معاون عمران روستایی بنیاد مسکن در گفتگو با هیبنا خبر داد

بازنگری طرح هادی ۳۵۰۰ روستا در سال ۱۴۰۰

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۴۰۰/۰۴/۰۸
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از به پایان رسیدن طرح هادی ۱۲ هزار و ۷۰۰ روستا در کشور خبر داد و گفت:در تلاش هستیم برای ۳۵۰۰ روستا در سال ۱۴۰۰ طرح هادی تهیه کنیم
پایگاه خبری بانک مسکن

طرح­ های هادی روستایی جزو پروژه هایی محسوب می شوند که با هدف ایجاد زمینه توسعه و عمران نقاط روستایی تهیه و اجرا می شوند. آبادانی روستاها و کمک به ترویج پروژه‌ های عمرانی در آن‌ها رسالت اصلی طرح هادی روستایی است و از سال ۱۳۶۲ در کشور این­ طرح­ ها با عنوان روان بخشی روستاها در یکی از نقاط روستایی شهرستان شهرکرد و توسط وزیر مسکن و شهرسازی وقت اجرا شد؛ طی سال­های بعد به خصوص از سال ۱۳۶۶ طرح هادی روستایی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با جدیت تمام پیگیری می­شود. آنطور که از آمارهای بنیاد مسکن استخراج شده است در تعداد زیادی از روستاهای کشور طرح هادی روستایی که عمر 10 ساله دارد، دوره طرح به پایان رسیده است و به همین دلیل برخی از ساکنان روستاها در ساخت واحدهای مسکونی جدید دچار مشکل شده اند.

*12 هزار و 700 روستا در سراسر کشور دوره طرح هادی آنها به اتمام رسیده است

محمدرضا شاملو معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا؛ در پاسخ به این پرسش که در برخی از روستاهای کشور طرح هادی روستایی به پایان رسیده و این موضوع موجب ایجاد مشکلاتی در ساخت و ساز شده است. آیا برنامه ای برای تسهیل و بازنگری طرح هادی روستایی در سال جاری در دستور کار بنیاد مسکن قرار دارد؟ گفت: طبق آمارهای استخراج شده در حال حاضر 12 هزار و 700 روستا در سراسر کشور دوره طرح هادی آنها به اتمام رسیده است.

وی افزود: بر اساس برنامه پیش بینی شده و اعتبارات سال 1400 قرار است طرح هادی 3500 روستای کشور مورد بازنگری قرار گیرد. این اقدام تنها با هدف تسهیل در ساخت و ساز برای بومیان و ساکنان روستاها صورت خواهد گرفت. شاملو با اشاره به اینکه دوره طرح هادی روستایی ۱۰ ساله است و در تعداد فراوانی از روستاها و شهرهای کوچک دوره طرح به پایان رسیده است اظهار داشت: این مساله باعث شده تا مردم برای ساخت‌وساز با مشکلاتی مواجه شوند بنابراین برای توسعه روستاها نیازمند بازنگری طرح هادی هستیم تا بتوانیم به اهداف خود که همانا توسعه مناسب روستاها و سکونت پذیرتر کردن روستاها است برسیم.

*برای ۱۱ هزار و ۷۰۰ روستا طرح بازنگری تهیه شده است

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در پاسخ به این پرسش که تاکنون طرح هادی چه تعداد روستا بازنگری شده است؟ گفت: تاکنون برای ۱۱ هزار و ۷۰۰ روستا طرح بازنگری تهیه شده است و باید به این موضوع تاکید کنیم که هر زمان که طرح هادی روستا به پایان رسد باید بازنگری را انجام دهیم. چرا که با توجه به رشد جمعیتی یک سطحی در طی 10 سال در نظر گرفته می شود و به تدریج در 10 سال سطوح ساخته می شود و اگر می خواهیم محدوده روستا طبق اصول گسترش پیدا کند باید طرح هادی روستایی بازنگری شود.

به گفته وی، میزان اعتباری که برای بازنگری طرح هادی روستایی در نظر گرفته شده است بر اساس تعرفه های سازمان برنامه و بودجه خواهد بود. شاملو گفت: در سال‌های گذشته در زمینه تهیه طرح‌های هادی با حمایت دولت و مجلس برای بیش از ۳۹ هزار و ۷۰۰ روستا طرح هادی تهیه شد که ۳۸ هزار و ۹۰۰ طرح متعلق به روستاهای بالای ۲۰ خانوار است. این روستاها عمدتا روستاهایی است که در آنها حادثه‌ای رخ داده است. وی در خصوص آخرین وضعیت صدور سند مالکیت در روستاها افزود: تاکنون برای بیش از ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک سند مالکیت صادر شده است و در سال جاری برای ۱۴۰ هزار واحد مسکونی سند مالکیت صادر خواهد شد.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000