حفظ محلات و خانه های تاریخی استان همدان در بازآفرینی شهری

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۹/۰۵/۲۸
طرح بازآفرینی بافت فرسوده شهرها، فرصت مناسبی است تا دولت با اجرای آن خانه های فرسوده و محله های قدیمی که مشکلات فراوانی دارند را نوسازی کند.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا به نقل از وزارت راه و شهرسازی، دولت با اجرای طرح بازآفرینی شهری، فرصت خوبی را به منظور نوسازی بافت‌های فرسوده فراهم کرده و می‌توان با اجرای آن، مشکلات و کمبودهای خدماتی را در این مناطق رفع کرد و پویایی، تحرک، آرامش و آسایش را به این باز گرداند.

هدف اصلی در اجرای طرح بازآفرینی شهری حفاظت و صیانت از افرادی است که در سکونت گاه های نامناسب و ناکارآمد با بافت‌های ضعیف و مشکل دار و فرسوده شهری زندگی می‌کنند و در مواجهه با حوادث طبیعی و غیرطبیعی با خطر روبرو هستند. اما در این مناطق خانه هایی نیز وجود دارد که از دید میراث فرهنگی با ارزش هستند.

از آنجایی کـه محـلات قدیمـی نشـانه هویـت فرهنگـی و تاریخـی شـهرها محسـوب می شـوند و تخریـب و نابـودی آنهـا تیشــه بــر ریشــه هویــت ســاکنان اســت، ضــرورت رســیدگی بــه ایــن بافت هــا و ســاماندهی و احیــاء آنهــا احســاس می شــود. همــدان دارای محله هــای تاریخــی، فاخــر و ارزشــمندی اســت کــه نیــاز بــه احیــاء و باززنــده ســازی دارد. ایــن محـلات بـه دلیـل ویژگـی خـاص سـاختاری و اجتماعـی بـرای اولیـن بـار در ایـران به عنـوان پایلـوت بـرای بازآفرینـی و محـرک توسـعه انتخـاب شـدند.

تخصیص ۱۶ میلیارد تومان برای طرح های بازآفرینی شهری استان همدان

" داریوش حسینی" با بیان اینکه محدوده بازآفرینی به ۵ زیرگونه، مناطق ناکارآمد میانی، بافت تاریخی، سکونتگاه‌های غیررسمی، روستاهای الحاقی و کاربری‌های ناهمگون تقسیم می شود، مطرح کرد: طرح بازآفرینی شهری در راستای توسعه همه‌جانبه شهرها در پیش گرفته شد و طبق آن مقرر شد تا مناطق مربوطه شناسایی شوند.

مدیر کل راه و شهرسازی استان همدان در ادامه با اشاره به اینکه از محل تبصره ۱۸ بالغ‌بر ۴۱ میلیارد تومان برای همدان در نظر گرفته شد، عنوان کرد: قرار شد تا این اعتبارات سالانه حدود ۲۰ درصد تخصیص یابد که تاکنون بالغ ‌بر ۱۶ میلیارد تومان در سال ۹۷ و ۹۸ (هرسال به مبلغ ۸ میلیارد تومان) تخصیص یافته است.

وی با بیان اینکه میزان تخصیص اعتبارات تاکنون طبق روندی که مطرح شده بود، پیش رفته است؛ گفت: در این راستا، پروژه‌هایی عقد قرارداد شد و فعالیت‌های مربوط به آن‌ها شروع شده است.

تحویل ۴۲۰۰ تن قیر رایگان به شهرداری های مراکز شهرستانهای همدان

مدیر کل راه و شهرسازی استان همدان با بیان اینکه در سال ۹۶ تا ۹۸ بالغ ‌بر ۴۲۰۰ تن قیر رایگان به شهرداری‌های مراکز شهرستان‌های همدان تحویل داده شد، از احداث مجموعه چند منظوره حصار امام و خانه قرآن و عترت محله خضر، لوله‌گذاری و اصلاح نهر دیزج، بهسازی و جداره سازی و مبلمان پیاده‌راه میدان امام، بوعلی و اکباتان، تکمیل و اصلاح دیوارکشی و پوشش رودخانه حصار امام در راستای اجرای طرح بازآفرینی شهری در استان نام برد.

حسینی افزود: تکمیل و اصلاح دیوارکشی و پوشش رودخانه حصار علی‌آباد، ساماندهی حاشیه رودخانه و پارک منوچهری همدان، احداث و راه‌اندازی پارک میرفتاح و احداث دیوار حائل رودخانه شمس‌آباد ملایر، احداث مرکز درمانی محله سر جوی ملایر و بهسازی و تأمین شبکه فاضلاب آن و کمک به شهرداری جهت بهسازی بافت مرکزی تویسرکان و ساماندهی مسیل اصلی شهر در محله مرکزی نهاوند، نیز از دیگر اقدامات این اداره در حوزه بازآفرینی شهری است.

وی در ادامه این موضوع، به دیگر طرح‌ها در این راستا اشاره کرد و گفت: مرمت بازار قدیمی پای قلعه نهاوند، مرمت خانه سیفی جولان همدان، احیا و نوسازی و بهسازی خانه قهاری جولان همدان، احیا، نوسازی و بهسازی محله‌های کبابیان، کلپا و حاجی در شهر همدان (به همراه جداره سازی) از جمله پروژه‌های بافت تاریخی جهت حفظ و مرمت هستند .

حسینی اضافه کرد: از برنامه های این اداره کل برای سال های آینده می توان به بهسازی و آسفالت معابر جوادیه نهاوند، طراحی ساماندهی میدان مرکزی نهاوند، طراحی و اجرای پیاده‌راه خیابان شهید صباغ زاده و شهید ستار ابراهیمی شهر رزن ، احیا، بهسازی و نوسازی محله مرکزی شهر فامنین، تهیه طرح بهسازی و نوسازی محدوده‌ها و محلات هدف شهر ملایر اشاره نمود.

انعقاد قرارداد توانمند سازی ساکنان محلات هدف بازآفرینی شهری

سرپرست معاونت مسکن و ساختمان اداره کل به انعقاد قراردادهایی با جهاد دانشگاهی و اداره کل فنی و حرفه‌ای نیز اشاره کرد و افزود: قراردادهای آموزشی برای ظرفیت‌سازی اجتماعی و نهادی در حوزه‌های مختلف جهت ساکنین محلات هدف بازآفرینی در سطح استان همدان منعقد شده است.

صالحی ادامه داد: این آموزش ها متناسب با نیاز این محلات به صورت رایگان در محلات خضر ، حصار امام ، دیزج ، منوچهری و جولان در شهر همدان و بر اساس مطالعات موجود با هزینه کرد اعتبارات بودجه ابلاغی برگزار می گردد.

وی یادآور شد: مخاطبین این دوره ها غالبا بانوان سرپرست خانوار، جوانان جویای کار و افراد تحت سرپرستی کمیته امداد هستند که با توجه به شرایط فعلی جامعه و اپیدمی کرونا به صورت کلاسهای ۶ نفره با حفظ پروتکل های بهداشتی ، سه روز در هفته در مراکز مشاوره محلات تشکیل می شود.

تخصیص یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان در جهت بهسازی پیاده راه های میدان امام، بوعلی و اکباتان

سرپرست معاونت مسکن و ساختمان اداره کل در بخش بعدی صحبت‌های خود، با تأکید بر اینکه جهت کمک به شهرداری برای بهسازی و جداره سازی و مبلمان پیاده‌راه میدان امام، بوعلی و اکباتان بالغ ‌بر دو و نیم میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد که یک میلیارد و سیصد میلیون در سال مالی ۹۷ تخصیص و مابقی نیز در آینده پرداخت خواهد شد ، تصریح کرد: در خصوص بند الف تبصره ۱۸، اعتبارات از سوی راه و شهرسازی در جهت کمک بوده و نیاز است که سایر دستگاه‌ها نیز برای پیش بردن این اقدامات همراهی‌های لازم را به عمل آورند.

وی تأکید کرد: فعالیت‌های مناسبی در این زمینه در حال پیش روی است و اعتبارات بسیار خوبی نیز برای اجرای طرح‌های بازآفرینی وجود دارد

صالحی با بیان این موضوع تصریح کرد: اعتبارات در قالب طرح بازآفرینی شهری به عنوان کمک برای شهرداری‌ها می باشد و قرار نیست برای اجرای یک پروژه کلِ اعتبار آن از سوی راه و شهرسازی تأمین شود.

وی در این راستا خاطرنشان کرد: در سطح شهرستانی دبیران ستاد بازآفرینی شهرداران و رئیس ستاد بازآفرینی فرمانداران هستند که بدین‌سان باید از ظرفیت‌های اعتبارات طرح بازآفرینی استفاده کنند.

صالحی در پایان صحبت‌های خود، تأکید کرد: شهرداران هر یک از شهرستان‌ها می باید به ‌صورت ماهانه گزارش جلسات برگزار شده خود را در این زمینه به اداره کل استان به عنوان دبیر استانی ستاد ارسال نمایند، تا زمینه برای تصویب طرح ها در ستاد استانی و نهایتاً جذب اعتبارات از طریق شرکت بازآفرینی ایران مهیا شود.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000