برنامه‌ریزی برای تامین نهاده‌های ساختمانی

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۴۰۰/۰۸/۰۳
جلسه هماهنگی اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با وزیر راه و شهرسازی به منظور بررسی آخرین وضعیت اجرای قانون جهش تولید و تامین مسکن برگزار شد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، رستم قاسمی در جمع نمایندگان مجلس آخرین اقدامات برای اجرای طرح جهش تولید و تامین مسکن و آغاز ساخت یک میلیون واحد مسکونی را تشریح کرد.

در این نشست اعضای کمیسیون عمران تاکید داشتند که قانون جهش تولید مسکن به صورت کامل اجرایی و تا پایان دولت سیزدهم 4 میلیون واحد مسکونی ساخت شود.

قاسمی نیز ضمن اطمینان به نمایندگان مجلس اعلام کرد با توجه به اینکه ساخت واحدهای مسکونی بیش از یک سال زمان می‌برد برای ساخت دو میلیون واحد مسکونی اقدام خواهد شد تا وعده ساخت 4 میلیون واحد مسکونی تا پایان دولت تحقق یابد.

در این جلسه، وزیر راه و شهرسازی گزارشی از وضعیت تامین زمین در استان‌ها به اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ارائه کرد.

یکی از مسائل مطرح شده در این نشست، پیرامون سقف تسهیلات برای آغاز اجرای این طرح بود که قرار است در خصوص تامین منابع مالی و سقف تسهیلات پرداختی برای ساخت واحد‌های مسکونی استان‌های مختلف، به زودی جلسه‌ای با رییس بانک مرکزی برگزار شود.

با توجه به نوسانات قیمتی نهاده‌های ساختمانی طی سال‌های اخیر، یکی از برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی برای تامین مصالح ساختمانی و جلوگیری از نوسانات قیمت در طول ساخت واحدهای مسکونی ارائه کارت اعتباری و خرید در سامانه‌ای مشخص است. همچنین در خصوص خالی بودن صندوق ملی مسکن نیز نمایندگان سوالاتی مطرح کردند که وزیر راه و شهرسازی در پاسخ عنوان کرد مبالغ دریافتی از محل سود وام‌های مسکن مهر به صندوق ملی مسکن واریز می‌شود ضمن اینکه طبق قانون برای جذب اعتبارات بیشتر اقدامات لازم پیش بینی شده است.

در این جلسه همچنین به نقاط ضعف طرح مسکن مهر از جمله جانمایی نامناسب برخی پروژه ها و عدم توجه به مباحث معماری و طراحی مساکن، اشاره شد تا با استفاده از این تجربیات، قانون جهش تولید مسکن به نحو احسن اجرا شود تا ضمن پوشش نقاط ضعف طرح های مسکنی گذشته، به کیفیت ساخت و خدمات شهری نیز توجه شود.

طبق برنامه وزارت راه و شهرسازی سهمیه هر استان برای ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی کاملا مشخص شده و در مناطقی که زمین در محدوده شهرها وجود ندارد، شهرک های جدیدی احداث خواهند شد. از طرفی در کمیسیون عمران مجلس نیز تاکید شد که اخبار و اطلاعات مربوط به قیمت تمام شده واحدهای مسکونی و تامین مصالح ساختمانی صرفا از طریق یک مرجع واحد منعکس شود تا از چند صدایی و ناهماهنگی جلوگیری شود. از طرفی در این جلسه عنوان شد که متقاضیان طرح مسکن ملی که صاحب خانه نشدند، در قالب طرح جهش تولید و تامین مسکن تعریف شده و از تسهیلات این قانون بهره مند می‌شوند.

در حال حاضر با توجه به شناسایی 10 هزار هکتار زمین با کاربری مسکونی، برای 480 شهر ثبت نام آغاز شده و به مرور زمان با شناسایی زمین‌ در سایر نقاط، تعداد شهرها نیز افزایش پیدا خواهد کرد.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000