اجرای پروژه‌های بازآفرینی شهری در ۱۴ محله قم

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۴۰۰/۰۶/۳۱
تا کنون ۱۴ محله هدف در قم شناسایی شده و پروژه‌های بازآفرینی شهری در این محله‌ها در دست اجراست.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا به نقل از وزارت راه و شهرسازی، حسن صبوری مدیرکل راه و شهرسازی استان قم توضیحاتی در خصوص پروژه‌های بازآفرینی شهری قم ارایه کرد و با بیان این که در استان قم حدود هزار و ۶۰۰ هکتار بافت فرسوده مصوب وجود دارد، گفت: در این بافت، بالغ بر ۴۰۰ هزار نفر زندگی می‌کنند، حدود ۲ هزار هکتار نیز سکونتگاه غیررسمی و بافت‌های ناکارآمد میانی ثبت شده است که حدود ۱۶۰ هزار نفر در این بافت‌ها ساکن هستند.

صبوری از اجرای ۱۵ پروژه با تامین اعتبار شرکت بازآفرینی شهری ایران خبر داد و گفت: احداث مدرسه ثامن الحجج (ع) در محله آذر، احداث مرکز بهداشتی درمانی در محله فاطمیه، احداث کلانتری شماره ۱۳ و ساماندهی معابر مختلف در محلات هدف از جمله پروژه‌های در حال اجرا به شمار می‌رود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم با بیان این که در هر شهر به فراخور بافت‌های موجود کار بازآفرینی انجام می‌گیرد، تصریح کرد: در شهر قم نیز با توجه به وضعیت سکونتگاه‌های غیررسمی عمده تمرکز بر این موضوع قرار دارد. ساخت پنج سالن ورزشی و چهار زمین چمن مصنوعی، احداث پنج واحد آموزشی، احداث چهار خانه دانش محله، ساخت پنج مرکز بهداشت _ درمانی، احداث کلانتری و ۳ قرارداد با هدف اجرای روکش آسفالت معابر محلات هدف از جمله فعالیت‌های انجام شده در این زمینه به شمار می‌رود.

او در خصوص بافت‌های فرسوده نیز توضیح داد: متاسفانه شرایط تسهیلات در سال‌های اخیر رضایت‌بخش نبود، واقعیت این است که به لحاظ اقتصادی سرمایه‌گذاری در بافت‌های جدید سوددهی بیشتری دارد و سرمایه‌گذاران چندان از سرمایه‌گذاری در بافت‌های فرسوده استقبال نمی‌کنند، مگر این که دولت تسهیلات ویژه‌ای برای این منظور در نظر بگیرد.

او ادامه داد: البته در این بافت‌ها نیز فعالیت‌های مربوط به بازآفرینی شهری انجام شده است که می توان به تاسیس و راه اندازی نهاد توسعه محله در دروازه‌ ری، بهسازی بافت‌های تاریخی و اجرای کفسازی و بدنه‌سازی هشت مسیر بافت تاریخی- فرهنگی اشاره کرد.

صبوری با بیان این که در قالب برنامه جامع اقدام مشترک با رویکرد برنامه ششم توسعه نیز فعالیت‌های خوبی در دست اقدام است، تصریح کرد: از جمله این اقدام‌ها می‌توان به احداث پایگاه سلامت منتظر المهدی در محله شهرقایم، آماده‌سازی اراضی ۴۸ هکتاری پردیسان و واگذاری آن به صورت غیرنقدی جهت احیا بافت فرسوده، احداث مرکز بهداشتی- درمانی پیامبر اکرم(ص) در محله نوبهار، طرح و اجرای بهسازی محور عشقلی در محله عشقعلی، احیا و بهسازی محور تاریخی شهر قم، ساماندهی و ارتقا کیفی سیما و منظر شهری شهری ورودی شهر قم از سمت اراک و تهران و ساماندهی محور تاریخی حرم مطهر تا امامزاده حمزه در محله آذر اشاره کرد .



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000