سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۰۰

فرهنگ جدید ساخت و ساز BIM

فرهنگ جدید ساخت و ساز بر پایه BIM زمینه‌ ساز بدعت‌های جدیدی در فرآیندهای طراحی، مدیریت ساخت، تولید و تهیه مصالح استاندارد و نظارت بر اجرا،بهره‌برداری و نگهداری صحیح ساختمان و موارد مشابهی شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا به نقل از وزارت راه و شهرسازی، حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی به مناسبت برگزاری اولین کنفرانس بین‌ المللی مدل‌ سازی اطلاعات ساختمان که ۷ و ۸ اسفند ماه در سالن پاکدامن مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار می‌شود، پیامی به شرح زیر اعلام کرد:

ما در عصر دیجیتال زندگی می کنیم؛ سرعت رشد فناوری در محصولات و خدمات چندین برابر سال های قبل شده است. دوران ماشین و کامپیوتر را پشت سر گذاشته ایم و هر روز رویدادهای عظیم سایبری را شاهد هستیم. ربات‌ها و ابزارهای دیجیتال و مجازی کم کم جای انسان و ماشین‌ آلات مکانیکی را در صنایع تصاحب می‌کنند و صنعت ساختمان از این قاعده مستثنی نیست. امروزه الگوهای جدیدی در شکل‌گیری ساخت و سازهای نوین به ظهور رسیده‌اند که مهمترین آن مدل سازی اطلاعات ساختمان یا همان BIM می‌باشد.

پیدایش مدل سازی اطلاعات ساختمان BIM و فناوری های نوین نرم افزاری و سخت افزاری، افق‌های جدیدی را پیشروی صنعت ساختمان در کشورهای پیشرفته گشوده است. فرهنگ جدید ساخت و ساز بر پایه BIM زمینه‌ساز بدعت‌های جدیدی در فرآیندهای طراحی، مدیریت ساخت، تولید و تیهه مصالح استاندارد و نظارت بر اجرا، مدیریت انرژی ساختمان، ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست، بهره‌برداری و نگهداری صحیح ساختمان و موارد مشابهی شده است که علاوه بر سهولت و دقت بر سرعت پردازش اطلاعات لازم جهت تصمیم‌ سازی ذی‌نفعان و مدیران پروژه‌های ساختمانی افزوده است.

کشور ما هم از نظر قدمت دانش مهندسی و هم توانمندی مهندسان همواره جایگاه ویژه‌ای در جهان داشته است. ما شاهد کاربرد این فناوری در سطوح مقدماتی توسط مهندسان جوان در پروژه‌ها هستیم و قصد داریم با همیاری نیروهای جوان و کارآمد کشور و حمایت‌های دولت محترم تدبیر و امد، این فناوری را در کشور پیاده‌سازی کنیم تا علاوه بر ارتقای کیفیت ساخت و ساز، یکسان‌ سازی و استاندارد سازی، فرصت‌های جدیدی در حوزه کارآفرینی و اشتغال بواسطه این فناوری در صنعت ساختمان فراهم آوریم.

کنفرانس بین‌ المللی مدل سازی اطلاعات ساختمان BIM می تواند بستر و محل هم‌ اندیشی مناسبی به منظور بررسی چالش‌های پیش رو در این رویکرد باشد و لازم است تا تمامی علاقمندان و متخصصان این حوزه در این کنفرانس به صورت جدی و مستمر مشارکت نموده تا نتایج ارزشمند حاصل از آن، دولت و صنعت ساختمان را در رسیدن به اهداف برنامه توسعه کشور، یاری نماید.

گفتنی است، اولین نمایشگاه بین المللی مدل سازی صنعت ساختمان BIM در7و8 اسفندماه سالن پاکدامن مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار می‌شود.


کلید واژه ها



حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه خبری بانک مسکن است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Powerd By Taminmohtava