چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۳۸

پنجاه و هفتمین مجمع بانک مرکزی با حضور رئیس جمهوری آغاز شد

پنجاه و هفتمین مجمع عمومی بانک مرکزی صبح امروز (یکشنبه سیزدهم اسفند ماه) با حضور رئیس جمهوری در ساختمان شیشه ای میرداماد برگزار می شود.

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا به نقل از ایبنا، بر اساس قانون، مجمع بانک مرکزی باید با نظر وزیر امور اقتصادی و دارایی یا به پیشنهاد رئیس کل بانک مرکزی و به دعوت وزیر اقتصاد تشکیل شود؛ در بند (ج) قانون پولی و بانکی کشور برای مجمع عمومی بانک مرکزی وظایف مهمی نظیر رسیدگی و تصویب ترازنامه بانک مرکزی، رسیدگی و اتخاذ تصمیم نهایی نسبت به گزارش‌های هیأت نظار، رسیدگی و اتخاذ تصمیم درباره پیشنهاد تقسیم سود ویژه و انتخاب اعضای هیأت نظارت به پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی پیش‌بینی شده است.

قانون، ریاست مجمع را بر عهده رئیس‌ جمهور گذاشته و همچنین تعیین کرده که وزیر امور اقتصادی و دارایی، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و دو وزیر به انتخاب هیأت دولت در این مجمع عضویت داشته باشند.

ارکان بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران عبارت است از مجمع عمومی، شورای پول و اعتبار، هیات عامل، هیات نظارت اندوخته اسکناس و هیات نظار. آنطور که در سایت رسمی بانک مرکزی آمده، اعضای مجمع عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران متشکل است از:

رئیس جمهور (ریاست مجمع)

وزیر امور اقتصادی و دارایی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور

وزیر بازرگانی

و یک نفر از وزرا به انتخاب هیأت وزیران

تبصره ۱: رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به پیشنهاد رئیس جمهور و بعد از تائید مجمع عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با حکم رئیس جمهور منصوب می‌شود.

تبصره ۲: قائم مقام بانک مرکزی به پیشنهاد رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و پس از تائید مجمع عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با حکم رئیس جمهور منصوب می‌شود.

وظایف مجمع عمومی

رسیدگی و تصویب ترازنامه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

رسیدگی و اتخاد تصمیم نهایی نسبت به گزارشهای هیات نظارت

رسیدگی و اتخاذ تصمیم درباره پیشنهاد تقسیم سود ویژه بانک

انتخاب اعضای هیات نظار به پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی

سایر وظایفی که طبق مقررات این قانون به عهده مجمع عمومی گذارده شده است.


خبر مرتبط

کلید واژه ها



حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه خبری بانک مسکن است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Powerd By Taminmohtava