بانک مرکزی گزارش جدید منتشر کرد

کاهش دوباره معاملات خرید مسکن در تهران

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۹/۰۷/۰۸
معاملات خرید و فروش آپارتمان در شهر تهران بار دیگر روند کاهشی در پیش گرفت.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا،‌ طبق اعلام بانک مرکزی در شهریور ماه امسال 8 هزار و 463 واحد مسکونی در شهر تهران توسط مشاوران املاک فروخته شد که این میزان معاملات در مقایسه با مرداد ماه امسال 7 درصد کاهش از خود نشان می دهد.

کاهش معاملات مسکن اما نتوانست به کاهش قیمت مسکن منجر شد. ماه گذشته متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران بیش از یک میلیون تومان افزایش یافت و به 24 میلیون و 288 هزار تومان رسید. متوسط قیمت ها در مقایسه با ماه میانی تابستان رشد 5 درصدی از خود نشان می دهد اما نسبت به شهریور سال گذشته بیش از 91 درصد افزایش پیدا کرده است.

افزایش نقطه ای نزدیک به 100 درصدی قیمت مسکن ناشی از رشد تند قیمت مسکن در ماه های نیمه اول امسال بوده است.

طبق اعلام بانک مرکزی در میان 22 منطقه شهر تهران بیشترین متوسط قیمت یک مترمربع واحد مسکونی مربوط به منطقه یک بوده که در آنجا قیمت به 50 میلیون و 700 هزار تومان افزایش یافته است.

در منطقه 18 شهر تهران به عنوان ارزانترین منطقه بازار مسکن میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی 10 میلیون و 400 هزار تومان است. به این ترتیب خانه های گرانترین منطقه تهران 5 برابر ارزانترین منطقه قیمت دارد.

براساس این گزارش در نیمه اول امسال در مجموع 54 هزار و 900 واحد مسکونی در شهر تهران معامله شده است که این میزان معاملات 70 درصد بیشتر از نیمه اول سال 98 است.

فروش واحدهای مسکونی با مساحت 50 تا 60 مترمربع همچنان بیشترین سهم از معاملات مسکن را در مقایسه با سایر گروه های سنی آپارتمانی دارد. از هر 100 واحد مسکونی که در تهران فروخته می شود 15 واحد دارای مساحت 50 تا 60 مترمربع است.

آمارهای بانک مرکزی از بازار مسکن همچنین حاکی است:‌ آپارتمان های با قیمت مترمربعی 6 تا 8.5 میلیون تومان در ماه گذشته بیشترین سهم از فروش را داشتند. این واحدها 14 درصد کل معاملات مسکن را شامل می شود.

به گزارش هیبنا، ماه گذشته قیمت مسکن در تهران از رشد کمتری در مقایسه با رشد قیمت مرداد برخوردار شد.

کارشناسان اقتصادی درباره این موضوع تاکید می کنند: از آنجا که طی هفته های پایانی تابستان التهابات بازارهای مختلف فروکش کرد در نتیجه بازار مسکن نیز به تبعیت از سایر بازارها با کاهش توام معاملات و نرخ رشد قیمت روبرو شد.

ماه گذشته اجاره بهای مسکن در تهران 27 درصد و در کل مناطق شهری کشور نیز 30 درصد نسبت به شهریور سال 98 افزایش پیدا کرد.

در تهران روند رشد اجاره بها در ماه های اخیر شکل خطی پیدا کرده است به این صورت که نرخ رشد اجاره بها در همه حداقل سه تا چهار ماه اخیر ثابت مانده است.

علت اصلی ثابت ماندن نرخ رشد اجاره بها به اعمال دستورالعمل سقف مجاز رشد اجاره بها مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا برمی گردد.

در بازار معاملات اجاره مسکن اگر چه میانگین رشد اجاره بها در قراردادهای سال 99 بیشتر از سقف 25 درصد است اما میزان افزایش آن، زیاد نیست.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000