معاون امور مسکن شهری بنیاد مسکن اعلام کرد

اتمام ۶ هزار مسکن ملی در شهرهای کوچک

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۹/۰۳/۱۷
معاون امور مسکن شهری بنیاد مسکن از اتمام عملیات ساخت ۶ هزار واحد مسکن ملی در شهرهای با جمعیت کمتر از ۱۰۰ هزار نفر خبر داد.
پایگاه خبری بانک مسکن

جواد حق شناس معاون امور مسکن شهری بنیاد مسکن در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا اعلام کرد: زمین مورد نیاز برای ساخت حدود 60 هزار واحد دیگر طرح مسکن ملی نیز تامین شده است که متقاضیان واحدهایی که قرار است بر روی این زمین ها ساخته شوند برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی خواهند شد.

وی با اشاره به تفاوت های مسکن ملی با مسکن مهر توضیح داد: هر چند هر دو طرح اقدام ملی مسکن و طرح مسکن مهر جزو مگا پروژه ها و طرح های کلان دولتی هستند اما تفاوت های اساسی میان این دو طرح وجود دارد. در مسکن مهر ، قبل از انتخاب گروه متقاضیان در بسیاری از موارد پروژه ها و عملیات جانمایی و ساخت آغاز شد و بعد از شروع پروژه ها اقدام به شناسایی و ثبت نام از متقاضیان شد. در نتیجه در بسیاری از موارد بین انتخاب متقاضی و پروژه دچار مشکل شدیم و منجر به این شد که برای برخی از پروژه ها تقاضای موثر وجود نداشته باشد .

وی ادامه داد: همچنین در مسکن مهر ایده اولیه این بود که می توان هر زمین و عرصه ای را بعدها با انتقال تاسیسات زیربنایی و خدمات کامل کرد اما در ادامه تامین این امکانات در برخی ازموارد با مشکل مواجه شد.اما در طرح اقدام ملی از این تجربه درس و به کار گرفته شد.در این طرح ابتدا و قبل از انجام هر کاری تصمیم بر تعیین و شناسایی گروه های متقاضی گرفته شد.به طوریکه در طرح اقدام ملی، متقاضیان به صورت عمومی ثبت نام شدند و براساس تعداد و نوع متقاضیان واجد شرایط در صورت وجود زمین مناسب برای ساخت، پروژه ها آغاز می شود. بنابراین در طرح اقدام ملی مطابق با برنامه ریزی و روشی که در پیش گرفته شد پس از پایان عملیات ساخت واحدها، پروژه بدون متقاضی وجود نخواهد داشت. همچنین زمین هم در مکان هایی انتخاب شده که حتما دارای خدمات باشند و یا اگر در برخی از موارد خدمات به میزان مورد نیاز و با کیفیت مورد نیاز فراهم نبود این زمین ها کنار گذاشته شدند.

حق شناس همچنین با اشاره به تفاوت مقیاس مسکن ملی با مسکن مهر خاطرنشان کرد: در مسکن مهر مقیاس و تنوع پروژه ها بسیار بزرگ بود.در این طرح در برخی از پروژه ها همچون پروژه های خودمالکی و کوچک مقیاس کار در زمان مناسب به اتمام رسید اما در پروژه های با مقیاس بزرگ که به عنوان مثال در یک پروژه هزار تا دو هزار واحد احداث می شد پیچیدگی های کار منجر به بروز تاخیر در فرآیند ساخت و تکمیل و تحویل واحدها می شد. به عنوان مثال مشکلات مربوط به تامین تاسیسات و خدمات زیربنایی کل پروژه و فرآیند ساخت را تحت تاثیر قرار می داد و با تاخیر همراه می کرد. اما در طرح اقدام ملی پروژه ها به آن میزان کلان نیست و به نحو هوشمندانه ای انتخاب شده که توزیع درستی در شهرها و مناطق داشته باشد به گونه ای که پروژه های کلان تعریف نشود و بتوان هر چه سریعتر پروژه ها را به اتمام رساند. مورد دوم آن است که در مسکن مهر برآورد درستی از حداقل آورده متقاضیان صورت نگرفته بود و تاکیدی بر این که متقاضیان قادر به تامین حداقل آورده به میزان تعیین شده باشند صورت نگرفته بود اما در طرح اقدام ملی یکی از شروط ثبت نام متقاضیان توانایی در تامین حداقل آورده تعیین شده است تا در این زمینه نیز به مشکل برخورد نکنیم و بتوان پروژه ها را در اسرع وقت تکمیل کرده و تحویل دهیم و زمان اجرای پروژه ها را تا حد امکان کوتاه کنیم.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000