بررسی های «هیبنا» نشان می دهد

مکانیزم های تشویقی برای بازگشت ارز صادراتی

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۳۹۹/۰۴/۲۳
رییس کل بانک مرکزی دو تصمیم مهم درباره نحوه بازگشت ارز حاصل صادرات به کشور را تشریح کرد، تصمیماتی که در جهت تشویق صادرکنندگان برای بازگشت ارز است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، در ماه های گذشته دو عامل تحریم های ظالمانه و شیوع کرونا باعث اختلال مبادلات تجاری شده است. به همین دلیل، میزان عرضه ارز به کشور از حد میانگین خود پایین تر آمده است و در نتیجه این موضوع باعث شده که حجم عرضه در بازار ارز کاهش یابد. ماحصل این تغییرات در اقتصاد کشور، به این شکل بود که نوسانات ارزی در دو ماه اخیر بسیار شدت پیدا کرده است. نوسانات بازار ارز، در کشور باعث می شود که انتظارات تورمی تغییر پیدا کند و در نتیجه باعث افزایش سطح عمومی قیمت ها شود. از سوی دیگر، این نوسانات ارزی برای تولید کنندگان و مصرف کنندگان نیز آسیب زننده خواهد بود، زیرا درآمدهای این گروه ها بر اساس ریال تنظیم می شود، اما افزایش قیمت ها بر اساس دلار صورت می گیرد. به طور کلی، اقتصاددانان نیز تاکید می کنند، نرخ ارز در کشور مهم ترین عامل تغییرات انتظارات تورمی است. زیرا افزایش ناگهانی نرخ ارز باعث، افزایش سطح عمومی قیمت ها و خدمات می شود. به همین دلیل سیاستگذاران در کشور به دنبال این هستند که با مکانیزم های تشویقی یا تنبیهی، روند بازگشت ارز حاصل از صادرات را در کشور تسهیل کنند. رییس جمهوری پیش تر اعلام کرده بود که در سال 98، 20 میلیارد یورو کالا صادر شده، اما ارز آن به کشور بازنگشته است. حتی بازگشت 50 درصد از این مقدار در شرایط کنونی می تواند بازار را متحول کند و در نتیجه بر روی قیمت ها اثر گذار باشد. در این راستا، پیش بینی شده که در سال جاری نیز میزان صادرات غیرنفتی به بیش از 40 میلیارد دلار برسد، که حتی بازگشت این ارز نیز می تواند شرایط بازار را تغییر دهد. در راستای تسهیل این ارزهای صادراتی، به تازگی تصمیمات جدیدی اتخاذ شده است.

عبدالناصر همتی در صفحه اینستاگرامی خود، دو تصمیم مهم شورای عالی هماهنگی اقتصادی را درباره نحوه بازگشت ارز صادرکنندگان تشریح کرد. بر اساس تصمیم نخست، مهلت برگشت ارز صادراتی چهار ماه بعد از صدور پروانه صادراتی است. برای تشویق صادرکنندگانی که ظرف سه ماه بعد ازصدور پروانه صادراتی، ارز خودرا برگردانند، تعهدات ارزی آنها، برمبنای ۹۰ درصد ارزش پایه صادراتی محاسبه خواهد شد. همچنین بر اساس تصمیم دوم، صادرکنندگانی که در مهلت تعیین شده بعد از تاریخ پروانه صادراتی، نسبت به برگشت ارز، به چرخه اقتصاد اقدام نکرده اند، مکلفند باقیمانده تعهدات خود را، دربازار دوم (سامانه نیما) به نرخ روز پایانی مهلت خود در بازار دوم، یا قیمت روز بازار در هنگام ایفای تعهد، هر کدام که کمتر بود، به بانک مرکزی بفروشند. بانک مرکزی انتظار دارد که با این دو تصمیم که مکانیزم های تشویقی و تنبیهی وجود دارد، عرضه ارز صادرکنندگان در کشور قوت یابد. حتی به نظر می رسد که اگر این موضوعات باعث بازگشت ارز به کشور نشود، تصمیمات سخت تری در آینده نزدیک برای صادرکنندگان اتخاذ خواهد شد. همتی در پایان تاکید کرد که بانک مرکزی از صادرکنندگانی که با برگرداندن به موقع ارز خود به چرخه اقتصاد کشور، به تعادل بازار ارز و خنثی شدن هرچه بیشتر فشار حداکثری کمک می‌کنند، قدردانی کرده و قطعاً مشوق های بیشتری را نیز برای آنها درنظر خواهد گرفت.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000