پیشنهاد افزایش سرمایه بانک مسکن

یک اقتصاددان دو پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی را در مراسم رونمایی سند راهبردی بانک مسکن،مورد واکاوی قرار داد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن، در چارچوب سند راهبردی بانک مسکن 1400، طرح «توانمند سازی مالی سه دسته تقاضای مصرفی» پیش‌ بینی شده است. بر این اساس سه گروه ساکنان بافت فرسوده، حاشیه‌ نشین‌ها و خانه‌ اولی‌ها، نقطه تمرکز هر نوع حمایت مالی تعیین شده‌اند تا تسهیلات بانکی خرید و ساخت مسکن طی 4 سال آینده با اولویت این سه دسته تقاضا پرداخت شود. از این رو وزیر راه و شهرسازی با هدف تسهیل دسترسی جامعه هدف این سند پیشنهاد داده ­است «طول دوره سپرده‌گذاری» و «مدت زمان بازپرداخت» تسهیلات خرید مسکن برای انطباق کامل با استطاعت تقاضای مصرفی باز تنظیم شود.

در این میان حمید یاری اقتصاددان با تاکید بر ضرورت بازنگری و باز تنظیم «فرمول سپرده‌گذاری در صندوق‌های پس‌ انداز مسکن» در راستای رسیدن به «تسهیلات در استطاعت متقاضیان هدف» به پایگاه خبری بانک مسکن گفت: اما نکته مهم در این مسیر آن است که در بانکداری متعارف هر تسهیلاتی که بخواهد پرداخت شود از قبل باید منابع آن نیز محاسبه شود. بنابراین تبدیل فرمول «هر 6 ماه یک برابر موجودی» به «هر 4 تا 5 ماه یک برابر موجودی» قابلیت اجرا نخواهد داشت مگر در شرایطی که یا منابع آن از جایی محاسبه شود، یا نرخ تسهیلات افزایش یابد.

وی ادامه داد: در مورد توانمند سازی مالی حاشیه نشین ها نکته ­ای که قابل ذکر است آن است که معمولا این قشر جزء اقشار ضعیف جامعه قرار می­ گیرند که حتی در صورت پایین بودن نرخ های تسهیلات یا اقساط آن، قادر به باز پرداخت تسهیلات نیستند. در سایر کشورها نیز این اقشار جزء جامعه هدف تسهیلات گیرندگان قرار نمی ­گیرند و دولت ها و نهادهای اجتماعی به روش های دیگر نظیر مسکن اجتماعی یا تمهید ترتیبات ویژه ­ای نظیر یارانه تفاوت سود یا یارانه تفاوت قسط مشکل مسکن این دسته از تقاضای مسکن را رفع می­ کنند.

این اقتصاددان به مشکل کوتاه بودن طول دوره بازپرداخت در مقایسه با طول متعارف بازپرداخت تسهیلات خرید مسکن در کشورهای مختلف اشاره و عنوان کرد: از این رو پیشنهاد شده که باز پرداخت تسهیلات به جای 12 سال فعلی به حداقل 20 سال برسد که با توجه به محاسبات برای تسهیلات 160 میلیونی صندوق یکم، افزایش طول بازپرداخت این تسهیلات به 20 سال، مبلغ قسط تسهیلات 160 میلیون تومانی( به روش بازپرداخت ساده) از حدود یک میلیون و هفتصد هزار تومان در ماه، به یک میلیون و 340 هزار تومان تنزل پیدا می‌کند که به نظر نمی ­رسد با توجه به این رقم کاهش و افزایش سود تسهیلات از 89 میلیون تومان به 161 میلیون تومان این پیشنهاد مورد استقبال متقاضیان قرار گیرد یا مشکل آنها را حل کند.

وی افزود:در این زمینه پیشنهاد می­ شود نرخ های اقساط پلکانی شده و روش های پلکانی مختلف و با تنوع زیاد ارائه شود که با افزایش تنوع در بازپرداخت، هر زوجی با توجه به سبک زندگی خود و امید به آینده شغلی خود بتواند یکی از این پلکان ها را انتخاب کند.

به گفته وی اگر چه در حال حاضر این تنوع به دلیل مشکل پایین بودن سرمایه بانک مسکن دیده نمی ­شود هر چند خوشبختانه سرمایه بانک مسکن در سال جاری افزایش قابل ملاحظه ای یافت اما از آنجا که این افزایش سرمایه به دلیل تسویه بدهی بانک مسکن با بانک مرکزی بوده است عملا منابع نقدی به بانک تزریق نکرد و فقط نسبت کفایت سرمایه را تصحیح کرد لذا برای افزایش تنوع روش های بازپرداخت، بانک مسکن نیازمند افزایش سرمایه نقدی تر است که در این زمینه پیشنهاد مدیرعامل بانک مسکن جهت استفاده از خط اعتباری 40 هزار میلیارد تومانی مسکن مهر جهت افزایش سرمایه بانک مسکن به نظر اجرایی می­ رسد.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000