تحلیل ها از گزارش بانک مرکزی نشان می دهد

رشد ۸۲ درصدی منابع صندوق پس انداز مسکن

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۳۹۶/۰۸/۲۴
آمارهای پولی و بانکی در شهریور ماه حاکی از آن است که میزان سپرده های صندوق پس انداز مسکن در شهریور ماه به رقم ۷/۱ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۸۲ درصدی را ثبت کرده است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، آمارهای پولی و بانکی در شهریور ماه منتشر شد. بر اساس این آمار، میزان سپرده های صندوق پس انداز مسکن در آخرین ماه تابستان 7/1 هزار میلیارد تومان گزارش شد. این رقم در بازه 6 ماه نخست سال جاری 28 درصد رشد داشته است. همچنین این منابع نسبت به مدت مشابه سال قبل، 82 درصد بیشتر بوده است. رقم ثبت شده برای سپرده های صندوق پس انداز مسکن یکم در شهریور ماه سال قبل 3/9 هزار میلیارد تومان بوده است. این موضوع نشان می دهد که استقبال از سپرده گذاری در این صندوق ادامه دارد.

آمارهای منتشر شده در گزارش بانک مرکزی از بخش پولی و بانکی کشور حاکی از آن است که نقدینگی در شهریور ماه سال‌ جاری به ۱۳۹۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. بر اساس این آمار میزان نقدینگی در شهریور ماه امسال که نسبت به اسفند ماه سال گذشته رشد ۹. ۱۰ درصدی را ثبت کرده است. علاوه‌ بر این آمار‌ها نشان می‌دهد که نقدینگی نسبت به مرداد ماه نیز حدود ۷. ۲۳ هزار میلیارد تومان افزایش یافته که ۷. ۱ درصد رشد ماهانه نشان می‌دهد. علاوه‌ بر این رشد نقطه‌ به‌ نقطه نقدینگی نیز تا پایان شهریور ماه سال‌ جاری ۸. ۲۳ درصد گزارش شده است. این رقم در مرداد ماه ۳. ۲۴ درصد بوده است.

نقدینگی دارای دو جزء پول و شبه پول است که شبه پول شامل سپرده‌های غیر دیداری (مدت‌ دار) مانند سپرده‌های سرمایه‌گذاری کوتاه‌ مدت و بلند‌ مدت و حساب‌های پس‌ انداز، اوراق قرضه و اسناد خزانه است. بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی که جزئیات نقدینگی را تا پایان شهریور ماه شرح داده است، میزان پول به مبلغ ۸. ۱۶۵ هزار میلیارد تومان رسیده است که نسبت به اسفند ماه سال ۹۵، معادل ۲. ۳ درصد افزایش داشته است. مبلغ شبه پول نیز در نظام بانکی کشور به رقم ۱۲۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است که در شش ماه نخست سال‌ جاری ۱۲ درصد رشد داشته است. علاوه‌ بر این، رشد نقطه‌ به‌ نقطه پول نیز در شهریور ماه امسال نسبت به شهریور ماه سال گذشته ۷. ۱۳ درصد افزایش داشته است. شبه پول نیز رشد نقطه‌ به‌ نقطه ۳. ۲۵ درصدی را ثبت کرده است.

علاوه بر این، گزارش خلاصه دارایی‌ها و بدهی‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد بدهی‌های بانک‌ها به بانک مرکزی در شهریورماه امسال، از مرز ۱۰۹ هزار میلیارد تومان عبور کرده است. این در حالی است که بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در اسفند ماه سال گذشته، حدود ۷. ۹۹ هزار میلیارد تومان بوده که در شش ماه نخست سال‌ جاری حدود ۱. ۱۰ درصد رشد داشته است. علاوه‌ بر این گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد تورم نقطه‌ به‌ نقطه بدهی‌های بانک‌ها به کل نظام بانکی در شهریور ماه سال‌جاری به نسبت شهریور ماه سال گذشته، ۴. ۱۶ درصد است در حالی که تورم نقطه‌ به‌ نقطه بدهی‌های بانک مرکزی در شهریور ۹۵ به نسبت شهریور ۹۴ حدود ۹. ۱۶ درصد بوده است.

از سوی دیگر بدهی‌های بانک‌ها به بانک مرکزی شامل سه قلم بدهی بانک‌های تجاری، بانک‌های تخصصی و بانک‌های غیر‌ دولتی است. آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد از مبلغ ۷. ۱۰۹ هزار میلیارد تومان بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی، ۸. ۱۰ هزار میلیارد تومان آن بدهی بانک‌های تجاری، ۲. ۴۸ هزار میلیارد تومان آن بدهی بانک‌های تخصصی و ۷. ۵۰ هزار میلیارد تومان آن بدهی بانک‌های غیر دولتی به بانک مرکزی است. در واقع تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از خلاصه دارایی‌ها و بدهی‌های بانک‌ها و موسسات اعتباری نشان می‌دهد که به ترتیب، ۱۰ درصد، ۴۴ درصد و ۴۶ درصد از سهم بدهی‌های بانک‌ها به بانک مرکزی را بدهی بانک‌های تجاری، تخصصی و غیر‌ دولتی تشکیل می‌دهد. جزئیات این بدهی‌ها نشان می‌دهد که رقم بدهی‌های بانک‌های تجاری در شش ماه نخست امسال ۹. ۹ درصد کاهش داشته است. علاوه‌ بر این، بدهی‌های بانک‌های تخصصی نیز در شهریور سال‌ جاری نسبت به اسفند ماه سال گذشته، ۵. ۲ درصد افت داشته است. اما بدهی بانک‌های غیر دولتی که بیشترین سهم بدهی‌های شبکه بانکی را داراست ۵. ۳۲ درصد در شش ماه نخست سال‌ جاری افزایش داشته است. در واقع این تفکیک نشان می‌دهد وضعیت بدهی بانک‌های تجاری و تخصصی به بانک مرکزی در سطح مناسبی است و حتی از سطح بدهی‌های این دو گروه بانک نیز کاسته شده است. اما میزان بدهی بانک‌های خصوصی و موسسات اعتباری به بانک مرکزی افزایش داشته است؛ به‌ طوری‌که رشد نقطه‌ به‌ نقطه بدهی بانک‌های خصوصی به بانک مرکزی در شهریور ۹۶ نسبت به شهریور ۹۵ با رشد ۷. ۱۷۵ درصدی مواجه بوده است. کارشناسان معتقدند یکی از پیامد‌های افزایش بدهی بانک‌های غیر دولتی، بالا ماندن و حتی افزایش نرخ سود بانکی است.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000