نقش طرح اقدام ملی مسکن در جریان پایدار تولید

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی طی سفر دو روزه به استان سمنان، از روند اجرای طرح اقدام ملی مسکن در استان بازدید کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار استانی پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا،محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی طی سفر دو روزه به استان سمنان، از روند اجرای طرح اقدام ملی مسکن در استان بازدید نمود.

در این بازدیدها آشناگر استاندار سمنان ، عباس گلرو نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی ، معاونین استاندار ، محسن بابایی مدیر شعب استان سمنان و جمعی از مسئولین استانی، وزیر راه و شهرسازی را همراهی کردند.

وزیر راه و شهرسازی در حاشیه بازدید از روند اجرای طرح اقدام ملی مسکن در شهر سمنان عنوان کرد : طرح اقدام ملی مسکن در استان سمنان، با گذشت سه ماه از آغاز عملیات اجرایی، 20 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و اگر سرعت ساخت به همین روند پیش رود متقاضیان می‌توانند سال آینده خانه‌های خود را تحویل بگیرند. سه‌هزار و 166 نفر در شهر سمنان در طرح اقدام ملی مسکن ثبت‌نام کردند که از این تعداد 494 نفر نسبت به تکمیل پرونده و پرداخت آورده اولیه اقدام نمودند.

محمد اسلامی اظهار داشت: برآیند داده‌ها نشان می‌دهد کل متقاضیان واجد شرایط در طرح اقدام ملی مسکن در کشور از 500 هزار نفر بیشتر نیست و این طرح موجب شده است تا متقاضیان واقعی شناسایی شود و وزارت راه و شهرسازی نیز با واگذاری زمین در ساخت واحد مسکونی در رفع نیاز متقاضیان اقدام می‌کند.

وی با اشاره به اجرای سه مرحله ثبت‌نام در طرح اقدام ملی مسکن در کشور، بیان کرد: تا امروز پیش‌بینی می‌شود 140 هزار نفر در طرح اقدام ملی مسکن ثبت‌نام کرده باشند.

وزیر راه و شهرسازی پیشرفت اجرای طرح اقدام ملی مسکن به مردم را با پرداخت سهم اولیه از سوی متقاضیان مرتبط دانست و اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن بیشتر نقش ساماندهی، مدیریت، تهیه نقشه و تامین زمین را دارد. در طرح اقدام ملی مسکن در برخی مناطق با توجه به شرایط و درخواست‌ها زمین واگذار می‌شود تا متقاضیان خودشان کار ساخت و ساز را انجام دهند و یا با پرداخت آورده اولیه و کمک‌های تسهیلاتی، خانه برای متقاضیان ساخته شود.

وی یادآور شد: مردم سالانه 300 هزار واحد خانه ساخته‌اند و رفع کمبود 400 هزار واحد مسکونی هدفگذاری شد، ثبت نام حدود 500 هزار نفر در کشور در طرح اقدام ملی مسکن نشان می‌دهد که پیش بینی‌ها درست بوده و متناسب با کسری خانه ، متقاضیان در طرح اقدام ملی مسکن شرکت کردند.

اسلامی خاطرنشان کرد: طرح اقدام ملی مسکن در واقع نقش ریل گذاری و هدایت جریان پایدار تولید مسکن را دارد و پیش‌بینی می‌شود با ساخت این تعداد خانه نیاز جوانان به مسکن نیز برطرف شود.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: ساخت مسکن برای دهک‌های یک و دو، برنامه جداگانه نیاز دارد و در قالب طرح‌های مختلف از این دهک‌ها حمایت می‌ شود.

وی اضافه کرد: طرح اقدام ملی مسکن مربوط به دهک‌های سه تا پنج است و برای تخصیص زمین وجه گرفته نمی‌شود و در این طرح 40 درصد قیمت تمام شده ساخت خانه تسهیلات است و 60 درصد قیمت تمام شده خانه طی ساخت باید به وسیله متقاضی پرداخت شود.
اسلامی اظهار داشت: افزایش سقف تسهیلات به 150 میلیون تومان نیز در دست بررسی است، اما ملاحظه این است افرادی که تسهیلات دریافت می‌کنند توان پرداخت اقساط داشته باشند.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: تقاضای افزایش وام با بازپرداخت 12 ساله پیش‌بینی شده است و مهلت ثبت نام در طرح اقدام ملی مسکن ممکن است تمدید نشود و فقط در مناطقی که در روند اداری دچار مشکل هستند امکان تمدید وجود دارد.

محسن بابایی مدیر شعب استان سمنان ضمن اعلام آمادگی کامل بانک مسکن در استان سمنان جهت همکاری و تسریع در فرایند پرداخت تسهیلات برای اجرای طرح اقدام ملی، با اشاره به انعقاد قرارداد دو پروژه 96 واحدی در شهرستان شاهرود با سازندگی سازمان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و یک پروژه 69 واحدی شهرستان سمنان با سازندگی شرکت توسعه مسکن، گزارشی از عملکرد مدیریت شعب استان سمنان در این طرح ارائه کرد.

مدیر شعب استان سمنان، اعتبار تخصیص یافته بانک مسکن به این سه پروژه در استان را 261 میلیارد ریال اعلام کرد و بیان داشت با توجه به قرارداد منعقده با سازندگان و پیشرفت فیزیکی پروژه های مذکور تاکنون 20 میلیارد ریال سهم الشرکه جهت احداث پروژه های طرح اقدام ملی مسکن پرداخت شده است.

بابایی رقم واریز وجوه اولیه متقاضیان در استان سمنان را 657 میلیارد ریال برشمرد و افزود : از این مبلغ، 64 میلیارد ریال به سازندگان پروژه های طرح اقدام ملی مسکن پرداخت شده است.

حسین دهقان مدیر کل راه و شهرسازی استان سمنان نیز در این بازدیدها بیان داشت بیش از 5 هزار و 822 نفر در غرب استان سمنان در طرح اقدام ملی ثبت نام کردند که از این تعداد تنها 1 هزار و 20 نفر واجد شرایط برای دریافت خانه در این طرح بودند که 850 نفر به تکمیل پرونده و پرداخت اولیه اقدام کردند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان سمنان گفت: مشکل در تامین آورده اولیه، نرخ تسهیلات و نداشتن شرایط اولیه، از جمله دلایل کاهش تعداد متقاضیان نهایی خانه در طرح اقدام ملی مسکن است.

بابایی 6008001/20/2021 11:05:37 AMhttps://www.hibna.ir/media/Image/2021/01/202101108105562275_Thum.jpg
بابایی



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000