رییس اتحادیه مشاوران املاک در گفتگو با هیبنا:

آخرین وضعیت معاملات مسکن در اردیبهشت

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۴۰۰/۰۳/۰۳
رییس اتحادیه مشاوران املاک گفت: قیمت مسکن با توجه به رکود حاکم بر بازار که ناشی از کاهش قدرت خرید می باشد رو به کاهش است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، روزهای آرام از لحاظ خرید و فروش مسکن این روزها به رکود نسبی بازار مسکن منجر شده و هر چند فعالان بازار و مشاوران املاک آنرا رکود مطلق نمی دانند اما به نظر می رسد این شرایط رکودی دست برنده خریداران مسکن را در مقابل فروشندگان افزایش دهد.
آگاهان و فعالان بازار در پاسخ به سوال خبرنگار هیبنا در خصوص اینکه آیا این رکود بازار مسکن، منجر به کاهش قیمت مسکن در ماهها و روزهای آتی خواهد شد آنرا منوط به آرام شدن اوضاع سیاسی و نرخ ارز می کنند.
مصطفی قلی خسروی رییس اتحادیه مشاوران املاک در گفتگو با هیبنا گفت: کاهش قدرت خرید مسکن که ناشی از رشد جهشی قیمت مسکن در طی چند سال گذشته است این روزها خود را در رکود خرید و فروش مسکن نشان می دهد. اما اگر بخواهیم واقع بینانه به این موضوع که چرا خرید و فروش مسکن دچار رکود شده است بپردازیم باید اذعان کرد که این روزها متقاضیان خرید مسکن به دلیل بالا بودن قیمت ها مجبور هستند از متراژ مورد نظر خود عدول کنند. یعنی اگر قبلا به دنبال یک واحد مسکونی سه خوابه بودند این روزها به دنبال خرید یک واحد مسکونی دو خوابه هستند.
وی با اشاره به اینکه بر اساس ماده ۳۱ قانون اساسی دولت ها موظف هستند برای دهک های پایین جامعه مسکن احداث کنند افزود: قیمت های سرسام آور باعث شده تا این روزها متقاضیان خرید مسکن کمتر بتوانند به بازار مسکن مراجعه کنند بنابراین این رکود حاکم بر بازار مسکن باعث شده تا قیمت مسکن این روزها ۱۵ تا ۱۸ درصد طبق گفته ها و گزارش های فعالان بازار مسکن کاهش یابد. اما آنچه که مشخص و محرز است این است که باید نهادهای آمار دهنده مسکن بر اساس آمارهای درست اقدام به دادن گزارش کنند.
خسروی ادامه داد: به عنوان مثال وقتی اتحادیه املاک اعلام کرد قیمت مسکن ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یافته است مرکز آمار با انتشار گزارشی مبنی بر اینکه قیمت ها حاکی از افزایش ۹ درصدی است نوعی سردرگمی در بازار مسکن ایجاد کرد! پس به اعتقاد بنده نباید بازار مسکن را با دادن گزارش ها و داده های آماری غلط به تشنج کشاند.
رییس اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به این پرسش که این روزها تاکید زیادی از سوی دولت و مجلس به دادن تسهیلات به بخش مسکن خصوصا ساخت و ساز از سوی بانک ها می شود. نقش بانک مرکزی در این خصوص را چگونه ارزیابی می کنید؟ اظهار داشت: اگر بانک ها در کنار بانک مسکن به وظایف خود در قبال اعطای تسهیلات به بخش مسکن عمل کنند قطعا این روند می تواند به نفع بخش مسکن و اقتصاد کلان باشد. چرا که رونق بخش مسکن و ساخت و ساز به دلیل ارتباطی که این بخش با ۱۸۴ شغل کلیدی دارد می تواند به خوبی سایر بخش های اقتصادی را با رونق همراه کند و بدون شک اگر این اتفاق رخ دهد و تسهیلات به بخش ساخت و ساز اعطا شود هم بخش عرضه و هم بخش تقاضا تقویت خواهد شد.

*آخرین وضعیت خرید و فروش مسکن در شهر تهران

وی در خصوص آخرین وضعیت خرید و فروش مسکن در شهر تهران نیز گفت: در ۱۲ روز اردیبهشت ماه امسال در شهر تهران ۱۵ هزار و ۵۷۳ قرارداد به ثبت رسیده است که ۴۴۵۱ مورد آن مبایعه نامه و ۱۱ هزار و ۶۳ مورد آن اجاره نامه بوده است.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000