«هیبنا» گزارش می دهد

افزایش عرضه سیمان به بازار/ انبوه سازان مسکن نگران کمبود سیمان نباشند

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۹/۱۲/۱۴
رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی می گوید با برطرف شدن مشکل و رشد تولید در کارخانه ها، تولید سیمان بهتر شده و مشکلی از بابت عرضه و تحویل این کالا در بازار وجود ندارد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن_ هیبنا، قطع برق و گاز در ماه گذشته مشکلاتی را برای کارخانه های تولید سیمان به وجود آورد و همین موضوع دستاویزی شد تا دلالان سیمان در بازار جولان داده و قیمت هر پاکت سیمان را تا ۵۰ هزار تومان افزایش دهند.

نکته بسیار مهم این است که علی رغم اینکه امسال، ساخت و ساز افزایش نیافته است اما طبق آمارها عرضه سیمان به کل کشور از سوی کارخانه‌ها در شش ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد بیشتر توزیع شده است. به عبارتی می توان گفت که در مدت شش ماهه یاد شده ۳۲ میلیون و ۵۰۰ تن سیمان در داخل کشور توزیع شده. اما چرا باید مدام قیمت در حال تغییر و افزایش باشد؟

جولان دلالان در بازار سیمان حتی صدای دبیر کانون انبوه سازان مسکن را درآورده تا جایی که او می گوید دلالان سیمان به جان بازار مسکن افتاده اند.

پورحاجت با بیان این‌که قیمت هر پاکت سیمان درب کارخانه ۱۸ هزار تومان است و ۴۸ هزار تومان به دست سازندگان می‌رسد، گفت: برای کمک به کاهش قیمت مسکن باید مسکن احداث کنیم اما یک روز با دلالان فولاد و روز دیگر با دلالان سیمان مواجه هستیم و در این گیر و دار پروژه‌های ساختمانی به دلیل رشد قیمت مصالح دچار مشکل شده‌اند.

وی با بیان اینکه علیرغم کاهش معاملات مسکن شاهد افزایش قیمتها هستیم گفت: هم اکنون خرید و فروش در بازار مسکن بسیار کاهش یافته و طبیعتا باید نرخها پایین بیاید اما رشد قیمت زمین و مصالح ساختمانی، این بازار را به سمت رکود تورمی کشانده است. بازار مصالح ساختمانی تقریبا به حال خود رها شده و در یک فرآیند رانت گونه قیمت بعضی مصالح بعد از خروج از درب کارخانه توسط واسطه ها و دلالان سه تا چهار برابر می شود.

اما اسماعیل کاظمی دبیر انجمن سیمان و رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی در گفتگو با خبرنگار هیبنا در پاسخ به این پرسش که آیا بازار با کمبود سیمان مواجه است و اینکه اظهارات انبوه سازان مبنی بر اینکه دلالان سیمان به جان بازار مسکن افتاده اند را قبول دارید؟ گفت: وجود دلالان سیمان موضوع تازه ای نیست و اینکه به جان بازار مسکن افتاده اند را بنده نمی توانم پاسخ دهم. اما در مورد کمبود سیمان باید اذعان کنم که کمبود تولید سیمان نداریم.

وی با اشاره به اینکه با برطرف شدن قطع برق و گاز، کارخانه های تولیدکننده سیمان به حالت عادی تولید خود برگشته اند افزود: کارخانه های تولید سیمان از ۱۰ تا ۱۵ روز قبل تولیدات خود را افزایش داده اند و باید این پیام را به سازندگان مسکن بدهیم که مشکل کمبود در بازار نداریم.

کاظمی در پاسخ به این پرسش که آیا با عرضه مستقیم سیمان به مردم می تواند در کاهش التهاب و قیمت سیمان مناسب باشد؟ گفت: عرضه مستقیم سیمان یک اقدام اشتباه است و اگر در گذشته هم اجرا شده باید گفت که نتوانسته موفق عمل کند.

به گزارش هیبنا، در عرضه مستقیم سیمان، چنانچه هر فرد با مجوز ساخت و ساز به کارخانه‌ها مراجعه کند سیمان با قیمت مصوب کارخانه به آنها فروخته خواهد شد که قیمت یک کیسه سیمان با احتساب ارزش افزوده درب کارخانه ۱۶ هزار و ۷۰۰ تومان است. هدف از این توزیع عادلانه کوتاه کردن دست دلالان است. حال باید دید موضوع سیمان با برطرف شدن مشکلات تولید به حالت عادی خود باز خواهد گشت؟ و نگرانی سازندگان مسکن از بابت گرانی و کمبود سیمان برطرف خواهد شد؟



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000