تاریخ انتشار خبر : ۱۳۹۹/۰۵/۲۱ ۰۸:۳۱:۰۰
تغییر رفتار مالکان با اجرای مالیات بر خانه های خالی از سکنه/ پیشنهادات مرکز پژوهش ها برای اجرای بهتر مالیات بر خانه های خالی
در حالیکه به روزهای آغازین اخذ مالیات از خانه های خالی از سکنه نزدیک می شویم و کارشناسان و نمایندگان مجلس این اقدام را مسیری مناسب برای کاهش التهاب بازار مسکن عنوان می کنند مرکز پژوهش های مجلس برای عملکرد مطلوب این قانون پیشنهادات جدیدی ارائه کرد.
به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، با تصویب دو فوریت اخذ مالیات از خانه های خالی از سکنه مرکز پژوهش های مجلس برای تقویت طرح اصلاح ماده ۵۴ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم (مالیات بر خانههای خالی)، چند پیشنهاد جدید ارائه کرده است که بر اساس آن رفتار مالکان خانههای خالی از سکنه تغییر کند.
بنابراین گزارش، نمایندگان مجلس و در راس آنها اعضای کمیسیون اقتصادی با تصویب دو فوریت اخذ مالیات از خانه های خالی از سکنه بسیار خوشبین هستند تا بتوانند با تغییر رفتار مالکان این واحدهای مسکونی را وارد بازار مسکن کند.
در حال حاضر و طبق آمارهای استخراج شده در سال ۹۵ بالغ بر ۲.۵ میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه در کشور داریم که ۵۰۰ هزار واحد مسکونی آن مربوط به استان تهران است. اگر چه وجود این عدد نشان می دهد که حدود ۱۲ درصد واحدهای مسکونی در کشور خالی است و شاید عدد بالایی باشد اما به گفته برخی کارشناسان اقتصادی و فعالان بازار مسکن وجود خانه های خالی از سکنه برای جابجایی بهتر متقاضیان مسکن یک موضوع عادی و ضروری است. البته این نرخ در کشورهای مختلف دنیا با توجه به وضعیت اقتصادی و همچنین تعادل بازار مسکن و اخذ مالیات و اجرای مالیات بر عایدی سرمایه، این نرخ حتی زیر ۴ درصد هم وجود خواهد داشت.
مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، در گزارشی با عنوان «اظهارنظر کارشناسی درباره طرح دو فوریتی اصلاح ماده (۵۴) مکرر قانون مالیات های مستقیم» به بررسی این طرح که به طرح مالیات بر خانه های خالی مشهور بوده و در حال بررسی در صحن مجلس شورای اسلامی است، پرداخته است.
در متن طرح پیشنهادی، نحوه مطالبه و وصول این مالیات توسط سازمان مشخص نشده است. بدین منظور پیشنهاد میشود که تبصره ای با این مضمون به طرح اضافه شود که طبق آن سازمان امور مالیاتی مکلف شود تا پایان خرداد ماه هر سال نسبت به اعلام مالیات متعلق اشخاص مشمول این ماده اقدام نماید و اشخاص مشمول مکلف به پرداخت مبالغ مذکور تا پایان مرداد ماه گردند. همچنین اضافه گردد در صورت عدم پرداخت، مالیات متعلق به موجب برگ مطالبه از اشخاص، مطالبه و وصول خواهد شد.
*خروج املاک شهرهای زیر 100 هزار نفر از شمول مالیات
در طرح مذکور، مالیات بر خانههای خالی صرفا برای شهرهای با جمعیت بالای ۱۰۰ هزار نفر در نظر گرفته شده است اما از آنجا که پدیده خانههای خالی در شهرهای با جمعیت کمتر از ۱۰۰ هزار نفر نیز وجود دارد، پیشنهاد می شود مالکان املاک مسکونی در کلیه مناطق شهری مشمول این مالیات قرار بگیرند. اما از آنجا که ممکن است پیادهسازی این مالیات از لحاظ اجرایی در سالهای ابتدایی در کلیه مناطق شهری دشوار باشد میتوان در دو سال اول اجرای این قانون، املاک مسکونی در شهرهای با جمعیت زیر ۱۰۰ هزار نفر را از شمول این مالیات خارج کرد.
طبق ماده ۵۳ قانون مالیاتهای مستقیم، درآمد مشمول مالیات املاکی که به اجاره واگذار میگردد عبارت است از کل مالالاجاره پس از کسر ۲۵ درصد بابت هزینهها و استهلاکات و تعهدات مالک نسبت به مورد اجاره با توجه به اینکه مالیات بر خانههای خالی نیز، ضریبی از مالیات بر درآمد اجاره در نظر گرفته شده است، الزام است در متن پیشنهادی تصریح گردد، هزینهها و استهلاکات صدر ماده ۵۳ قانون مالیاتهای مستقیم، در مورد این پایه مالیاتی، کسر نخواهد شد. چراکه این ملک اجاره نرفته و استهلاک و هزینهای نداشته است.
*بالاترین تعرفه برق برای واحدهای مسکونی خالی
به منظور تقویت ضمانت اجرایی ثبت دقیقتر محل اقامت اشخاص، پیشنهاد میشود هزینه برق واحدهای مسکونی شهری که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان خالی شناسایی میشوند، با بالاترین تعرفه محاسبه شود. افزایش تعرفه برق این واحدها، منجر به این میشود که افراد انگیزه بیشتری پیدا کنند تا محل اقامت صحیح سکونتگاه واقعی خود را در سامانه اظهار کنند چرا که در غیر این صورت هزینههای برق ماهانه آنها افزایش زیادی پیدا خواهد کرد.
در جمعبندی گزارش مرکز پژوهشها آمده است: بنابر آنچه بیان شد اصلاحات انجام شده جهت اجرای مالیات بر خانههای خالی گام رو به جلویی است خصوصا آنکه بستر سامانه ملی املاک و اسکان میتواند بسیاری از خلاها درباره موضوع سکونت و مالکیت را حل کند و رفع این خلاها میتواند زمینه را برای اخذ مالیات بر درآمد اجاره و سایر پایههای مالیاتی فراهم سازد.
تعدیل نرخهایی که در این طرح دیده شده است، قدرت بازدارندگی این مالیات را بالا برده و میتواند منجر به تغییر رفتار مالکان خانههای خالی شود. البته پیشنهادهای مهمی به منظور ارتقا این طرح وجود دارد که پیشنهاد میشود در طرح گنجانده شود.