دبیر کانون نهادهای سرمایه گذاری تشریح کرد:

ریشه اصلی نوسان در بازارهای دارایی

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۳۹۹/۰۵/۲۵
دبیر کانون نهادهای سرمایه گذاری ریشه اصلی رشد بازارهای دارایی همچون بورس، ارز، سکه و مسکن در سال جاری را تشریح کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

سعید اسلامی بیدگلی دبیر کانون نهادهای سرمایه گذاری با تاکید بر آنکه ترکیب پول و شبه پول در نظام پولی کشور تغییرات جدی داشته است، به پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، گفت: برخلاف آنکه برخی از فعالان اقتصادی رشد شاخص بورس را عامل افزایش نرخ تورم عنوان می کنند، بررسی ها نشان می دهد رشد شاخص بورس، نوسانات در بازار ارز و سکه و نهایتا مسکن ریشه در یک عامل مهم دیگر یعنی « تورم انتظاری» دارد.
وی ادامه داد: رشد قیمت ارز و به واسطه آن رشد قیمت سکه از یک سو و افزایش شاخص کل بورس از سوی دیگر به واسطه تورم انتظاری است که در عموم مردم از ابتدای سال جاری شکل گرفته است.
وی یکی از مهم ترین دلایل شکل گیری تورم انتظاری در میان مردم را بازگشت تحریم ها و همچنین شرایط خاص اقتصادی کشور دانست و اظهار کرد: مردم نشانه های زیادی از احتمال افزایش تورم در جامعه مشاهده می کنند به عنوان مثال این تحلیل که عنوان می شود ممکن است دولت حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشته باشد. تهدید جدی آن است که ممکن است شیوه های مختلف تامین کسری بودجه به نرخ های مختلف تورم منجر شود و همین منجر به شکل گیری یک تورم انتظاری جدی در میان مردم شده است.
به گفته وی ترکیب پول و شبه پول در نظام پولی کشور تغییر و سرعت گردش پول افزایش جدی داشته و همین موضوع به تورم انتظاری دامن زده است.
وی در توضیح ارتباط تورم انتظاری موجود در جامعه و بروز نوسانات شدید در بازارهای دارایی تصریح کرد: حجم بزرگی از سرمایه های کشور مرتبا طی سال های ۹۷ و ۹۸ و همینطور سال جاری، دچار ارزش واقعی شدند بنابراین صاحبان این سرمایه ها برای حفظ ارزش دارایی خود به بازارهای مختلف وارد شدند. به طوریکه به عنوان مثال بخش بزرگی از این سرمایه ها به بورس وارد شدند و از آنجا که سیاست های مناسب برای کنترل نقدینگی اتخاذ این روند خود منجر به تولید نقدینگی جدید در جامعه و نهایتا بروز تورم شد.
وی در پایان تاکید کرد: این موضوع قابل توجه است که سرعت رشد نهادهای مالی و تغییر قوانین و مقررات و رشد زیرساخت ها متناسب با رشد ورود پول نبوده و اساسا تجربه ورود چنین پولی به بازار وجود نداشته است از این رو بازارها نیز چنین واکنشی را نشان داده اند.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000