بازار مسکن سرانجام به ثبات رسید

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۹/۰۹/۰۸
بازار معاملات مسکن در ماه آبان به جای تداوم رشد شدید قیمت، به ثبات رسید.
پایگاه خبری بانک مسکن

گزارش پایگاه خبری بانک مسکن از آمارهای جدید بانک مرکزی درباره تحولات بازار مسکن شهر تهران حاکی است: میانگین قیمت در معاملات ماه آبان تنها 1.8 درصد نسبت به مهر ماه افزایش پیدا کرد.این میزان نوسان بسیار پایین قیمت مسکن بیانگر شروع دوره ثبات و پایان دوره افزایش شدید قیمت است.

قیمت مسکن درست یک ماه قبل از این (معاملات ماه مهر) رشد ماهانه حدود 10 درصدی داشت اما در ماه میانی پاییز نرخ رشد تقریباً به یک پنجم سقوط کرد.

تحلیل کارشناسان اقتصادی درباره به ثبات رسیدن قیمت مسکن در ماه آبان نشان می دهد: به دلیل آنکه محرک های قیمتی از جلوی پای بازار مسکن برداشته شده، زمینه اولیه برای ثبات قیمت مسکن عمل کرد. عمده رشد شدید قیمت مسکن در 7 ماهه اول امسال ناشی از خریدهای سرمایه ای افراد بود. همچنین رشد قیمت و نرخ ها در بازارهای ارز و سکه و سهام نیز اثر تورمی در بازار مسکن داشت.

قیمت متوسط واحدهای مسکونی در معاملات مسکن شهر تهران در همه ماه های گذشته از سال 99 تا ابتدای آبان، ماهانه میانگین بیش از 7 درصد افزایش پیدا کرد. حتی در ماه مهر نیز به رغم رکود سنگین در معاملات، رشد ماهانه قیمت مسکن به نرخ بیش از 10 درصد رسید. اما در حال حاضر آن نرخ های تند در معاملات آبان مشاهده نمی شود.

طبق گزارشی که بانک مرکزی منتشر کرده است، میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در ماه آبان حدود 500 هزار تومان نسبت به مهر افزایش یافت و به 27 میلیون و 193 هزار تومان رسید. در این ماه 4 هزار و 466 واحد مسکونی خرید و فروش شد که این حجم معاملات 48 درصد کمتر از ماه مهر بوده است.

رشد نقطه ای قیمت مسکن در آبان ماه 118 درصد اعلام شده است.

به گزارش هیبنا، در ماه آبان بیشترین متوسط قیمت آپارتمان در تهران مربوط به منطقه یک بوده است. در این منطقه هر مترمربع واحد مسکونی در معاملات آبان با قیمت 55 میلیون تومان فروخته شد. همچنین ارزانترین منطقه تهران در معاملات مسکن در ماه میانی پاییز نیز منطقه 18 است (طبق معمول همه ماه های قبل). در این منطقه میانگین قیمت مترمربعی 12 میلیون تومان گزارش شده است. خانه های این منطقه جنوبی شهر به لحاظ ارزش معاملاتی تقریباً یک چهارم خانه های شمالی ترین نقطه تهران قیمت دارد.

آنطور که بانک مرکزی گزارش داده است طی 8 ماهه اول امسال در تهران 68 هزار واحد مسکونی خرید و فروش شد که 56 درصد کمتر از مدت مشابه در سال 98 است. این افت شدید معاملات از رکود سنگین در بازار مسکن بخاطر رشد شدید قیمت در ماه های اخیر حکایت دارد.

همچنین میانگین 8 ماهه قیمت مسکن نیز به 21 میلیون و 670 هزار تومان رسیده است که رشد 74 درصدی در مقایسه با میانگین 8 ماهه قیمت در سال 98 از خود نشان می دهد.

پرفروش ترین واحدهای مسکونی در شهر تهران را آپارتمان های با قیمت میانگین 14 تا 16 میلیون تومان در هر مترمربع تشکیل می دهد. فاصله قیمت این واحدهای پرفروش با میانگین قیمت شهر دو موضوع مهم را بازگو می کند. موضوع اول آن است که خریداران مسکن به سمت مناطق پایین شهر رفته اند؛ در نتیجه قیمت اغلب معاملات پایین تر از قیمت میانگین 27 میلیون در مترمربع شده است. موضوع دوم نیز به گروه سنی آپارتمان های خریداری شده مربوط است. بیش از 30 درصد از معاملات مسکن را فروش آپارتمان های با عمربنای بیش از 16 سال ساخت تشکیل می دهد. قیمت این واحدها در مقایسه با واحدهای نوساز و کم سن، کمتر است.

پیش بینی می شود ثبات قیمت مسکن و حتی کاهش قیمت در ماه های آینده ادامه پیدا کند.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000