دبیر کانون سراسری انبوه سازان در گفت و گو با هیبنا اعلام کرد

رونق تولید مسکن با تسهیل فضای کسب و کار/جهش تولید از مسیر رونق تولید مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۹/۰۴/۱۹
دبیر کانون سراسری انبوه سازان گفت: سیاستهای تشویقی و اقدامات تسهیلگرانه در برنامه سوم توسعه توانست تولید مسکن را در آن سالها رونق دهد پس با رونق تولید مسکن می توان جهش تولید را محقق کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، با توجه به نامگذاری سال 99 از سوی مقام معظم رهبری به نام جهش تولید، یکی از بخش هایی که می تواند به خوبی ما را در رسیدن به جهش تولید و محقق کردن این نام کمک کند بخش مسکن و رونق تولید مسکن است.
بخش مسکن و ساخت‌ و ساز می تواند نسبت به سایر بخش های اقتصادی، با کمترین سرمایه بیشترین شغل را ایجاد کند و علاوه بر ایجاد فرصت شغلی مستقیم که گفته می شود بیش از 200 شغل مستقیم ایجاد می کند می تواند بیش از 1200 شغل غیر مستقیم را تحت تاثیر قرار دهد.
دفتر برنامه ریزی و اقتصاد وزارت ‌راه و شهرسازی ، درباره «سهم بخش‌های مختلف اقتصاد از اشتغالزایی» به این نتیجه رسیده است که بخش مسکن در مقایسه با 10 بخش مهم اقتصادی، این قابلیت را دارد که با کمترین میزان سرمایه‌گذاری، بیشترین سهم را در ایجاد شغل داشته باشد. در بخش مسکن به ازای 20 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری امکان اشتغال برای 100 نفر به‌ وجود می‌آید، اما برای همین میزان اشتغالزایی در بخش نفت ‌و گاز و معدن به 300 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری نیاز است که در بخش حمل‌ونقل و ارتباطات نیز این رقم حدود 30 میلیارد ریال برآورد می‌شود.
این قابلیت بالای بخش مسکن در ایجاد فرصت های شغلی اگر چه سالهاست تا حدودی با افت تولید مسکن تحت تاثیر قرار گرفته اما با توجه به نامگذاری سال 99 به نام جهش تولید می توان امیدوار شد که امسال، سال خوبی برای بخش مسکن و بخش تولید خواهد بود.

*توجه دولت به طرح اقدام ملی مسکن
توجه دولت در بخش مسکن نشان می دهد که این اقدام می تواند در طول سال های آتی تا چه حد برای بخش مسکن مفید باشد. این توجه را می توان در اقدام عملی دولت در اواخر ماه گذشته به خوبی ملاحظه کرد. چرا که دولت با سرعت دهی به طرح اقدام ملی مسکن، تسهیل صدور پروانه‌های ساختمانی، دریافت مالیات از خانه‌های خالی، الزام به اخذ کد رهگیری و ایجاد سقف قیمتی برای اجاره بها نشان داد که نباید به بخش مسکن تنها به عنوان یک بخش نگاه کرد و قطعا با تحریک طرف عرضه و تولید مسکن علاوه بر تعادل و متوازن کردن بازار مسکن سایر بخش های اقتصادی را به تحریک وادار خواهد کرد.
فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه سازان در گفت و گو با خبرنگار هیبنا با اشاره به اینکه تسهیل فضای کسب و کار می تواند به تولید مناسب مسکن و رونق این بخش کمک کند گفت: وقتی تولید مسکن در کشور رونق بگیرد علاوه بر کاهش قیمت مسکن می توان به ثبات اقتصادی در بازار کمک کرد.
وی با تاکید بر اینکه رشد سقف تسهیلات ساخت مسکن را در سال جاری باید تحسین کرد ادامه داد: رونق تولید مسکن می تواند کشور را در محقق کردن جهش تولید کمک کند. پس وقتی گفته می شود مسکن محرک اقتصادی است سخن اشتباهی نیست. با رونق تولید شرایط خانه دار شدن در کشور تسهیل خواهد شد.
پورحاجت ادامه داد: گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نیز بر نقش مهم بخش مسکن بر اشتغال و لزوم خروج این بخش از رکود برای افزایش اشتغال نشان می دهد که این مسئله به‌ویژه از آن نظر اهمیت دارد که بیشتر نیروی کار شاغل در این بخش،نیروی کار با مهارت پایین هستند و ایجاد اشتغال برای این گروه که جزو اقشار کم‌درآمد به‌شمار می‌روند، می‌تواند زمینه مهمی در کاهش فقر باشد. در واقع بخش مسکن با ایجاد اشتغال در دهک‌های پایین جامعه، موجب می‌شود رفاه درآمدی این گروه بیشتر شود و در نهایت، موجب بالا رفتن سطح رفاه در کشور می‌شود.
دبیر کانون سراسری انبوه سازان خاطر نشان کرد: اگر می خواهیم به سمت رونق تولید مسکن حرکت کنیم می توانیم به گذشته و به برنامه سوم توسعه برگردیم که در ماده 138 آن سیاستهای تشویقی برای تولید مسکن در نظر گرفته شد. یعنی برای مدتی معافیتهای مالیاتی برای بخش تولید در نظر گرفته شد و در آن دوران رونق خوبی در بخش تولید مسکن شکل گرفت.
وی در خصوص وضعیت بازسازی بافت های فرسوده نیز گفت: می توانیم با ورود به بافت های فرسوده و توجه بیشتر به این بخش، بازآفرینی شهری را به خوبی دنبال کنیم.
پورحاجت تصریح کرد: توجه به صنعت ساختمان که یک صنعت کاملا پیشران اقتصادی است به نفع اقتصاد کلان و اشتغال خواهد بود. پس رونق بخش مسکن و ساخت و ساز یک امر بدیهی برای رونق اقتصاد است.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000