عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با هیبنا مطرح کرد

پرداخت تسهیلات به بخش ساخت مناسب ترین شیوه برای بهبود قدرت خرید و بخش تقاضای مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۹/۱۱/۰۱
عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: افزایش سقف وام مسکن در بخش ساخت و عرضه می تواند موجب رونق بخش مسکن و سایر بخش های وابسته به صنعت ساختمان شود.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن در سال جاری با رشد 47 درصدی و رسیدن آن به سقف 250 میلیون تومان باعث شد تا سازندگان مسکن از این وضعیت نهایت استفاده را برده و به نوعی این اقدام را مناسب ارزیابی کنند تا جایی که استقبال سازنده ها از تسهیلات ساخت مسکن باعث شد تا بانک مسکن بررسی افزایش سقف وام مسکن برای بخش عرضه را در سال 1400 مجددا در دستور کار خود قرار دهد.

* رونق ساخت و ساز با رشد سقف تسهیلات مسکن

پیشتر علمداری عضو هیات عامل و معاون مدیر عامل در امور اعتباری بانک مسکن با اشاره به اینکه هدف ما در رشد سقف تسهیلات مسکن این بوده که بتوانیم به بخش مسکن و ساخت و ساز رونق دهیم و تا حدودی بتوانیم رشد قیمت مصالح ساختمانی را که باعث تورم قیمت و رشد قیمت تمام شده مسکن می شود را تعدیل کنیم می گوید: افزایش سقف وام ساخت مسکن در سال 1400 و میزان افزایش آن در دستور کار قرار گرفته و در هیات مدیره بانک مسکن در حال بررسی است.

رشد قیمت مسکن در چند سال گذشته موجب شده تا قدرت خرید متقاضیان کاهش چشمگیری یابد. کارشناسان و فعالان بازار مسکن بر این باور هستند که بهترین اقدام در جهت بالا بردن قدرت خرید متقاضیان مسکن توجه به بخش عرضه و افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن است. آنان معتقد هستند که افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن همواره موجب رشد قیمت مسکن می شود و معمولا رشد سقف تسهیلات به جای تاثیر مثبت بر بخش تقاضا، قیمت ها را به نوعی دچار افزابش کرده و به ضرر متقاضیان مسکن تمام شده است.

* افزایش تسهیلات ساخت مسکن موثرترین راه برای بهبود وضعیت بازار ملک

اما غلامرضا شریعتی اندراتی، عضو کمیسیون عمران مجلس نیز در گفتگو با هیبنا افزایش تسهیلات ساخت مسکن را موثرترین راه برای بهبود وضعیت بازار ملک می داند.

او معتقد است که اگر به دنبال بهبود وضعیت خرید مسکن توسط متقاضیان واقعی مسکن هستیم پیش از آنکه به فکر افزایش سقف وام خرید باشیم باید بخش عرضه را تقویت کنیم.

عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه اگر نظارت دقیقی در قیمت ها صورت بگیرد و همزمان سقف وام مسکن در بخش ساخت و ساز افزایش یابد به نفع بخش تقاضا خواهد بود اظهار داشت: سابقه نشان داده است که هر بار که سقف وام خرید مسکن افزایش پیدا کرده سوداگران و دلالان با سوءاستفاده از این موقعیت قیمت‌ مسکن را افزایش داده اند.

شریعتی افزود: پس برای بهبود وضعیت خرید مسکن و بالا بردن قدرت خرید متقاضیان مسکن پیش از اینکه به فکر افزایش سقف وام خرید باشیم باید به دنبال نظارت بر نرخ‌ها و افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن باشیم.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس با اشاره به اینکه خلاء نظارتی به ضرر تولیدکننده و مصرف‌کننده تمام خواهد شد ادامه داد: افزایش سقف وام مسکن می‌تواند موجب رونق بازار شود اما بهتر است که تسهیلات به بخش تولید مسکن پرداخت شود که هم اشتغال را افزایش داده و هم نیاز مردم را تامین می‌کند.

به گزارش خبرنگار هیبنا، افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن در سال جاری قطعا تاثیر بسزایی در ترغیب سازندگان مسکن از وام ساخت داشته است به همین منظور هر گونه افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن به نتایج سیاستگذاری و در نتیجه منابع و شرایط ساخت و ساز در کشور خواهد داشت.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000