دولت گزارش داد

شروع ساخت ۵۰۰ هزار مسکن در کشور

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۹/۱۱/۲۵
دولت در تازه ترین گزارش خود از روند پیشرفت طرح اقدام ملی مسکن از آغاز عملیات اجرایی ساخت حدود ۵۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور خبر داد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، براساس این گزارش که از سوی وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی دولتی مسکن در کشور اعلام شده است، هم اکنون 504 هزار واحد مسکونی در قالب طرح اقدام ملی وارد فاز اجرایی شده است.

بر این اساس، دست کم به همین میزان تامین زمین برای ساخت این واحدها انجام شده است و این در حالی است که براساس برنامه اولیه، طرح اقدام ملی مسکن شامل ساخت 400 هزار واحد مسکونی بود.

با این حال و به دنبال احساس نیاز در شهرهای مختلف به ساخت واحدهای مسکونی بیشتر بر مبنای مطالعات صورت گرفته طرح اقدام ملی ساخت مسکن از ساخت 400 هزار واحد مسکونی شامل احداث 200 هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید، 100 هزار واحد در شهرهای با جمعیت کمتر از 100 هزار نفر و 100 هزار واحد مسکونی در بافت های فرسوده شهری به ساخت حدود یک میلیون و نیم واحد مسکونی ارتقا یافت. مابقی واحدهایی که به رقم 400 هزار واحد مسکونی اولیه طرح اقدام ملی مسکن افزوده شد شامل واحدهای تعهده شده از سوی وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی دولتی مسکن برای ساخت در اراضی نهادها، سازمان ها و وزارت خانه هایی است که اراضی در اختیار و تحت مالکیت خود را برای اجرای طرح خانه سازی دولتی در قالب اقدام ملی مسکن با اولویت تامین مسکن کارکنان و کارمندان این دستگاه ها و وزارت خانه ها در اختیار دولت و وزارت راه و شهرسازی قرار داده و خواهند داد.

وزارت آموزش و پرورش و وزارت دفاع وپشتیبانی نیروهای مسلح در زمره این وزارتخانه ها قرار دارند. این در حالی است که در قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب سال 87 نیز همه دستگاه ها، وزارتخانه ها و نهادهای دولتی مکلف شده بودند اراضی در اختیار خود را به منظور اجرای طرح های ساخت وتامین مسکن در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهند اما در تمام این سال ها وزارتخانه ها و دستگاه ها از این اقدام خودداری می کردند. با این حال در اولویت قرار دادن کارکنان و کارمندان این دستگاه ها برای واگذاری مسکن انگیزه مناسبی برای به جریان انداختن و اجرایی شدن این ماده از قانون ساماندهی مسکن ایجاد کرد.

براساس اعلام دولت و وزارت راه و شهرسازی از مجموع حدود یک و نیم میلیون واحد مسکونی برنامه ریزی شده در قالب طرح اقدام ملی تاکنون 800 هزار واحد مسکونی در قالب تفاهم نامه های ساخت و ساز بر روی اراضی دولتی با دستگاه ها برنامه ریزی شده است و مابقی نیز در قالب طرح اقدام ملی با تامین زمین از سوی دولت و برای اختصاص به دهک های کم درآمد تا متوسط در قالب این طرح وارد فاز اجرایی و عملیاتی شده است. در یک مرحله همچنین در سال جاری حدود 11 هزار واحد مسکونی در قالب طرح اقدام ملی مسکن به افتتاح رسیده و براساس اعلام دولت مجموع این افتتاح ها تا پایان سال جاری افزایش خواهد یافت.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000