رییس اداره کل نظارت و ارزیابی اعتباری بانک مسکن تشریح کرد:

سه ویژگی متمایز تسهیلات مشارکت مدنی

رییس اداره کل نظارت و ارزیابی اعتباری بانک مسکن سه ویژگی متمایزکننده تسهیلات مشارکت مدنی این بانک در مقایسه با سایر بانک های اعطاکننده این نوع تسهیلات بخش مسکن را تشریح کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

حسین حیدری رییس اداره کل نظارت و ارزیابی اعتباری بانک مسکن با بیان اینکه سبد اعتباری این بانک هر ساله متناسب با وضعیت بازار مسکن به روزرسانی و تقسیم بندی می شود، به پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، گفت: بانک مسکن به عنوان تنها بانک تخصصی فعال کشور در حوزه تامین مالی بخش ساخت و ساز، سبد متنوعی از تسهیلات مسکن از حوزه ساخت و ساز تا خرید را پیش بینی و تدارک دیده است. یکی از تسهیلات مهم این سبد، تسهیلات مشارکت مدنی است که به سه دلیل از سایر تسهیلات اعطایی توسط سایر بانک ها متمایز می شود.
وی دلیل نخست را «شکل اجرایی دقیق» آن توصیف کرد و افزود: تسهیلات مشارکت مدنی(ساخت) یکی از ابزارهایی است که در وضعیت بانکداری کنونی، به شکل دقیق اجرا می شود. به این معناکه تسهیلات اعطایی قطعا در همان حوزه هدف یعنی ساخت و ساز مورد مصرف قرار می گیرد این درحالی است که ممکن است یکسری دیگر از تسهیلات به عنوان مثال تسهیلات خرید کالا به طور کامل در محل و هدف تعیین شده مصرف نشود.
وی دومین ویژگی مهم این نوع تسهیلات بانک مسکن را «رعایت کامل قاعده مشارکت» عنوان و اظهار کرد: در این حوزه، بانک مسکن پس از پیشرفت فیزیکی پروژه تا یک مرحله مشخص و پس از برآورد هزینه ها توسط کارشناس ارزیابی، با تعیین سهم مشارکت هر یک از طرفین در احداث پروژه مشارکت خواهد کرد. به این معنا که بانک مسکن برای اجرای واقعی مفهوم مشارکت، پذیرفته است که با رسیدن پروژه به پیشرفت فیزیکی مورد نظر(حداقل 20درصد)، باقی هزینه های اجرایی به صورت سهم برابر تا سقف مشخص میان متقاضی تسهیلات و بانک تامین شود. در حالی سایر بانک ها به طور معمول زمانی به پروژه وارد می شوند که با آورده بانک، پروژه به اتمام رسد.
حیدری در عین حال سومین ویژگی مهم تسهیلات مشارکت مدنی را« تعیین قیمت پایه واقعی در ابتدای هرسال جهت برآورد هزینه پروژه ها حتی الامکان متناسب با واقعیت های موجود در بازار ساخت و ساز دانست و تصریح کرد: ممکن است متاثر از تورم ایجاد شده افزایش هزینه ساخت و ساز چشم گیر باشد اما بانک مسکن در ابتدای هر سال تلاش دارد در قالب یک تحقیق ،تحلیل و بررسی کارشناسانه، قیمت پایه واقعی جهت تعیین هزینه ساخت و ساز هر مترمربع را برآورد کند. این در حالی است که معمولا گفته می شود قیمت های پایه اعلامی از سوی شبکه بانکی پایین تر از واقعیت بازار است.
رییس اداره کل نظارت و ارزیابی اعتباری بانک مسکن در پایان تاکید کرد: سقف تسهیلات مشارکت مدنی برای سال جاری با هدف حمایت ساخت و سازهای حرفه ای و باکیفیت برای سازندگان حرفه ای در شهر تهران که در ساخت پروژه های ساختمانی خود از فناوری های نوین استفاده می کنند معادل ۲۵۰ میلیون تومان تعیین شده است.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000