هیبنا روند بازار املاک تا پایان بهار را بررسی می کند:

فصل آرام بازار مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۹/۰۲/۲۰
یک کارشناس بازار مسکن معتقد است تا پایان فصل بهار بازار معاملات املاک یک دوره آرام به جهت حجم معاملات همراه با افزایش تدریجی قیمت اسمی را تجربه خواهد کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

مسعود سعادتمند کارشناس و فعال بازار مسکن با بررسی چهار متغیر اصلی اثرگذار در مقطع زمانی کنونی به پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، گفت: یکی از پارامترهای اصلی بر روند بازار افزایش قیمت تمام شده مسکن است. برآوردها نشان می دهد در حال حاضر قیمت تمام شده مسکن در شهر تهران به طور میانگین به مترمربعی بین ۱۳ تا ۱۵ میلیون تومان رسیده است. افزایش مجدد در بهای پروانه، افزایش حداقل 20 درصدی دستمزدها و تورم عمومی از جمله عواملی است که منجر به افزایش هزینه های ساخت و در نهایت افزایش قیمت تمام شده شده است.

وی ادامه داد: این موضوع باعث سختی فروش توسط بسیاری از سازندگان تا زمان دستیابی به بهای مناسب در بازار خواهد شد.

وی به پارامتر دیگر اثرگذار بر روند بازار اشاره و اظهار کرد: تغییر در نرخ ارز منجر به ایجاد انتظار تورمی در بازار می‌شود. در کشور ما، ارزش دارایی‌ها معمولا در مقایسه با نرخ ارز سنجیده می‌شود و مردم انتظار دارند ارزش دارایی‌شان متناسب با افزایش نرخ ارز، افزایش یابد. در حال حاضر، میزان رشد در میانگین بهای مسکن تهران نسبت به آبان ماه 1396، کمتر از افزایش نرخ ارز بوده است و همین موضوع منجر به ایجاد انتظار در مالکان واحدها برای تعدیل بهای املاکشان خواهد شد. این انتظار تورمی معمولا در بازار در قالب دو تصمیم عدم فروش توسط مالکان و ایجاد انگیزه در خریداران سرمایه‌ای نمود پیدا می‌کند.

سعادتمند در عین حال مهم ترین پارامتر بیرونی اثرگذار بر بازار را وضعیت بازار سرمایه دانست و افزود: در حال حاضر، شاخص کل بورس در حال فتح قله‌های جدید است و هر روز خبر افزایش شدید در بهای سهم‌های مختلف در صدر اخبار اقتصادی قرار می‌گیرد. در کشور ما به صورت سنتی، امن‌ترین و شناخته‌ شده ترین بازار برای سرمایه‌گذاری، مسکن است و به نظر می‌رسد در صورت خروج بخشی از نقدینگی از بورس، باز هم بخش مهمی از این نقدینگی به سمت بازار مسکن سرازیر شود و مقدمه‌ای بر تغییر شرایط بازار شود.

به گفته وی شیوع ویروس کرونا در ایران و جهان چهارمین عامل بیرونی بر روند بازار در بهار انسال است.

وی دراین باره گفت: ساده‌ترین تاثیر این ویروس به ویژه در فصل بهار کاهش معاملات ناشی از عدم تمایل بسیاری از افراد به انجام ترددهای غیر ضروری است.

این کارشناس بازار مسکن در پایان گفت: به صورت کلی به نظر می‌رسد روند کلی بازار مسکن در سال 99 هم‌چنان تورمی باشد، هر چند این بهار می‌تواند فصل آرامی برای بازار مسکن باشد.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000