مزیت ناشران بورسی، استفاده از ابزارهای مالی بازار سرمایه است

مدیرعامل شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن در پنل تخصصی «ساختمان و بازار سرمایه» هشتمین گردهمایی سازندگان و معماران ساختمان‌های مارکدار به تشریح مزایای فعالیت یک شرکت ساختمانی به عنوان ناشر در بازار سرمایه پرداخت.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا به نقل از روابط عمومی شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن، پنل تخصصی «ساختمان و بازار سرمایه» به عنوان دومین پنل هشتمین گردهمایی سازندگان و معماران ساختمان‌های مارکدار، روز یکشنبه، 25 مهر ماه 1400 با حضور «یاسر امامی» مدیرعامل شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن، «بهنام بهزادفر» عضو هیأت‌ مدیره شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس، «بهرام همتی» مدیر اطلاعات و دانش شرکت کیسون و «محمد مشفق» رییس هیأت‌ مدیره شرکت اقتصاد دیجیتال ساختمان به عنوان مدیر پنل در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد.

پنل تخصصی روز شنبه این گردهمایی به موضوع «ضرورت فعالیت سازندگان به عنوان افراد حقیقی و یا حقوقی» اختصاص داشت که در آن مزایای فعالیت به عنوان فرد حقوقی بررسی شد و همایش روز دوم، حضور شرکت‌های ساختمانی در بازار سرمایه و فعالیت به صورت ناشر و شرکت سهامی عام را تشریح کرد.

در ابتدای این پنل، «بهنام بهزادفر» عضو هیأت‌ مدیره شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس به بیان ضرورت انجام سرمایه‌گذاری با هدف حفظ ارزش دارایی‌ها پرداخت و گفت: در میان تمام بازارهای موجود در کشور از جمله، ساختمان، ارز، طلا، خودرو و بازار سرمایه، ارزش بورس از سال 1396 تاکنون 17 برابر شده که نشان‌دهنده ارزش و کارایی این بازار بوده و رشد آن از دیگر بازارهای سرمایه‌گذاری نیز بیشتر بوده است.

«بهرام همتی» مدیر اطلاعات و دانش شرکت کیسون نیز در ادامه به تفاوت میان بازار بورس و فرا بورس پرداخت و دکتر «امامی» مدیرعامل شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن در سخنانی تکمیلی، با بیان برخی از ویژگی‌های بازار سرمایه با تاکید بر اینکه بازار سرمایه در مدت زمان 15 سال گذشته به شکل امروزی درآمده، افزود: بازار سرمایه همواره در حال اصلاح و بازیابی خود بوده است و شرکت‌های حاضر در این بازار باید به هشدارهای آن توجه ویژه داشته باشند.

در ادامه، بهزادفر به موضوع پیشران بودن مسکن به صورت اعلی در اقتصاد و سپس در بورس اشاره کرد و گفت: تمامی کشورها از موضوع مسکن برای افزایش تولید ناخالص داخلی (GDP) استفاده می‌کنند، زیرا این صنعت، صنایع وابسته مانند سیمان، برق، فلزات اعم از فولاد، مس، آهن و روی، همچنین شرکت‌های تامین سرمایه، بانک‌ها، ممیزان مالی، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و همچنین نیروی کار را تحت اثر می‌گذارد. به‌طور کلی، 400 صنعت درگیر موضوع ساختمان هستند و تقریبا 10 درصد GDP کشور به این صنعت وابسته است.

امامی، مدیرعامل شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن نیز با اشاره به تجربه موفق این شرکت در بورس که از سال 1382 با نماد «ثمسکن» فعال است، از الزام‌های دستورالعمل حاکمیت شرکتی که از سوی سازمان بورس ابلاغ شده است سخن گفت و ادامه داد: این دستورالعمل مانند قانون تجارت، کارآیی مدیریت و هیئت‌مدیره در شرکت‌ها را افزایش می‌دهد و همچنین ارتباط شرکت با سهام‌داران را سازمان می‌دهد. البته باید توجه داشت که قوانین جاری در بورس، مانع فعالیت شرکت‌ها نیست بلکه بیشتر هشداردهنده و بازدارنده هستند و بورسی شدن شرکت‌ها، به آنها در آینده کمک می‌کند.

در بخش دیگری از این پنل، بهزادفر با بیان مزایا و تهدیدات ورود شرکت‌ها به بازار سرمایه و در اصلاح برای ناشران، افزود: حمایت سهامداران از شرکت و ناشر، سهولت امکان افزایش/کاهش سهام سهامداران بدون رعایت تشریفات شرکت‌های سهامی خاص، کسب وجهه و اعتبار در عرصه جلب اعتماد عمومی، به‌روزرسانی ارزش واقعی شرکت، سهولت در تامین مالی از طریق انتشار عمومی سهام، افزایش سرمایه و انتشار اوراق مشارکت توسط ناشر و همچنین استفاده از معافیت‌ها و مشوق‌های مالیاتی از جمله مزایای بورسی شدن شرکت‌ها به‌شمار می‌رود و از دیگر سو، احتمال افشای اطلاعات رقابتی و محرمانه شرکت با توجه به افشای دایمی اطلاعات، شرکت دادن دیگران در منافع شرکت و همچنین احتمال از دست دادن کنترل شرکت در صورت عرضه سهام زیاد در بورس، برخی از تهدیدات بازار سرمایه برای شرکت‌ها محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه مزایا برای ناشر بسیار بیشتر از تهدیدات بورسی شدن هستند، ادامه داد: هم‌اکنون 41 ناشر بورسی در صنعت ساختمان فعال هستند که ارزش آن‌ها 30 هزار میلیارد تومان است و اقبال سهام‌داران خرد به آن‌ها نیز خوب محسوب می‌شود.

بهرام همتی، مدیر اطلاعات و دانش شرکت کیسون در ادامه به بیان تجربه عرضه سهام شرکت کیسون در فرا بورس پرداخت و گفت: سهام‌داران 12 نفره شرکت کیسون در سال 1390، در حال حاضر به 44 هزار نفر تبدیل شده است. البته قیمت سهام در تابلو با ارزش ذاتی شرکت، فاصله چشم‌گیری دارد؛ چراکه اثر برخی از سرمایه‌گذاری‌ها در آن لحاظ نشده و همچنین شرکت دارایی‌هایی دارد که هنوز تجدید ارزیابی نشده‌اند و همچنین ماشین‌آلات و البته برند در آن محاسبه نمی‌شود.

امامی، مدیرعامل شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن نیز به مزایای بورسی شدن شرکت‌ها پرداخت و تامین نقدینگی برای پیشبرد پروژه‌ها با توجه به نقدشوندگی بسیار مطلوب بازار سرمایه و همچنین افزایش اعتبار و شهرت برای شرکت‌ها را از جمله این مزایا برشمرد و افزود: برای اجتناب از تهدیدات و همچنین جلوگیری از اعمال جریمه از سوی سازمان بورس باید در وهله نخست، هیئت‌مدیره شرکت با توجه دستورالعمل حاکمیتی به خوبی آموزش ببیند و از دیگر سو، دیگر ارکان مانند بازارگردان خوب و مشاور خبره بازار سرمایه باید با ناشر همکاری داشته باشد.

وی، حضور بازارگردان قوی برای ناشر را بسیار ضروری دانست و تاکید کرد: بهترین اتفاق برای سهام، تعادل در عرضه و پرهیز از ایجاد صف‌های فروش و خرید است که این امر، وظیفه بازارگردان بوده و تغییرات ناگهانی برای ناشر بسیار مضر است.

عضو هیئت‌مدیره شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن در ادامه به ابزارهای مالی یک شرکت فعال در صنعت ساختمان پرداخت و گفت: فروش و پیش فروش و تسهیلات بانکی، روش‌های سنتی تامین مالی به‌شمار می‌روند، اما با فعالیت در بازار سرمایه، ابزارهایی مانند سهام، سهام ممتاز و دارای قدرت مدیریتی، سبدگردانی‌ها و انواع صندوق‌ها، اوراق قرضه مختلف مانند صکوک، استصناع، مرابحه، اجاره، منفعت، سلف موازی استاندارد و ... و همچنین قراردادهای معاملات خرید و فروش و قراردادهای معاملات آتی به کمک ناشر می‌آید. این در حالی است که ناشر می‌تواند با توجه به دارایی، فعالیت و محصول، اوراق جدید طراحی کند، مانند آنچه که گروه سرمایه‌گذاری مسکن درباره موضوع اوراق سلف موازی استاندارد مسکن انجام داده است.

امامی با تشریح ویژگی‌های اوراق سلف موازی استاندارد مسکن که معادل خرید متری مسکن است، ادامه داد: با افزایش قیمت مسکن، قدرت و استطاعت مصرف‌کننده برای خرید مسکن به شدت کاهش یافته است که این موضوع با این اوراق جدید و خرید متری مسکن طی یک فرآیند 4 یا 5 ساله به مصرف‌کننده بازگردانده می‌شود.

مدیرعامل شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن، در پایان با تاکید بر اینکه قراردادهای پیش خرید مسکن دارای قابلیت اعتماد 100 درصدی نبوده و ریسک‌هایی بر آن معامله وارد است، افزود: اوراق موجود در بازار سرمایه از جمله اوراق سلف موازی استاندارد مسکن دارای شفافیت کافی بوده و سازمان بورس از ناشران، ضمانت‌های لازم را اخذ می‌کنند. بنابراین ریسکی بر آن معاملات وارد نیست و خریداران می‌توانند از منافع آتی خود، 100 درصد اطمینان داشته باشند.

گفتنی است؛ هشتمین گردهمایی سازندگان و معماران ساختمان‌های مارکدار و نمایشگاه جانبی آن از 24 تا 26 مهر ماه در محل سالن اجلاس سران اسلامی برگزار شد و دکتر امامی، مدیرعامل شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن پس از حضور در پانل تخصصی، از نمایشگاه جنبی این گردهمایی که با حضور فعالان عرصه ساختمان برگزار شده بود نیز بازدید به عمل آورد.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000