رییس کل در یک یادداشت مهم تشریح کرد

لزوم استقلال ارزی بانک مرکزی

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۳۹۹/۱۲/۰۹
پس از اظهارنظرهای متعدد درباره سیاستگذاری ارزی، رییس کل بانک مرکزی در یک یادداشت مهم، از لزوم استقلال سیاستگذاری ارزی بانک مرکزی سخن گفت.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، در روزهای اخیر اظهارنظرهای متفاوتی درباره نرخ ارز از سوی مسوولان دولتی ایراد شد. این موضوع باعث شد برخی این موضوع را عنوان کنند که افزایش نرخ ارز به دلیل سیاست های دولت بوده است. حال رییس کل بانک مرکزی در یک یادداشت مهم شرایط سیاستگذاری ارزی را تشریح کرد. در این یادداشت، همتی با تاکید بر این موضوع که از نیمه سال ۹۷، بانک مرکزی سیاست ارزی خود را، بر مبنای صیانت از ذخایر خود و همزمان تامین منابع لازم برای واردات کالاهای اساسی و دارو قرارداد، توضیح داد: در دوسال گذشته، این سیاست نشان داد که با موفقیت کشور را از میانه بزرگترین جنگ اقتصادی تاریخ به سلامت عبور داد. در این میان، فشار زیادی، از ناحیه تحریم های ظالمانه و غیر انسانی بر مردم عزیزمان وارد شد، اما اینکه، بدون سیاست های بانک مرکزی در این دوره، چه سرنوشتی در انتظار متغیرهای اصلی اقتصاد مانند نرخ ارز و تورم بود قابل تصور نیست.

بانک مرکزی همچنان اعتقاد راسخ دارد که نرخ ارز باید توسط سازوکار بازار و مستقل از سیاست های مالی و بودجه ای تعیین شود و انتظار دارد که باتصحیح انتظارات و تخیله اثر شوک های سیاسی، نرخ ارز درمسیر اصلاح توسط ساز و کار بازار قرار گیرد.

رییس کل بانک مرکزی در بخش دیگری از صحبت های خود عنوان کرد که تقویت ارزش پول ملی، مهمترین دغدغه بانک مرکزی است و تا به حال نیز تمام تلاش خود را علیرغم برخی مرارت ها، به کار بردم تا نیازهای بودجه ای دولت نتواند در این مسیر خدشه زیادی وارد کند. از نگاه رییس کل بانک مرکزی، بازار ارز ، یک بازار حساس و تخصصی است. در اولین جلسه حضور در هیأت دولت قبل از انتصاب و در اولین جملات خود از آقای رییس جمهور و اعضای محترم دولت درخواست کردم که اگر به انتصاب اینجانب رأی می دهند، با این شرط همراه باشد که در خصوص مسائل ارزی، اعلام سیاست ها را به بانک مرکزی واگذار کنند و قطعاً این بهترین کمک مسوولین محترم به بانک مرکزی و نیز ثبات در بازار های پول و ارز است.

اثر مثبت در بازار دلار

مدیریت نرخ ارز در شرایط کنونی در مرحله حساسی قرار دارد. نرخ دلار در بازار آزاد در روزهای اخیر تحت تاثیر عوامل مختلف قرار گرفته است. مهمترین عاملی که می تواند در شرایط کنونی، بر بازار ارز اثر بگذارد، گشایش های ناشی از آزادسازی منابع است. در روزهای گذشته، خبرهای مثبتی مبنی بر رهایی منابع مسدودی در کشورهای مختلف به گوش می رسد. در مهمترین خبر نیز قرار است یک میلیارد دلار از منابع مسدودی در بانک مرکزی از طریق کانال ایران و سوییس صرف خرید دارو و کالاهای اساسی قرار گیرد. این موضوع می تواند فشار ناشی از تامین ارز برای کالاهای اساسی را از دوش بانک مرکزی بردارد و در نتیجه بانک مرکزی با قدرت بیشتری بتواند بازار ارز را در هفته های آینده مدیریت کند.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000