ساعات کاری جدید ساتنا و پایا اعلام شد

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۳۹۹/۰۵/۲۰
ساعات کاری ساتنا (سامانه تسویه ناخالص آتی) و پایا (سامانه پایاپای الکترونیکی) بر اساس اعلام بانک مرکزی اطلاع‌رسانی شد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن - هیبنا، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تغییرات جدید در ساعت کاری سامانه‌های نظام پرداخت ساتنا و پایا را که تا اطلاع ثانوی معتبر و مبنای عمل خواهد بود، به شبکه بانکی ابلاغ کرده که در بانک‌ها اعمال شده و بر اساس آن مشتریان می‌توانند در روزهای پیش رو از سامانه‌های ساتنا و پایا استفاده کنند.
ساعت کاری سامانه ساتنا (سامانه تسویه ناخالص آتی) تا اطلاع ثانوی در دستور پرداخت بین مشتری ۱۳ و در دستور پرداخت بین بانکی ۱۳:۳۰ اعلام شده است.
بر اساس اعلام بانک مرکزی به شبکه بانکی کشور، ساعت کاری سامانه پایا (سامانه پایاپای الکترونیکی) تا اطلاع ثانوی در چرخه اول همانند روزهای عادی انجام خواهد شد؛ زمان آغاز پردازش چرخه دوم پایا ساعت 10:45 و چرخه سوم نیز 13:45 دقیقه تعیین شده و تسویه بین بانکی چرخه‌های مزبور نیز در همان روز از طریق ساتنا انجام خواهد شد.
از سوی دیگر شروع چرخه پایا ( شاپرکی) در روزهای تعطیل رسمی ساعت 13:45 دقیقه اعلام شده است.
به گزارش هیبنا، پیش از این ساعت کاری سامانه ساتنا در دستور پرداخت بین مشتری ساعت۱۴ و در دستور پرداخت بین بانکی ساعت ۱۴:۳۰ دقیقه بود.
ساتنا و پایا محصولاتی از بانکداری الکترونیک هستند که امکان واریز و انتقال وجه بین بانکی با مبالغ بیشتر از سقف کارت به کارت را از طریق درگاه‌هایی همچون اینترنت‌بانک و همراه‌بانک و بدون نیاز به مراجعه حضوری به بانک برای مشتریان فراهم می‌کنند؛ هرچند در صورت مراجعه حضوری به شعب نیز امکان استفاده از این خدمات وجود دارد.
ساتنا سامانه‌ای الکترونیکی است که پردازش و تسویه تراکنش‌های بین بانکی و دستور پرداخت های فوری را به صورت انفرادی و آنی انجام می دهد.
در این سامانه مشتریان می توانند نسبت به انتقال وجوه با مبالغ بیش از ۱۵ میلیون تومان به حساب خود و یا سایر افراد در سایر بانک‌ها اقدام کنند. برای استفاده از این سامانه اطلاع از شماره شبای حساب مقصد ضروری است. حواله‌های ساتنا بدون محدودیت جغرافیایی و بین شهرهای مختلف ، طی روز انجام می‌شوند.
پایا نیز یک سیستم تبادل اطلاعات بانکی است که کاربرد اصلی آن، مکانیزه کردن پرداخت‌های خرد بین بانکی با تعداد انبوه برای مشتریان است.
در واقع اگرچه به کمک پایا نیز می‌توان حواله بین بانکی البته با سقف‌های محدودتر از ساتنا صادر کرد، اما این سامانه به گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند دستور پرداخت‌های متعدد و انبوه را از جانب بانک مبدا دریافت، پردازش و برای انجام به بانک‌های مقصد ارسال کند. بر این اساس برای اموری نظیر پرداخت حقوق کارکنان، پرداخت سود سهام و اوراق بهادار، پرداخت اقساط و اجاره سامانه پایا مورد استفاده قرار می‌گیرد.
تسریع در انتقال وجوه بین بانکی آن هم به شیوه غیرحضوری، مزیتی است که در شرایط شیوع کرونا از طریق این دو سامانه نصیب مشتریان بانکی می شود. به این ترتیب با استفاده از پایا و ساتنا مشتریان متقاضی استفاده از خدمات و سرویس‌های بین بانکی می‌توانند با کاهش میزان مراجعات حضوری به شعب بانکی و کاهش ترددهای درون‌شهری اقدامات واریز و انتقالات بانکی را در کمترین زمان و با به حداقل رساندن خطراتی که سلامتی آنها را تهدید می‌کند، انجام دهند.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000