سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۵۳

تکالیف «مسکنی» لایحه بودجه ۹۸

در لایحه بودجه سال آینده تمهیداتی برای تکمیل خدمات روبنایی و زیربنایی مسکن، همچنین نوسازی بافت های فرسوده اندیشیده شده است که در صورت تصویب در مجلس شورای اسلامی اجرایی می شوند.

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، لایحه بودجه 98 کل کشور به عنوان سند پیش بینی دخل و خرج یک ساله کشور هفته پیش از سوی رییس جمهور به رییس مجلس شورای اسلامی تقدیم شد تا بعد از عبور از قوه مقننه و اصلاحات مربوطه، وضعیت سال آینده دخل و کشور قانونی شود.
اما دولت در لایحه بودجه سال آینده تکالیفی برای صنعت ساختمان پیش بینی کرده است، به این ترتیب که در بند (ب) تبصره 8 این لایحه به طور خاص به تکالیف دولت برای عملیات آماده سازی، تامین خدمات روبنایی و زیربنایی و تکمیل واحدهای مسکن مهر، طرح های بازآفرینی شهری و احیای بافت‌های فرسوده و همچنین احداث واحدهای مسکن اجتماعی اشاره شده است.
یکی از مهمترین ویژگی‌های این بند افزایش سرمایه بانک مسکن تا 5 هزار میلیارد تومان است تا از محل این افزایش سرمایه نسبت پرداخت تسهیلات اقدام شود.
همچنین در این بند از لایحه بودجه 98، وزارت راه و شهرسازی مجاز شده تا سقف 1500 میلیارد تومان از محل منابع داخلی و یا تهاتر اراضی و املاک متعلق به دو سازمان تابعه این وزارتخانه یعنی شرکت عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن را به قیمت کارشناسی، صرف تکمیل واحدهای مسکن و اجرای طرح های بازآفرینی شهری و احداث واحدهای مسکن اجتماعی و حمایتی کند.
علاوه بر این به وزارت راه و شهرسازی مجوز داده شده بتواند تا زمین های متعلق به شرکت عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن را تا سقف 3 هزار میلیارد تومان طی قراردادهایی با بانک های عامل و صندوق های تامین مالی در رهن آنها قرار دهد و متناسب با آن تسهیلات لازم برای اجرای طرح های جامع، تفصیلی و آماده سازی مصوب را اخذ و برای تکمیل این طرح ها هزینه کند.
همچنین در تبصره (17) لایحه بودجه سال آینده، دولت و بانک مرکزی مکلف به تامین تسهیلات لازم برای تامین مسکن 100 هزار نفر از ایثارگران با نرخ کارمزد 4 درصد شده است.
بر اساس این لایحه، حتی ایثارگرانی که قبلا از این تسهیلات استفاده کردند می توانند از تسهیلات مسکن ایثارگران استفاده کنند با این شرط که ایثارگرانی که در سنوات گذشته از تسهیلات ارزان قیمت تا سقف 20 میلیون تومان استفاده کردند و تا پایان سال 95 تسهیلات خود را تسویه کردند می توانند برای خرید یا ساخت مسکن جدید از تسهیلات مسکن ارزان قیمت ایثارگری بهره مند شوند.


کلید واژه ها



حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه خبری بانک مسکن است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Powerd By Taminmohtava