هیبنا گزارش می دهد

مشخصات مسکن اجاره ای پایتخت نشین ها

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۹/۰۹/۱۵
مشخصات واحدهای مسکونی اجاره ای از سوی پایتخت نشین ها حکایت از سکونت آن ها در واحدهای مسکونی با مساحت میانگین کمتر از ۸۰ مترمربع دارد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، آمارهای رسمی در خصوص وضعیت واحدهای مسکونی اجاره ای در شهر تهران نشان می دهد هم اکنون واحدهای مسکونی استیجاری که مورد سکونت مستاجران تهرانی قرار دارد به طور متوسط واحدهای مسکونی کوچک متراژ و حداکثر میان متراژ هستند که به طور میانگین مساحت آن ها کمتر از 80 مترمربع است.
آخرین آمارهای رسمی در این خصوص که مربوط به تابستان سال جاری است نشان می دهد مستاجران تهرانی در این فصل اقدام به اجاره واحدهای مسکونی با میانگین مساحت 79 مترمربع کرده اند که این موضوع نشان می دهد توان مالی مستاجران تهرانی برای اجاره مسکن در همه مناطق این شهر به طور متوسط به لحاظ متراژ واحدهای مسکونی اجاره ای به 80 مترمربع نیز نمی رسد.
این در حالی است که هم اکنون تعداد زیادی از واحدهای مسکونی به خصوص واحدهای مسکونی خالی از سکنه مساحت بیش از 100 مترمربع دارند و حتی مساحت بخش عمده ای از این واحدها از 150 مترمربع نیز فراتر می رود. طی سال های اخیر تاکنون نیز عمده ساخت و سازهای شهر تهران مربوط به احداث واحدهای مسکونی با مساحت بیش از 100 مترمربع بوده است. حال آنکه نه تنها در بازار اجاره مسکن بلکه در بازار معاملات خرید مسکن نیز غالب خریداران، متقاضی واحدهای مسکونی با مساحت کمتر از 100 مترمربع بوده و هستند.
متوسط مساحت واحدهای اجاره ای شهر تهران که از سوی خانوارهای مستاجر پایتخت نشین در تابستان امسال اجاره شده اند نشان دهنده میانگین توان مالی آن ها برای پرداخت اجاره ماهانه مسکن نیز هست. براساس آمارهای رسمی هم اکنون متوسط اجاره بهای هر مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران در هر ماه حدود 64 هزار تومان است که بر این اساس، به طور متوسط توان مالی مستاجران برای پرداخت اجاره بها در پایتخت ماهانه رقمی حدود 5 میلیون تومان است. این در حالی است که سطح درآمدی خانوارهای تهرانی در برخی موارد به مراتب کمتر از این میزان است.
با این حال، طی سال های اخیر وهمزمان با کاهش قدرت خرید خانوارها در بازار مسکن از جمله بازار اجاره، مستاجران نیز مانند متقاضیان خرید مسکن به سراغ واحدهای مسکونی با عمربنای بالاتر رفته اند به طوریکه هم اکنون متوسط عمربنای واحدهای مسکونی اجاره ای در شهر تهران به 14 سال رسیده است که این واحدها جزو واحدهای مسکونی میانسال محسوب می شوند. این در حالی است که هم اکنون عمده سهم معاملات خرید و فروش مسکن را واحدهای مسکونی نوساز تشکیل می دهد که بخشی از آن ها نیز به بازار اجاره عرضه می شود.
با این حال، هم اکنون حداقل رقم اجاره بهای ماهانه مسکن در شهر تهران به 41 هزار تومان و حداکثر آن نیز به 490 هزار تومان رسیده است. این میزان بیانگر شکاف و اختلاف قابل توجه بین اجاره بهای واحدهای مسکونی لوکس و واحدهای مسکونی معمولی و ضعیف است. تابستان امسال براساس اعلام مرکز آمار ایران میانگین اجاره بهای مسکن در شهر تهران بیش از 47 درصد در مقایسه با تابستان سال گذشته افزایش داشته است.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000