دنبال مثبت کردن تورم بوده است، البته که این منفی بودن در یک دوره طولانی اتفاق افتاده است.
در اقتصاد ایران، نرخ تورم هنوز نسبت به بسیاری از کشورها در سطح بالایی قرار دارد، بنابراین کاهش نرخ تورم به نوعی می تواند به اقتصاد کمک کنند باشد، اما تداوم تورم منفی نشان می دهد که عمق رکود در اقتصاد بالا رفته است و نیاز است که شرایطی مهیا شود که وضعیت رشد اقتصادی لطمه زیادی از شیوع بیماری کرونا نبیند. بنابراین اگرچه کاهش نرخ تورم در آینده یک اتفاق محسوب می شود، اما روی دیگر تورم منفی اثر آن بر رشد اقتصادی است و لازم است که سیاستگذاران سیاست های مناسب برای مقابله با رکود را اتخاذ کنند.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000