دستورالعمل اجرایی قانون جدید چک منتشر شد

لزوم فرهنگ سازی اجرای قانون چک

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۳۹۹/۱۰/۲۷
بانک مرکزی با ابلاغ دستورالعمل اجرایی قانون جدید چک، بر لزوم فرهنگ سازی در جهت ثبت چک های جدید در سامانه صیاد تاکید کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، بانک مرکزی در بخشنامه ای ضوابط قانون جدید چک را ترسیم کرد. این بخشنامه پیرو اقدامات و بخشنامه‌های قبلی بانک‌مرکزی است. در این بخشنامه بانک‌مرکزی دستورالعمل اجرایی ماده قانون اصلاحی قانون صدور چک را ابلاغ کرده است. پیشتر بانک‌مرکزی این ماده قانون را تهیه کرده و این ماده قانون به تصویب شورای پول و اعتبار رسیده بود. براساس این بخشنامه قابلیت ثبت چک در سامانه صیاد به‌ صورت اختیاری فراهم می‌شود. بنابر تصمیم اجرای تدریجی قانون چک، نظام بانکی ضمن فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی مستمر باید زمینه افزایش آگاهی آحاد جامعه از قواعد جدید چک را فراهم آورند. در نتیجه با وجود آثار مطلوب اجرای تدریجی قانون جدید چک، در همین حال اجرای این قانون پایین‌ترین چالش و آثار منفی را برای فعالان اقتصادی، صاحبان مشاغل و کسب‌وکارها به دنبال خواهد داشت و افراد می‌توانند از مزایای این قانون بهره‌مند شوند. نکته دیگر این است که این قانون از سال آینده، به شکل رسمی اجرایی خواهد شد و از این رو، بهتر است که مشتریان با فرآیند صدور و کارسازی چک های جدید آشنایی داشته باشند.

پس از نهایی شدن قانون جدید چک، سقف اعتبار مجاز متقاضی دسته چک اعم از اشخاص حقیقی دارای حساب جاری غیرتجاری، اشخاص حقیقی دارای حساب جاری و اشخاص حقوقی، حسب مورد با توجه به انفرادی یا مشترک بودن حساب و نیز متناسب با نتایج گزارش اعتباری و امتیاز اعتباری دریافتی از شرکت‌های اعتبارسنجی یا گزارش رتبه‌بندی دریافتی از موسسات رتبه‌بندی اعتباری، توسط سامانه صیاد براساس شیوه‌نامه‌ای که توسط بانک‌مرکزی تدوین و به تصویب شورای پول و اعتبار می‌رسد، محاسبه خواهد شد. تا قبل از ابلاغ شیوه نامه یادشده کلیه بانک‌ها صرفا موظف هستند رتبه اعتباری یا امتیاز اعتباری مذکور را به فرد اعلام کنند.

بانک مرکزی در این بخشنامه تاکید کرده است که ثبت، تایید و انتقال چک در سامانه صیاد تا اطلاع‌ ثانوی به‌صورت اختیاری است و تمام چک‌ها طبق روال ‌سابق بدون نیاز به ثبت در سامانه اشاره شده در شبکه بانکی کشور پذیرش و پردازش خواهند شد. بنابراین باتوجه به اختیاری بودن فرآیند ثبت چک در سامانه یادشده، انتقال چک طبق روال سابق از طریق پشت نویسی با ذکر هویت گیرنده جدید شامل نام و نام خانوادگی/ نام شرکت و شماره/ شناسه ملی معتبر خواهد بود. به عبارت دیگر با عرضه چک‌های با ظاهر و مندرجات جدید که زمان انتشار آن توسط بانک‌مرکزی اعلام خواهد شد، طبق قانون ثبت در سامانه صیاد برای این نوع از چک‌ها، اجباری خواهد شد. «قانون اصلاح قانون صدور چک» در سال ۱۳۹۷ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و پس از تایید توسط شورای نگهبان، در همان سال به شبکه بانکی کشور ابلاغ شد. در قانون اصلاح قانون صدور چک قواعد مختلفی برای اجرای احکام و تکالیف متعدد آن تعیین شده بود که از جمله آن، مهلت دوساله برای اجرای تکلیف مقرر در ماده (۲۱) مکرر قانون بود.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000