امروز » شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۱۲

تاریخ انتشار خبر : ۱۴۰۲/۰۷/۰۴ ۰۸:۲۸:۰۲


تامین مالی طرح های زیرساختی ایران به دور از سیاست زدگی

وزیر اقتصاد کشورمان از بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت آسیا خواست راه‌ها و ابزارهایی را برای حمایت از پروژه‌های ما ابداع کند و گفت: در بیشتر این زمینه ها می­توان پروژه های فرامرزی را تعریف کرد، به ویژه پروژه های زیست محیطی که هیچ گونه چالش سیاسی در زمینه همکاری بانک با کشورهای عضو ایجاد نمی‌­کند.

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن به نقل از شادا، سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان طی سخنانی در اجلاس سالیانه بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیا

تاکید کرد: تجربه این نهاد نوظهور، بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیا، به دلیل نقش برجسته توسعه ای آن به عنوان یک اهرم اقتصادی و توسعه برای یکپارچگی اجتماعی-اقتصادی کشورهای عضو، واقعاً الهام بخش و شایسته تقدیر و افتخار است.

وی افزود: ما استراتژی شرکتی AIIB را که با آرمان‌های کشورهای عضو آن همسو است و به شکلی انعطاف‌پذیر به نیازهای در حال رشد توسعه ای و بحران‌ها و تحولاتی که جهان در زمینه‌های اقتصاد و توسعه شاهد آن است، پاسخ می‌دهد، می ستاییم.

خاندوزی یادآور شد: در پایان آگوست 2023، مجموع تامین مالی تصویب شده توسط بانک ۴۳ میلیارد و ۶۴ میلیون دلار آمریکا بود. تنها در سال 2022، AIIB تعداد ۴۲ پروژه را در بخش‌ها و کشورهای مختلف به ارزش ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار تصویب کرد.

وزیر اقتصاد با یادآوری اینکه جمهوری اسلامی ایران یکی از اعضای موسس بانک است، افزود: پروژه های زیرساختی متعددی از سوی ایران معرفی شده و هیئت‌­های بانک به کشورمان اعزام شد و جلسات متعددی نیز برگزار شد، اما این پروژه ها در مراحل مختلف به حالت تعلیق درآمده است.

وی ادامه داد: همچنین بسیاری از پروژه های زیربنایی دیگر در زمینه های محیط زیست، آب و فاضلاب، انرژی، حمل و نقل و بهداشت وجود دارد که می­تواند معیارهای بانک را برآورده نمایند.

خاندوزی تاکید کرد: ما از بانک می خواهیم راه‌ها و ابزارهایی را برای حمایت از پروژه‌های ما ابداع کند. در بیشتر این زمینه ها می­توان پروژه های فرامرزی را تعریف کرد، به ویژه پروژه های زیست محیطی هیچ گونه چالش سیاسی در زمینه همکاری بانک با کشورهای عضو ایجاد نمی‌­کند.

وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه این پروژه ها در راستای اهداف توسعه پایدار است، گفت: به عنوان مثال، بانک می­تواند برای حفظ اکوسیستم به تامین مالی پروژه های فاضلاب در کشورهای حاشیه دریای خزر توجه کند. همچنین پروژه‌های ریلی بین ایران و عراق و پروژه‌های انرژی سبز بین ایران و چین. علاوه بر این، در استان خوزستان در ایران بحران ریزگرد داریم. این یک بحران زیست محیطی در منطقه است. لذا، تامین مالی پروژه اثرات خارجی مثبتی خواهد داشت که می­تواند به رفع بحران در کشورهای همسایه ایران، مانند عراق نیز کمک کند.

خاندوزی در پایان گفت: امیدواریم روابط ما با AIIB در این مرحله حساس از تاریخ کشورمان تقویت شود و من از این فرصت استفاده می‌کنم و تعهد کامل خود را برای همکاری با یکدیگر جهت ارتقای همکاری و پایداری مشارکت‌مان به منظور دستیابی به اهداف و آرمان­‌های مشترکمان را به شما اطمینان می­دهم.

خاندوزی همچنین در حاشیه نشست دقایقی با رییس بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت آسیا درباره پروژه‌های سرمایه‌گذاری مد نظر ایران گفت‌وگو کرد.

گفتنی است وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان در نشستی که بعد از ۴ سال برگزار می‌شد، سومین سخنران نشست بود.

در این نشست ۲۷ نفر از وزرای کشورهای مختلف با نمایندگان کشورها صحبت کردند.


کلید واژه ها



حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه خبری بانک مسکن است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Powerd By Taminmohtava