عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت و گو با هیبنا مطرح کرد

جلسه دولت و مجلس برای ساخت ۲ میلیون مسکن اقشار کم درآمد

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۹/۰۴/۲۱
عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: مالیات بر خانه های خالی از سکنه و مالیات بر عایدی نقش مهمی در تولید و کاهش قیمت مسکن خواهند داشت.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، بر اساس برنامه ششم توسعه و طرح جامع مسکن، برای متعادل شدن عرضه و تقاضا باید سالانه 900 هزار تا یک میلیون واحد مسکونی احداث و عرضه شود. اگر چه در هیچ سالی تولید مسکن به این سقف مورد نظر نرسید اما کارشناسان بر این باور هستند که باید برای جبران این خلاء دولت و مجلس با یکدیگر همفکری جدیدی ارائه کنند. جلسه اخیر کمیسیون عمران مجلس با محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی و دو روز بعد با معاونان وزارت راه و شهرسازی و مسئولان ارشد بانک مسکن نشان داد که دولت و مجلس جدیت زیادی برای ساماندهی بازار مسکن دارند.
تاکید دولت بر اجرای اخذ مالیات بر خانه های خالی از سکنه و ورود دولت به تعیین سقف اجاره بها از یک سو و تسهیل صدور پروانه ساختمانی و اعطای زمین های دولتی برای ساخت مسکن را باید از اقدامات مناسب دولت در توجه به بخش مسکن و ساماندهی این بخش دانست.
صدیف بدری عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت و گو با خبرنگار هیبنا با اشاره به اینکه اخذ مالیات بر خانه های خالی از سکنه که از سوی وزارت راه و شهرسازی و سازمان امور مالیاتی به طور جدی پیگیری می شود می تواند بر تولید و قیمت مسکن نقش مثبتی داشته باشد گفت: مالیات بر خانه های خالی از سکنه و مالیات بر عایدی سرمایه تنظیم گر و سامان دهنده بخش مسکن خواهند بود. در تمام دنیا مالیات بر عایدی سرمایه موجب فراری دادن واسطه ها از بازار مسکن شده و می تواند گام مهمی بر این باشد که مسکن از کالای سرمایه ای خارج شود.
وی با تاکید بر اینکه جلسه کمیسیون عمران مجلس با وزیر راه و شهرسازی و معاونان این وزارتخانه و مقامات ارشد بانک مسکن نوید بخش روزهای خوب برای بخش مسکن خواهد بود تاکید کرد: در حال حاضر معافیت مالیاتی برای خانه های خالی از سکنه زیر 150 متر اجرا می شود پس امید است با رایزنی و همفکری که با دولت خواهیم داشت با ابزارهای تشویقی این طرح را بازنگری کنیم.
نماینده مردم اردبیل در مجلس ادامه داد: با درآمدی که از اخذ مالیات بر خانه های خالی از سکنه برای دولت و سازمان امور مالیاتی خواهد داشت می توانیم آنرا صرف تامین نهاده های تولید مسکن و کاهش قیمت تمام شده مسکن کنیم. پس وقتی بتوانیم با اعطای زمین رایگان و اعطای تسهیلات ارزان ساخت مسکن قیمت تمام شده ساخت را کاهش دهیم قطعا می توانیم به کاهش قیمت مسکن نیز امیدوار باشیم.
وی با انتقاد از اینکه علی رغم تاکید شورای عالی مسکن برای ورود سایر بانک ها و دادن تسهیلات به بخش مسکن فقط بانک مسکن است که به بخش مسکن تسهیلات اعطا می کند گفت: سایر بانک ها باید تا 20 درصد تسهیلات پرداختی خود را به بخش مسکن اختصاص دهند اما گزارش ها حاکی از این است که این عدد در حدود 7 درصد است.
بدری با اشاره به اینکه مجلس و دولت در تلاش هستند تا بخش مسکن را ساماندهی کنند گفت: در جلسه اخیر مجلس و وزارت راه و شهرسازی بر این موضوع تاکید شد که 60 درصد قیمت مسکن را زمین تشکیل می دهد که البته این عدد در تهران حدود 75 درصد است بنابراین اگر بتوانیم در کنار تامین زمین تسهیلات سایر بانک ها را نیز وارد بخش مسکن و ساخت و ساز کنیم می توانیم به اهداف برنامه توسعه و طرح جامع مسکن برسیم.
عضو کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: مجلس در نظر دارد تا به عنوان بازوی کمکی دولت برای دهک های یک تا پنجم که اقشار کم درآمد هستند در دو سال آینده، دو میلیون مسکن احداث و عرضه کند.
وی ادامه داد: یکی از اولویت های جدی مجلس در حوزه مسائل اقتصادی ، اشتغال و مسکن این است که بتوند برای اقشار کم درآمد جامعه این موارد را مهیا و تسهیل کند. پس مجلس یازدهم در تلاش است تا این موارد را با کمک دولت به سرانجام برساند.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000