عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران مطرح کرد

بالا بودن قیمت مسکن دلیل اصلی رکود/ دلیل رشد اجاره بها چه بود؟

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۴۰۰/۰۹/۰۳
عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران با تاکید بر اینکه جای سوال دارد که علیرغم تعداد بالای خانه های خالی از سکنه چرا تا این حد تقاضا برای خرید مسکن پایین است گفت: دلیل اصلی کاهش قابل توجه معاملات مسکن، قیمت بالای آن است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، ادامه رکود شدید بازار مسکن در تهران به خوبی دیده می‌شود. بخشی از این رکود به افزایش شدید قیمت‌ها در تهران بازمی‌گردد که تاثیر خود را حتی در استان های همجوار هم نشان داده است به طوریکه در استان البرز متقاضیان فروش مسکن بیش تر از سال گذشته آگهی رهن و اجاره داشته اند. در همین حال حومه شهرهای بزرگی مانند تهران و کرج همچنان با اقبال زیاد خریداران و مستاجران روبرو هستند. چرا که قیمت ها به اندازه ای رشد داشته است که قدرت خرید متقاضیان به شکل قابل توجهی کاهش یافته است و این افراد ناچار برای خرید و اجاره به شهرهای اطراف کلانشهرها و تهران کوچ می کنند.

با این حال می‌توان گفت رکود در بازار ملک بیشتر مربوط به خرید و فروش است و فایل های اجاره همچنان رونق خود را حفظ کرده است.
حسن محتشم عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به اعلام بانک مرکزی به رشد 5 درصدی قیمت مسکن می توان گفت که این آمار بتواند متقاضیان را به خرید مسکن ترغیب کند؟ گفت: ابتدا باید در خصوص قیمت مسکن و رشد آن در طی دو سال گذشته اشاره کرد که دلیل اصلی این رکود همین بالا بودن قیمت مسکن است. وقتی متقاضیان مسکن بدون حمایت و تسهیلات بانکی نتوانند به خرید ملک اقدام کنند قطعا این بازار دچار رکود می شود.

وی افزود: این رکود را شاید دلیلی برای آن یافت اما سوال این است که با وجود 2.5 میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه چرا باید تقاضا برای خرید هم وجود نداشته باشد. در حالیکه تقاضا برای خرید ملک همواره وجود داشته است اما چرا تقاضا به خریدار واقعی تبدیل نمی شود دلیل آن همانا بالا بودن قیمت و نبود تسهیلات حمایتی بخش تقاضا است.

محتشم با بیان اینکه تمام بانک ها باید در کنار بانک مسکن اقدام به پرداخت تسهیلات کنند و به کمک بخش مسکن بیایند ادامه داد: افت شدید قدرت خرید متقاضیان مسکن باعث شده تا خرید و فروش مسکن دچار رکود شود اما رشد تورم از سوی دیگر توانست قیمت مسکن را در مهر ماه طبق گفته بانک مرکزی حدود 5 درصد رشد دهد.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران اضافه کرد: این رکود به نظر می رسد تا سال آینده نیز ادامه پیدا کند یعنی زمانی رونق به بازار معاملات مسکن باز می گردد که ثبات قیمت ها ادامه پیدا کند و توان خریداران به شکل قابل توجهی افزایش یابد. البته دولت باید تلاش کند تا تورم و به خصوص نرخ دلار را در همین حد کنونی حفظ کند تا شاهد رشد قیمت نهاده های تولید و بازارهای موازی مسکن نباشیم.

وی در پاسخ به این پرسش که تاثیر مسکن از رشد قیمت ها و تورم بلافاصله خواهد بود؟ تاکید کرد: مسکن چه بخواهیم چه نخواهیم یک کالای سرمایه ای است بنابراین اگر سایر بخش ها دچار رشد قیمت شوند قطعا مسکن نیز نه بلافاصله اما با تاخیر ولو اندک رشد قیمت خواهد داشت.

محتشم در پاسخ به این پرسش که چرا نرخ اجاره بها در این دو ماه گذشته رشد داشته است گفت: اجاره بها با قیمت مسکن یک رابطه مستقیم دارد اما چون قیمت ها بسیار بالا است و توان خرید متقاضیان کاهش یافته است بنابراین تقاضا برای اجاره مسکن همواره بالا است و همین تقاضای بالا موجب رشد اجاره بها می شود. البته تورم را نیز باید به این موضوع اضافه کرد. در حال حاضر نیز چون قدرت تقاضای واقعی در بازار مسکن کاهش پیدا کرده قیمتها به ثبات رسیده و حداقل تا چند ماه آینده نوسان نخواهیم داشت.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000