مولفه‌های تاثیر گذار در نرخ مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۹/۱۲/۱۷
عضو کمیسیون عمران مجلس به مولفه‌های تاثیر گذار در کاهش نرخ مسکن اشاره کرد و گفت: دلالی در بخش مسکن و فعالیت خارج از عرف برخی مشاوران املاک نرخ مسکن را نجومی کرده است.
پایگاه خبری بانک مسکن

محمد سزگزی با اشاره به مولفه‌های تأثیرگذار در وضعیت فعلی نرخ مسکن، گفت: جدا از دلالی در بازار وجود برخی از مشاوران املاک نیز بر آشفتگی این بازار دامن زده است.
نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه برخی از دفاترمشاوران املاک از اضطرار مردم سواستفاده کرده و شرایطی را بر آنها تحمیل می‌کنند که آنها برای اینکه بتوانند از شرایط اضطرار خارج شوند وجوهی را به عنوان حق کمیسیون بیش از آنچه که مصوب شده است پرداخت کنند، افزود: برای ساماندهی بازار مسکن در این بخش باید اتحادیه ورود کرده و با تشدید نظارت‌ها جلوی تخلفات احتمالی را بگیرد.
وی ادامه داد: ابطال پروانه فعالیت دفاتر متخلف نیز برای ساماندهی وضعیت بازار مسکن می‌تواند اقدام مثمرثمری قلمداد شود.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: باید برای معاملات مسکن یک عدد مشخصی را در دفاتر مسکن در نظر گرفت یعنی اجرت آن‌ها نسبت به هزینه صدور اسناد و نوشتن قرارداد ها یک رقم مشخص شود در این صورت دلالی در بخش مسکن به طرز چشمگیری کاهش خواهد یافت.
* توازن نسبی قیمت مسکن با در اختیار قرار دادن زمین رایگان
وی همچین با اشاره به پیشنهاد دیگری برای ساماندهی وضعیت بازار، تصریح کرد: باید زمین‌هایی که در اختیار دولت است به صورت رایگان برای ساخت مسکن در اختیار مردم یا انبوه سازان قرار بگیرد به این ترتیب توازن نسبی برقرار خواهد شد.
سزگزی ادامه داد: دولت می‌تواند با خارج سازی قیمت زمین از بهای تمام شده مسکن با اجاره ٩٩ ساله یا هر پیشنهاد بهتری در این حوزه تحولی در مسیر خانه دار شدن مردم ایجاد کند.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه عوامل بسیاری در وضعیت نابسامان بازار مسکن تاثیر گذار است که قیمت مصالح یکی از آن‌ها است، گفت: قیمت مصالح اگرچه تولید داخل است می‌بینیم که در وضعیت فعلی بازار تاثیر عدیده ای داشته و باعث افسار گسیختگی قیمت‌ها بوده است.
وی با تاکید بر اینکه نرخ مصالح ربطی به نابسامانی ارزی در کشور ندارد، افزود: در این رابطه نیز متاسفانه دلالی کنترل نرخ‌ها را از دست دولت خارج کرده است.
این عضو کمیسیون عمران مجلس یازدهم با اشاره به مولفه‌های دیگری در حوزه ساماندهی بازار مسکن، تصریح کرد: باید تلاش شود خانه های خالی در اختیار متقاضیان قرار بگیرد یعنی باید شرایطی را ایجاد کنیم با بحث مالیات‌ها که برای کسانی که این املاک را دارند و بلا استفاده رها کردند با جدیت اجرا شود تا بازار به واسطه عرضه و تقاضای متوازن به تعادل نسبی نزدیک شود.
باید توازن میان عرضه و تقاضای مسکن برقرار شود
سرگزی گفت: زنجیره وار دیدن عوامل دخیل در ساماندهی بازار مسکن کمک می‌کند تا به تدریج معضل قیمت نجومی مسکن از بین رفته و همه صاحب خانه شوند از این رو لازم است علاوه بر جداسازی قیمت زمین از مسکن، مالیات خانه های خالی وضع شده و کنترل نرخ مصالح نیز صورت بگیرد.
وی ادامه داد: اقدام مهم دیگری که می تواند تاثیر گذار در بازار باشد افزایش رقم تسهیلات مسکن است البته که در این رابطه باید دولت به کمک بانک عامل در حوزه تامین مالی بشتابد.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی یادآور شد: افزایش سقف وام مسکن می‌تواند توان سازنده را نسبت به ساخت این املاک افزایش داده البته که باید شخصی سازها را در ارایه این نوع تسهیلات ویژه تر دید تا رغبت بیشتری برای ساخت مسکن صورت بگیرد.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000