آمارهای پولی و بانکی بانک مرکزی نشان می دهد

رشد ۹۲ درصدی سپرده های صندوق پس انداز مسکن

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۳۹۶/۰۷/۲۶
آمارهای پولی و بانکی نشان می دهد که حجم سپرده های صندوق پس انداز مسکن در مرداد ماه سال جاری به ۶.۸ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به مرداد ماه سال قبل ۹۲ درصد رشد داشته است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، سپردههای موجود در صندوق پس انداز مسکن در سال جاری رشد مضاعفی یافته است. در مرداد ماه میزان سپردههای این صندوق، رشد 92 درصدی را نسبت به مرداد سال گذشته ثبت کرده است. یعنی حدود پس انداز مردم در صندوق پسانداز مسکن در مرداد 96 نسبت به سال گذشته به مرز 2 برابر و عدد 6.8 هزار میلیارد تومان رسیده است. تزریق منابع به صندوق پسانداز مسکن، در مقیاس 5 ماهه نیز تایید میشود. رشد منابع صندوق در 5 ماه نخست امسال، 22.8 درصد گزارش شده است. در حالی که این رشد نیز در 5 ماه نخست سال گذشته، عدد کمتری ثبت شده و در زیر بازه 20 درصد بود. اعداد و آمار گویای آن است که استقبال از طرح مسکن یکم، بیشتر شده است.

سپردههای قرضالحسنه به جز صندوق مسکن، روند دیگری را سپری میکند. در واقع اقبال به صندوق مسکن در طرحهای دیگر قرض الحسنه دیده نمیشود. سایر حسابهای قرض الحسنه در مرداد 96 معادل 21.4 درصد نسبت به مرداد سال قبل رشد کردند. در حالی که این عدد در سال گذشته بیشتر بود، یعنی میزان رشد سالانه در ماه مشابه سال قبل عدد بزرگتری بود. در مقیاس 5 ماهه، این کاهش رغبت نمود بیشتری پیدا میکند. در 5 ماه نخست سال گذشته، سایر حسابهای قرضالحسنه 2.6 درصد رشد کرده بودند، اما در سال جاری این رشد به 0.1 درصد رسید. با نگاهی دقیق تر مشخص میشود که در پنجمین ماه سال، میزان سپرده ها در سایر صندوقهای قرض الحسنه کاهش یافته است. این کوچ سپردهها به میزان تقریبی 100 میلیارد تومان ثبت شده است.

دیگر آمارهای این گزارش نشان می دهد در مرداد ماه امسال، حجم سرمایهگذاری کوتاه مدت از حد نصاب 600 هزار میلیارد تومان برای اولین بار عبور کرد و به 604.4 هزار میلیارد تومان رسید. در حالی که حجم سرمایهگذاری بلند مدت در همین ماه، 514 هزار میلیارد تومان گزارش شده است؛ این یعنی اختلاف بین سپردههای کوتاه مدت و بلند مدت به 90 هزار میلیارد تومان رسیده است. این عدد، بیشترین فاصلهای است که کوتاهمدتها از بلند مدتها گرفتهاند. به نوعی میتوان گفت که منابع بانکها در میانه تابستان، در شرایط ناپایدار قرار گرفت؛ چرا که حجم اصلی منابع بانکها به سپردههای کوتاه مدت اختصاص پیدا کرده بود. باید دید که افت نرخ سود سپردههای کوتاه مدت در شهریور باعث شده تا این وضعیت بهبود یابد یا خیر. برای پاسخ به این سوال باید تا گزارش بعدی بانک مرکزی صبر کرد.

در مرداد ماه، بار دیگر سرمایهگذاری کوتاه مدت رشد بالای 3 درصد را ثبت کرد. هر چند سپردههای بلند مدت نیز توانستند میزان رشد ماهانه خود را بالای 1.6 درصد نگه دارند. در واقع مرداد ماه یک ماه خاکستری برای روند سپردههای بلند مدت و کوتاه مدت بود، چرا که با وجود رشد سپردههای کوتاه مدت، سپردههای بلند مدت نیز رشدی قابل ملاحظه کردند. اما شاید تغییر عمده باید در شهریور اتفاق بیفتد. در ماهی که نرخ سود سپردهها به 15 درصد تقلیل یافته و انتظار میرود که افتی جدی در رشد سپردههای کوتاه مدت دیده شود و از آن طرف رشدی مناسب در سپردههای بلند مدت رویت شود. البته این پیشبینی در حالتی درست است که در واقع یکی از هدفهای سیاستگذار پولی نیز همین بود. بانک مرکزی درصدد بود تا درجه ماندگاری منابع بانکها را افزایش دهد و سهم بلند مدتها باز پس گرفته شود. هر چند با توجه به فاصلهای که اکنون بین سرمایهگذاری کوتاه مدت و بلند مدت پدید آمده، بعید است در آیندهای نزدیک جایگاه آنها در بازار پول جابجا شود.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000