بانک مرکزی بزودی مصوبه افزایش سقف تسهیلات مسکن ملی را ابلاغ می کند

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۴۰۰/۰۱/۲۳
معاون مسکن شهری بنیاد مسکن با بیان اینکه افزایش سقف تسهیلات طرح اقدام ملی مسکن از ۱۰۰ میلیون تومان به ۱۵۰ میلیون تومان موجب بالا رفتن توانایی متقاضیان خواهد شد گفت: بانک مرکزی بزودی مصوبه افزایش سقف تسهیلات مسکن ملی را به سیستم بانکی ابلاغ می کند.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، طرح اقدام ملی مسکن در سال ۱۴۰۰ به روزهای حساس تر خود از بابت تکمیل و تحویل واحدهای خود رسیده است. بر اساس این طرح که قرار است ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در سراسر کشور احداث شود متقاضیان این واحدهای مسکونی در مرحله نخست آورده ۴۰ میلیون تومانی را واریز خواهند کرد. در این طرح مقرر شده است تا سیستم بانکی ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات در اختیار متقاضیان قرار دهد.
دولت و وزارت راه و شهرسازی برای بالا بردن قدرت توانایی متقاضیان مسکن ملی پیشنهادی به بانک مرکزی ارسال کردند تا سقف تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی افزایش یابد. این پیشنهاد بنا به گفته مقامات مسوول بنیاد مسکن مورد موافقت بانک مرکزی قرار گرفته و به تصویب رسیده است.
جواد حق شناس معاون مسکن شهری بنیاد مسکن در گفتگو با خبرنگار هیبنا در پاسخ به این پرسش که افزایش سقف تسهیلات مسکن ملی از ۱۰۰ میلیون تومان به ۱۵۰ میلیون تومان از سوی بانک مرکزی به سیستم بانکی ابلاغ شده است؟ گفت: بانک مرکزی با پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی برای افزایش سقف تسهیلات مسکن ملی موافقت کرده و آنرا به تصویب رساند. بر اساس این مصوبه سقف تسهیلات مسکن ملی از ۱۰۰ میلیون تومان به ۱۵۰ میلیون تومان افزایش می یابد.
وی ادامه داد: بانک مرکزی این مصوبه را بزودی و طی هفته آینده به سیتم بانکی ابلاغ خواهد کرد. این اقدام وزارت راه و شهرسازی با هدف بالا بردن توانایی متقاضیان مسکن ملی بوده است و می توان گفت که ۵۰ درصد توانایی متقاضیان در این طرح افزایش یافته است.
حق شناس در پاسخ به این پرسش که آیا پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی همین ۱۵۰ میلیون تومان بوده است؟ تاکید کرد: به هر حال اگر مسکن ملی ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تمام شود اگر این سقف به ۲۰۰ میلیون تومان می رسد بهتر بود اما به هر حال بانک مرکزی و سیستم بانکی هم دارای مشکلاتی هستند و باید به این موضوع نیز توجه کرد که باید به بازپرداخت اقساط از سوی متقاضیان مسکن ملی نیز توجه کرد که بتوانند اقساط را بازپرداخت کنند.
معاون مسکن شهری بنیاد مسکن در پاسخ به این پرسش آیا نرخ سود این تسهیلات نیز کاهش می یابد؟ گفت: نرخ سود این تسهیلات همان ۱۸ درصد است و تغییری نخواهد داشت.
وی خاطر نشان کرد: در پروژه‌هایی که کار ساخت آغاز می‌شود متوسط بین ۱۸ ماه زمان می‌برد که کار عملیات ساختمانی آن‌ها به اتمام برسد و البته این مدت زمان نیز وابسته به تکمیل آورده متقاضیان در زمان و مهلتی است که تعیین می‌شود.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه برخی از متقاضیان اعلام کردند که توان پرداخت اقساط ساخت مسکن ملی را در ۲۴ ماه ندارند در حال برنامه ریزی هستیم تا این مدت زمان به ۳۰ ماه افزایش یابد.
بر این اساس و مطابق با اعلام وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی مسکن ملی، تاکنون نزدیک به یک میلیون و 50 هزار نفر متقاضی در فرآیند ثبت نام اولیه این طرح اقدام به نام نویسی و اعلام تقاضا برای قرار گرفتن در فهرست مشمولان طرح اقدام ملی مسکن کرده اند اما از این تعداد در نهایت معادل کمتر از یک سوم به عنوان متقاضیان واجد شرایط شناخته شده اند.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000