تبدیل بافت فرسوده از تهدید به فرصت

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۹/۱۱/۰۶
یک کارشناس مسائل بافت فرسوده در حوزه نوسازی بافت فرسوده طی دهه های اخیر گفت:طی سال های گذشته اگر بنا باشد فقط نوسازی کالبدی را مدنظر قرار دهیم ،در حدود ۴۰ درصد از پلاک های مسکونی نوسازی شده اند.
پایگاه خبری بانک مسکن

جواد زارع جدی با تاکید بر مشکلات اساسی نوسازی بافت فرسوده همچون مشکلات حقوقی، ریزدانگی و.... به پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، گفت: این در حالی است که سیاستگذار بخش مسکن با برنامه ریزی و یک عزم جدی می تواند از فرصت بافت فرسوده به نفع مدیریت و تنظیم بازار مسکن استفاده کند.
وی با اشاره به مشکلات تامین زمین در حوزه تولید و عرضه مسکن در شهرهای بزرگ همچون تهران، اظهار کرد: مشکلات مربوط به تأمین و مدیریت قیمت مسکن، تقریباً در همه کشورها وجود داشته و یا دارد، اما بسیاری از کشورها با سیاستگذاری های درست و هوشمندانه، این تهدید را به فرصت تبدیل کرده و معضلات خود را با روش های مختلف، کاهش و یا از بین برده اند. بنابراین این مسأله، صرفاً محدود به کشور ما نیست.
وی ادامه داد: نکته مهم آنجاست که سیاستگذاری به کارگرفته تاکنون نتوانسته به راهبرد مشخص برای حل معضل زمین در بازار ساخت منجر شود.
زارع جدی با بیان اینکه به نظر می رسد یکی از دلایل عدم موفقیت در این بخش استفاده از طرح ها و قوانین متعدد بوده است، گفت: تعدد قوانین و عدم بروزسانی آنها با نیازها، خواست ها و شرایط امروز اقتصاد و جامعه، راه را برای انبوه سازان و سرمایه گذاران بخش مسکن ناهموار کرده است. وی در عین حال تاکید کرد: بی توجهی به اثربخشی و کارآیی قوانین، چالش های جدی را در حوزۀ مسکن ایجاد کرده است. در بسیاری از موارد، ابهام قوانین، به گونه ای بوده که مجریان برداشت درستی از آن نداشته و راه برای سوداگری و دلالی باز شده است. سوداگری در بخش مسکن یعنی در شرایطی که بسیاری از مردم خانه ندارند، عده‌ای چند خانه داشته باشند و از طریق آن کسب سود کنند.
به گفته وی روش های مورد استفاده در سال های گذشته مسکن را از یک کالای مصرفی به یک کالای سرمایه ای تبدیل کرده؛ این در حالی است که با تصویب قوانین و اجرای دقیق آن، مسکن می توانست به یک کالای مصرفی کم بازده تبدیل شود. وی راهکار این موضوع را مسیری می داند که مجری درک درستی از شرایط اقتصادی، اجتماعی و معیشت اکثریت جامعه داشته باشد.
وی در پایان گفت: لازم است یک برنامۀ جامعِ عملیاتی، دینامیک و همه جانبه نگر که مسیر تأمین، مدیریت و کنترل مسکن را به طور شفاف و روشن مشخص کرده و با تغییر مدیریت ها، لازم الاجرا باشد و قابلیت ارزیابی مداوم داشته باشد، در دستور کار قرار گیرد.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000