دکتر حسین عبده تبریزی اعلام کرد

تصمیم درست در خصوص صندوق پس انداز یکم

یک اقتصاددان درباره آنچه این روزها تحت عنوان عملکرد بی اثر صندوق پس انداز مسکن یکم مطرح می شود موضع گیری کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

حسین عبده تبریزی، اقتصاددان و کارشناس خبره بخش مسکن در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، گفت: طرح راه ­اندازی صندوق پس ­انداز مسکن یکم که در سال 94 اجرایی شد تصمیمی درست و منطبق با شرایط وقت بازار معاملات مسکن بود اما در حال حاضر که بازارها به لحاظ نوسان قیمتی بسیار ناپایدار هستند باید از ابزارهای دیگری برای کمک به خانه دار شدن اقشار هدف استفاده کرد.

وی با اشاره به اتمام دوره 5 ساله اولیه امکان ثبت نام و سپرده گذاری خانه اولی ها در صندوق پس انداز مسکن یکم گفت: صندوق پس انداز مسکن یکم در زمان تاسیس و راه اندازی نسخه و راهکار بسیار خوبی برای خانه دار شدن خانه اولی ها و متقاضیان مسکن بود. چرا که در آن زمان به دلیل شرایط بازار مسکن و نبود تورم ها و جهش های شدید قیمتی، بازار مسکن با ثبات نسبی همراه بود و در سال های اول راه اندازی صندوق یکم، این صندوق، نقش موثری در خانه دار شدن خانه اولی ها و سپرده گذاران ایفا می کرد.

وی افزود: در واقع در آن زمان صندوق یکم یک عده زیادی بالغ بر 150 هزار نفر را صاحب خانه کرد هر چند این تعداد می توانست بیش از آن چیزی باشد که در نهایت تحقق یافت اما بیش از یک سوم سپرده گذاران این صندوق در نهایت موفق به استفاده از تسهیلات یکم برای خرید مسکن با استفاده از رژیم پس انداز و سپرده گذاری شدند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تصمیم سیاست گذاران پولی و متولی بخش مسکن برای عدم تمدید مهلت سپرده گذاری و ثبت نام در صندوق پس انداز مسکن که تسهیلات آن ارزان ترین شکل تسهیلات مسکن در شبکه بانکی است، تصمیم درستی بوده است یا خیر خاطرنشان کرد: به نظر می رسد در شرایط فعلی که تورم مسکن بسیار بالا و پیش رونده است و قیمت واحدهای مسکونی به دلیل تورم بالا در کوتاه مدت با رشد قابل توجه همراه می شود، نظام پس انداز را روش مناسبی برای تامین مالی معرفی کرد. در واقع نمی شود این صندوق را در شرایط تورم حاد پیشنهاد داد چون تورم حاد فعلی، میزان پس انداز افراد در صندوق پس انداز مسکن را از بین می برد. یعنی پس انداز افراد برای خرید مسکن به لحاظ ارزش برای خرید مسکن بعد از طی دوره حداقل یکساله سپرده گذاری به دنبال افزایش محسوس قیمت مسکن و تورم بالا، بسیار افت خواهد کرد و شکاف ایجاد شده بین قدرت خرید و قیمت مسکن عملا مانع از خرید مسکن از سوی فرد متقاضی خواهد شد.

عبده تبریزی تاکید کرد: نظام پس انداز برای خرید مسکن، عمدتا در شرایط ثبات اقتصادی و نبود تورم بالا پیشنهاد می شود. هر چند در بازار مسکن باید همیشه سبدی از انواع ابزارها، تسهیلات و نهادها برای تامین مالی دو سمت عرضه و تقاضا وجود داشته باشد تا به فراخور شرایط کلان، شرایط درونی بازار و همچنین اوضاع خریدار و سازنده و فروشنده، از یک یا چند جز این سبد استفاده شود.

وی موثرترین راهکار تامین مالی مسکن در شرایط فعلی را پرداخت تسهیلات با نرخ سود کم و سقف موثر و همچنین با اندیشیدن تدابیری برای کاهش رقم اقساط ماهانه عنوان کرد. به گفته وی در شرایط فعلی سایر اشکال دریافت تسهیلات مسکن که نیاز به سپرده گذاری نداشته و به صورت آنی پرداخت می شوند موثرتر از روش پس انداز خواهد بود.

این کارشناس برجسته بخش مسکن همچنین ایجاد ثبات و آرامش در بازار مسکن را وابسته به ایجاد ثبات و آرامش در همه بازارهای اقتصادی اعلام کرد.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000