هیبنا گزارش می دهد

اما و اگرهای راه اندازی بورس املاک و مستغلات

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۹/۰۴/۲۴
پنج کارشناس و صاحبنظر حوزه مسکن و بازار سرمایه اما و اگرهای راه اندازی بورس مسکن را تشریح کردند.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، این کارشناسان و صاحبنظران حوزه مسکن و بازار سرمایه دیشب با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو سیما، ضمن تشریح مواردی از اساسنامه و ماهیت شکل گیری بورس مسکن، در خصوص برخی از مزایا و معایب و همچنین مواردی از ابهامات موجود در اساسنامه بورس مسکن بحث و گفت و گو کردند.

در این برنامه که با حضور حسین سلاح ورزی نماینده اتاق بازرگانی در شورای عالی بورس و محمد اسکندری کارشناس بازار سرمایه و همچنین ارتباط تلفنی با حسین عبده تبریزی،کارشناس برجسته بازار مسکن و بازار سرمایه، شاهین چراغی عضو شورای عالی بورس و جواد وکیلی کارشناس اقتصادی برگزار شد،کارشناسان بر ضرورت تامل بیشتر در خصوص فلسفه راه اندازی بورس مسکن وروش راه اندازی آن تاکید کردند.

محمد اسکندری،کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه محتویات اساسنامه اولیه تهیه شده برای بورس مسکن نشان می دهد این اساسنامه با قانون اوراق بهادار و سایر قوانین بورسی مطابقت ندارد، خاطرنشان کرد: نباید در این خصوص شتاب زده عمل کرد، چرا که برخورد شتاب زده می تواند منجر به شکست این طرح شود. همان گونه که دو سال است که امیدنامه پیش فروش متری مسکن تهیه شده است و در بازار فرعی بورس کالا، عرضه املاک دولت و بانک‌ها خیلی تبلیغ شد، اما عملا موفق نبود.

وی تاکید کرد: هم اکنون قواعد صندوق‌های املاک و مستغلات به صورت پیش نویس تهیه شده است. نکته مهم در این زمینه آن است که باید بین بورس و نهاد‌های مالی و همچنین بورس و شرکت‌های سرمایه گذاری تفاوت قائل شد بورس باید واسط معاملات اوراق بهادار و کالا باشد اما به نظر می رسد به نظر می‌آید تعریف جدیدی از بورس در قالب اساسنامه بورس مسکن در حال ارائه است که با قانون اوراق بهادار همخوانی ندارد.

وی همچنین با بیان اینکه اساسنامه تهیه شده برای بورس مسکن با قوانین بورسی مطابقت ندارد گفت: تامین سرمایه تخصصی باید در کنار پذیره نویسی باشد،

اسکندری همچنین با انتقاد به سرمایه اولیه در نظر گرفته شده برای بورس املاک و مستغلات خاطرنشان کرد: رقم سرمایه 5 هزار میلیارد تومانی برای بورس املاک و مستغلات رقم بسیار بالایی است و می تواند مخاطره آمیز باشد.

حسین سلاح ورزی، نماینده اتاق بازرگانی در شورای عالی بورس نیز در این برنامه با بیان اینکه راه اندازی بازار املاک و مستغلات می‌تواند به تأمین مالی و تولید انبوه مسکن با قیمت تمام شده مناسب، کمک کند، خاطرنشان کرد: مطالعات انجام شده در خصوص شرایط اقتصاد کشور و مقایسه آن با سایر کشورها نشان می‌دهد که بین متغیر‌های کلان اقتصادی و متغیر‌های بخش مسکن ارتباط بسیار قوی وجود دارد،از سوی دیگرحدود ۱۲۰ رشته فعالیت با حوزه ساختمان ارتباط مستقیم دارند.بنابراین و براساس شاخص های مختلف اقتصادی رونق در بخش ساختمان با رونق یا رکود کل اقتصاد، ارتباط دارد و از طرفی موضوع مسکن برای مردم نه تنها اقتصادی بلکه موضوع اجتماعی است و از طرفی دولت هم حجم انبوهی از املاک و طرح‌های نیمه تمام دارد که قرار بود آن‌ها را برای بهره برداری و مولدسازی به بخش خصوصی واگذار کند.

وی با بیان اینکه راه اندازی بازاری به عنوان بازار املاک و مستغلات می‌تواند امکان تأمین مالی از طریق صندوق پروژه‌ها برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام دولت را فراهم کند و از سوی دیگر برای مردم فرصتی برای پیش خرید در بستر شفاف محسوب شود خاطرنشان کرد:به نظر می‌رسد موضوع راه اندازی بورس املاک و مستغلات در تحلیل‌های عامیانه به بورس مسکن تقلیل داده شده است در حالی که این گونه نیست و بورس املاک ومستغلات کارکرد‌های گوناگون بیشتری دارد.

وی با بیان اینکه مطالعات نشان می دهد املاک مسکونی و تجاری در ایران بیش از ۸۰ درصد خالص ثروت را تشکیل می‌دهد،گفت: بنابراین و با توجه به تنوع کارکرد‌ها در این بخش، را ه اندازی بورس تخصصی حوزه املاک و مستغلات اقدامی بی ضرر خواهد بود.

سلاح ورزی افزود: راه اندازی و فعالیت بورس املاک و مستغلات در نهایت می تواند منجر به ایجاد تعادل در بازار مسکن به لحاظ عرضه و تقاضا شود.

در این برنامه همچنین شاهین چراغی عضو شورای عالی بورس اظهار کرد: از آنجا که ماهیت بورس املاک و مستغلات، متفاوت با بورس های ایجاد شده در گذشته است به همین دلیل ۵ هزار میلیارد تومان سرمایه برای این بورس در نظر گرفتیم، زیرا تصور ما این است که به تأمین سرمایه‌های تخصصی مورد نیاز در حوزه مسکن نیاز داریم، هم اکنون تنها تأمین سرمایه تخصصی در حوزه مسکن مربوط به بانک مسکن است.

چراغی با بیان اینکه اگر بخواهیم میزان تولید مسکن در سال را به ساخت 700 تا 800 هزار واحد مسکونی افزایش دهیم قطعاً به تأمین سرمایه‌های بخش مسکن نیازمندیم،خاطرنشان کرد:همه تلاش ما این است که از منابع مالی سهامداران، سرمایه‌های تخصصی بخش مسکن را تامین کنیم و طرح‌های متفاوتی برای ساخت و تولید مسکن آغاز شود.در واقع با این اقدام در تلاشیم ریل گذاری جدیدی در حوزه تامین سرمایه،تامین مالی و عرضه مسکن آغاز کنیم.

وی همچنین تاکید کرد:فعلا در تلاشیم تا با استفاده از پلت فرم‌های موجود در شرکت سپرده گذاری بورس کالا و نرم افزار‌های بورس کالا و فرابورس، بورس املاک و مستغلات راه اندازی کنیم.

وی همچنین با اشاره به تکالیف قانون ساماندهی و حمایت از تولید وعرضه مسکن گفت:براساس این قانون همه سازمان‌های وابسته به وزارت راه و شهرسازی و نهاد‌های قانونی می‌توانند زمین خود را در این بورس عرضه کنند و به جای آن واحد‌های سرمایه گذاری دریافت کنند. بنابراین مصوبات قانونی در این باره وجود دارد.

جواد وکیلی کارشناس اقتصادی در خصوص سرمایه در نظر گرفته شده برای اندازی بورس املاک و مستغلات خاطرنشان کرد:سرمایه گذاری ۵ هزار میلیارد تومانی باید بازدهی لازم را برای سهامداران داشته باشد در غیر این صورت، مشکل ساز می‌شود.

وی افزود:موضوع شیوه ارزش گذاری املاک در بازار بورس هنوز شکل نگرفته است ضمن اینکه به دامنه و نحوه عرضه هم باید توجه شود.این در حالی است که شایدبهتر بود روند‌ها در بازار‌های فعلی از جمله بورس کالا شکل گیرد و امتحان شود و پس از سپری شدن این امتحان و با توجه به تجربه‌ها اگر نیاز بود بورس املاک و مستغلات ایجاد شود.بنابراین لازم است مطالعات سازمان بورس در این باره بیشتر شود.

حسین عبده تبریزی، اقتصاددان و کارشناس برجسته مسکن نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: اگر گسترش بازار سرمایه، منطقی نباشد مشکلاتی به وجود می‌آید.وی با بیان اینکه بخش ساختمان بخش بزرگی از اقتصاد کشورمان است که در بازار سرمایه حضور فعالی ندارد خاطرنشان کرد:همه محصولاتی که قرار است به عنوان بورس جدید املاک و مستغلات تعریف شود موجود است و باید در دو بورس فعلی،یعنی بورس کالا و فرابورس، شرکت‌های ساختمانی بیشتری پذیرفته شوند.

عبده تبریزی افزود: اکنون صندوق‌های مستغلات، بازار ثانویه اوراق رهنی و اوراق تسه (اوراق تسهیلات خرید مسکن) در بورس‌هایی وجود دارند که می‌توانند گسترش یابند.اما دیده می شود برای راه اندازی بورس املاک و مستغلات،هیچ محصول جدیدی که منطقی برای ایجاد بورس جدید باشد ارائه نشده است و تنها با این منطق که برخی می گویند بورس‌های جدید، کم کاری کرده اند و بورس جدایی باید درست شود در حال تشکیل است.

وی همچنین تاکید کرد: بورس املاک و مستغلات هیچ نمونه جهانی ندارد. بورس جدید نیاز به نظارت دارد ضمن این که می بینیم فرآیندهای نظارتی در بورس‌های فعلی هم مشکلاتی دارد . بنابراین نباید بورسی را که در هیچ جای جهان تجربه نشده است، ایجاد کرد.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000