دو اقدام تکمیلی بانک مسکن در پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراه ها

بانک مسکن «توسعه و افزایش تعداد لاین ­های الکترونیکی اخذ عوارض در آزاد راه­ ها» و «اعمال تخفیف برای خودروهای عمومی» را در دستور کار قرار داد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، تاکنون دو مرحله از اجرای طرح پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی (ETC) از سوی بانک مسکن برای مسافران فراهم شده است. در مرحله نخست، در همکاری با وزارت راه و شهرسازی، این بانک برای اولین بار در کشور امکانی را فراهم کرد که به واسطه آن، استفاده‌کنندگان از معابر آزادراهی بتوانند بدون نیاز به توقف و اتلاف وقت برای پرداخت عوارض به شکل نقدی، از ایستگاه‌های عوارضی عبور کنند و رقم عوارض به شکل خودکار از اعتبار آنها کسر شود. به این ترتیب براساس این خدمت نوین بانک مسکن، در صورتی که هموطنان برچسب پرداخت الکترونیک عوارض آزادراهی بانک مسکن را داشته باشند می توانند بدون نیاز به توقف و با استفاده از این سیستم نسبت به پرداخت عوارض آزادراهی اقدام کنند. در مرحله دوم نیز، اداره کل بانکداری الکترونیک بانک مسکن در قالب بخشنامه ای در تازه ترین طرح توسعه ای سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض، امکان اتصال حساب های بانکی به حساب خودروها را نیز پیاده سازی کرد.

حالا در مرحله سوم، بانک مسکن با توجه به تاکید وزیر راه و شهرسازی و همچنین ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا مبنی بر لزوم تسهیل در انواع پرداخت های الکترونیکی و ایجاد زیر ساختهای لازم در آزادراه­های کشور «افزایش تعداد خطوط پرداخت الکترونیکی عوارض در آزادراه­ ها» و نیز «اعمال طرح تخفیف به تردد کنندگان» بر اساس ضوابط خاص جهت تشویق و ترغیب مشتریان بر روی سامانه اجرا کرده است.

مطابق با برنامه ریزی انجام شده از سوی اداره کل بانکداری الکترونیک بانک مسکن، در این مرحله توسعه لاین پرداخت الکترونیکی عوارض آزاد راه ها در دستور کار قرار گرفته است. در این راستا با توجه به سابقه 9 ساله در پروژه ETC و برخورداری از توانمندی فنی و عملیاتی در راهبری این پروژه از سوی بانک مسکن، پس از اعلام آمادگی دو عوارضی «تهران- پردیس» و «اهواز- بندرامام»، اقدامات اجرایی این دو حوزه انجام شد. بطوریکه در تاریخ آبان ماه امسال، دولاین جدید عوارضی تهران-پردیس (یک لاین در جهت رفت و یک لاین در جهت برگشت)، به پرداخت الکترونیکی عوارض (ETC) مجهز و افتتاح شدند و به این ترتیب تعداد خطوط مجهز به 4 خط افزایش یافت.

با پیش بینی این تمهیدات در راستای پرداخت الکترونیکی عوارض، در تاریخ پنجم آذرماه نیز لاین های نقدی عوارضی این آزادراه مسدود شده و اخذ عوارضی تمامی ترددها الزاما به صورت غیر نقدی و الکترونیکی صورت می پذیرد.

از سوی دیگر اقدامات اجرایی برای پرداخت الکترونیکی عوارض در دو لاین جدید عوارضی اهواز- بندر امام نیز در تاریخ دهم آذرماه انجام شد.

اقدام دیگر در مرحله سوم اجرای این طرح، « اعمال طرح تخفیف برای خودروهای عمومی و نیز خودروهای دارای بیش از 40 تردد در لاین های اخذ الکترونیکی عوارض » است. بانک مسکن از این طریق در فرهنگ سازی برای پرداخت الکترونیکی عوارض در آزادراه ها گام مهمی برداشته است. از این رو با توجه به اعلام الکترونیکی شدن پرداخت عوارض در آزادراه تهران-پردیس، از تاریخ یکم آذرماه، تخفیف 20 درصدی برای ترغیب خودروهای عمومی شامل پلاک های (ع ، ت) که نقش مهمی در حمل و نقل عمومی و ترددهای بین راهی در آزادراه­ها دارند پیش بینی شده است. علاوه بر این باهدف تشویق سایر مشتریان پر تردد که بیش از 40 بار در ماه از آن عوارضی عبور می­کنند، تخفیف 30 درصد به ازای تمامی ترددهای انجام پذیرفته بصورت ماهیانه در نظر گرفته شده است.

پنج مزیت الکترونیکی شدن عوارض آزادراهی

مطابق با بررسی ­های انجام شده، توسعه لاین ­های پرداخت الکترونیکی عوارض پنج مزیت مهم را خواهد داشت. تلاش و برنامه ­ریزی بانک مسکن برای افزایش لاین ­های پرداخت الکترونیکی عوارض در مقطع کنونی می ­تواند به کاهش مصرف سوخت، ریسک انتشار و انتقال ویروس کرونا کمک موثری کند. علاوه بر این، حذف پول فیزیکی، صرفه جویی در مصرف کاغذ، کاهش ترافیک در آزادراه و محل عوارضی، اثرات موثر بر محیط زیست و کاهش آلودگی هوا چهار مزیت مهم دیگر استفاده از این روش در پرداخت عوارض آزادراهی شناخته شده است.

نکته مهم آنکه اداره کل بانکداری الکترونیک بانک مسکن باهدف افزایش رفاه و تسهیل در تردد، به مشتریانی که برچسب الکترونیکی ندارند به مدت 72 ساعت از زمان تردد مهلت تهیه و شارژ برچسب داده می ­شود.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000