یک اقتصاددان تاکید کرد:

تکانه شدیدی در انتظار بازار مسکن نیست

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۶/۰۸/۱۰
بازار مسکن ایران به دنبال صحبت های تند ترامپ در تیررس جهش یا تغییر جهت ناگهانی قرار نگرفته است.
پایگاه خبری بانک مسکن

این جمله را تیمور رحمانی اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران می­ گوید. وی اعتقاد دارد: جهش ­ها محصول نا اطمینانی زیاد است این نا اطمینانی یا باید از طریق تورم رخ دهد یا از طریق قفل شدن اقتصاد به دلیل مسائل سیاسی. اما وی می گوید چنین نا اطمینانی بعید است در بازار مسکن شکل بگیرد.

وی در گفت و گو با پایگاه خبری بانک مسکن می گوید: هزینه ­های مبادله نیز در بازار مسکن به طور چشمگیری بالا و دارای پیامدهای مهمی بر عملکرد این بازار و شکل­ گیری قیمت ­ها در آن است. در واقع در بازار مسکن اطلاعات نامتقارن است. این عدم شفافیت و کاستی ­های اطلاعاتی به نبود یک بازار عمومی حاوی اطلاعات مربوط به قیمت­ ها، مبادلات و شرایط حاکم بر بازار باز میگردد. در حالی که در بازارهایی نظیر بورس اطلاعات تقریبا متقارن است. دلیل این عدم تقارن به ناهمگون بودن مسکن به عنوان یک کالا باز می­ گردد. به هر حال ارزش مسکن به لحاظ مصالح و موقعیت جغرافیایی با ارزش سهام و ارز فرق دارد.

این اقتصاددان ادامه می دهد: بازار مسکن، یک بازار لحظه ای نیست ماهیت مسکن با ارز، سکه و سهام متفاوت است. نکته دیگر آن که بازار مسکن در حال حاضر با یک انباشت در سمت عرضه روبرو است بنابراین در حال حاضر بعید است اتفاقی خاصی در بازار مسکن بیفتد.

رحمانی با بیان اینکه به نظر می ­رسد تا پایان سال بازار مسکن حرکت خود را دارد ، عنوان می کند: البته ممکن است در برابر این تحلیل گفته شود به دلیل تفاوت در سطح تقاضا، ممکن است مسکن کوچک متراژ امکان دارد با هجوم تقاضا روبرو شود در پاسخ به چنین تحلیلی می توان گفت این بخش که هم اکنون هم رونق خاص خود را دارد طبیعتا با ورود بیشتر متقاضیان صندوق پس ­انداز مسکن یکم این رونق بیشتر می ­شود و با توجه به تقاضا تغییرات قیمتی هم در حد تورم رخ می دهد.

این استاد دانشگاه به آمارهای رسمی بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن اشاره می کند و می­گوید: گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن در مهرماه نیز نشان می­ دهد در این ماه متوسط قیمت هر مترمربع بنای مسکونی معادل 8.7 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد مواجه شده است. وی در عین حال تاکید می­ کند: واحدهای لوکس هم چون نیازمند سرمایه­ های سنگین هستند و هم با توجه به حجم عرضه امکان جهش در این مدت ندارند.

به گفته وی در مجموع جهش ­ها محصول نا اطمینانی زیاد است این نا اطمینانی یا باید از طریق تورم رخ دهد یا از طریق قفل شدن اقتصاد به دلیل مسائل سیاسی .هیچ کدام از این دو گزاره فعلا در تیررس نیست بنابراین بعید به نظر می ­رسد شوکی در انتظار بازار مسکن باشد.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000