معاون وزیر اقتصاد تشریح کرد

فلسفه حمایت دولتی از بورس

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۳۹۹/۰۶/۲۶
موضوع ورود جدی دولت برای حمایت از بورس از طریق اختصاص یک درصد از دارایی صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه، این روزها به محل مناقشه موافقان و مخالفان تبدیل شده است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن – هیبنا، در روزهای اخیر به دنبال افت شاخص کل بورس که بی‌شباهت به «سقوط آزاد» نبود، شورای عالی بورس به طور جدی وارد عمل شده و با اتخاذ طیف متنوعی از تصمیمات ساختاری و مالی، در صدد صیانت از سرمایه‌های موجود در بازار سرمایه برآمده است. یکی از این تصمیمات، اختصاص یک درصد از دارایی صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه به منظور برقراری ثبات نسبی در این بازار است.

هر چند این تصمیم مخالفانی در میان دایره کارشناسان دارد و برخی معتقدند اختصاص ثروت ملی برای حفظ سرمایه فقط یک گروه از هموطنان اقدامی درخور نیست و دولت نباید مستقیما به بازار سرمایه ورود کند، اما استدلال دولتمردان و کارشناسان حامی این تصمیم نیز قابل تامل است.

محمدعلی دهقان دهنوی، معاون امور اقتصادی وزیر امور اقتصاد و دارایی درباره فلسفه حمایت از بورس می‌گوید: هدف سیاست‌گذار اقتصادی در هر کشوری رشد و توسعه اقتصادی است و این امر از مسیر «سرمایه‌گذاری» محقق می شود.

وی با بیان اینکه اگر به دنبال رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال در کشور هستیم، باید سرمایه‌گذاری تقویت شود، یادآور شد: وضعیت متغیر سرمایه‌گذاری در کشور ما اصلا خوب نیست؛ طوری که در چند سال اخیر میزان رشد سرمایه‌گذاری در کشور منفی بوده است.

وی افزود: از طرفی برای تقویت سرمایه‌گذاری باید «تامین مالی» در بخش اقتصاد با جدیت و از هر مسیر سالم ممکن تقویت شود. تامین مالی برای اشتغال، فعال شدن کارخانه‌ها و در اختیار گذاشتن سرمایه در گردش به بنگاه‌های تولیدی رسالتی است که باید به منظور توسعه کشور دنبال شود.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه کانال‌های تامین مالی در کشور ما شناخته شده است، افزود: در طول دهه‌های گذشته بار اصلی تامین مالی بخش اقتصاد در کشور ما روی دوش شبکه بانکی بوده و کمتر از ابزارهای دیگر بهره برده‌ایم. البته بخش عمرانی بودجه دولت، منابع مردم و منابع داخلی بنگاه‌ها نیز در مسیر تامین مالی به کار گرفته شده است؛ اما در این بین بازار سرمایه نقش کوچک و کمرنگی در حوزه تامین مالی اقتصاد داشته است. بنابراین حمایت از بازار سرمایه در واقع کمک به تامین مالی بخش اقتصاد بوده و به همین خاطر دولت وضعیت بازار سرمایه را مورد توجه قرار داده است.

دیدگاه وی درباره نوسان‌های اخیر در بازار سرمایه و قرمزپوش شدن بازار نیز این است که چنین نوسان‌هایی ممکن است در تمام بازارهای جاذب سرمایه رخ دهد و مختص این بازار نیست، اما آنچه اهمیت دارد پرهیز از رفتار غیرهیجانی است.

دهقان دهنوی نگاه بلندمدت به بازار، انتخاب درست و خرید غیرمستقیم سهام از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری را لازمه سهام‌داری عنوان کرد و افزود: در شرایط افت قیمت‌ها، سهام‌داران حقوقی آرامش کاملی داشتند، زیرا آنها بازار و سهام را به خوبی می‌شناسند و انتخاب کرده‌اند که در این بازار باشند.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000