بررسی آمارهای مرکز آمار ایران در دی ماه نشان می دهد

تداوم روند کاهشی نرخ تورم

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۳۹۹/۱۱/۰۴
بر اساس آمارهای گزارش مرکز آمار ایران نرخ تورم ماهانه در دی ماه به رقم ۱.۸ درصد رسیده است که این میزان کمترین رقم در سال جاری بوده است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد که نرخ تورم ماهانه در دی ماه سال جاری به کمترین رقم از ابتدای سال جاری رسیده است. این رقم در نخستین ماه زمستان 1.8 درصد گزارش شده است. این آمار در آذر ماه به میزان 2 درصد گزارش شده بود. از ابتدای مهرماه روند نزولی تورم ماهانه آغاز شده بود، به نحوی که در مهرماه تورم ماهانه به میزان 7 درصد و در آبان ماه به میزان 5.2 درصد گزارش شده بود. بنابراین آمار دی ماه را می توان سکوی چهارم کاهش تورم دانست.

بررسی ها نشان می دهد که در دی ماه سال جاری نرخ تورم نقطه به نقطه به میزان 46.2 درصد رسیده است که این رقم در آذر ماه 44.8 درصد گزارش شده بود. بنابراین نرخ تورم در پایان سال نیز در محدوده 40 درصد باقی خواهد ماند. هر چند که نرخ تورم ماهانه در ماه های پیش رو یک روند نزولی را ثبت خواهد کرد. بانک مرکزی هدف گذاری کرده که نرخ تورم متوسط تا پایان اردیبهشت ماه سال بعد به رقم حدود 22 درصد برسد، اما با توجه به اثر تورمی ماه های قبل بعید به نظر می رسد که این رقم در ماه های بعد محقق شود. پیش تر رییس کل بانک مرکزی اعلام کرده بود که با توجه به ثبات نرخ ارز انتظار می رود که نرخ تورم در ماه های آینده روند نزولی را داشته باشد. به گفته او، سیاست های بانک مرکزی باعث شد که نرخ تورم سطوح بالایی را داشته باشد.

در گزارش تورمی، یکی از مهم‌ترین گروه‌های مرتبط با شاخص بهای مصرف‌کننده، گروه «مسکن و سوخت‌ها» است که در حدود یک سوم وزن شاخص بهای مصرف‌کننده را تشکیل می‌دهد. بررسی‌های رسمی نشان می‌دهد که تورم ماهانه بخش مسکن در دی‌ماه معادل 2.7درصد ثبت شده است. این امر درحالی است که در ماه آذر این شاخص معادل 0.6 درصد و در آبان ماه به میزان یک درصد گزارش شده بود. از این‌رو می‌توان بیان کرد که یکی از عوامل بالا بودن نسبی میزان تورم در دی‌ماه به سطح قیمت‌های گروه «مسکن» مربوط است. برخی کارشناسان اقتصادی در این رابطه معتقدند که سطح قیمتی بخش مسکن با چسبندگی قیمتی بیشتری نسبت به سایر کالاها همراه است در نتیجه احتمالا کاهش قیمت در بخش مسکن نیز با تاخیر همراه خواهد بود. به هر حال کاهش نرخ تورم تا پایان سال جاری روند نزولی خواهد داشت و احتمال دارد که روند نزولی در بخش مسکن و همچنین تورم خوراکی ها نیز مشاهده شود. نرخ تورم ماهانه خوراکی ها در دی ماه به رقم 0.9 درصد رسیده است که این رقم نسبت به ماه های قبل در سطح کمتری قرار دارد.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000