مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک مسکن تشریح کرد:

افزایش انتفاع سرمایه‌ گذاران از مسیر «حاکمیت شرکتی» در بورس

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک مسکن چگونگی افزایش انتفاع متقابل سرمایه‌ گذاران و شرکت‌ها از اعمال حاکمیت شرکتی را تشریح کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

سید محسن فاضلیان در گفت‌ و گو با پایگاه خبری بانک مسکن - هیبنا، مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک با بیان این مطلب از حرکت سازمان بورس و اوراق بهادار به سمت تدوین شیوه‌ نامه‌های «حاکمیت شرکتی» خبرداد.

با بیان اینکه پیاده‌ سازی مقررات «حاکمیت شرکتی»، مدیران را پاسخگو، سهامداران را آگاه، بازار سرمایه را شفاف و در نهایت با بهبود بازدهی بازار، جامعه را منتفع می‌کند، گفت: حاکمیت شرکتی به طور ساده مجموعه‌ای از شیوه‌های کنترلی برای اداره و نظارت بر شرکت است که توازنی بین قدرت نظارتی و منافع مالکان و مدیران شرکت و حتی شبکه تامین‌کنندگان، دولت و سایر ذی نفعان در جامعه برقرار می‌کند.

وی با اشاره به نظارت بازیگران بازار سرمایه بر ارکان این بازار، گفت: خلق اعتماد به واسطه راستی آزمایی اطلاعات در گردش در بازار سرمایه، اولین نیاز این بازار برای جذب سرمایه‌گذار محسوب می‌شود که برای این منظور لازم است ساز و کار نظارتی بر عملکرد شرکت‌ها ایجاد شود.

فاضلیان با بیان اینکه حاکمیت شرکتی می‌تواند در اعتماد سازی میان سرمایه‌گذاران بسیار موثر باشد، گفت: برای این منظور لازم است شیوه‌های حسابداری و حسابرسی شرکت‌ها استاندارد سازی و فرآیندهای مدیریت حساب‌ها بهبود بخشیده شود. این موضوع مستقیما بر عملکرد بازار سرمایه نیز اثرگذار خواهد بود چرا که به شفاف‌ سازی اطلاعات کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه حاکمیت شرکتی شیوه‌هایی را برای نظام‌ مند کردن چرخه امور اجرایی هر شرکت تدوین می‌کند تا اطلاعات مالی و فنی شرکت با واقعیت تطابق داشته باشد، اظهار کرد: در این صورت سرمایه‌گذار در بازار سرمایه توان پیش‌بینی، تفکر و تصمیم‌گیری صحیح را بدست آورده و بازار واقعی سرمایه شکل می‌گیرد.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است راه افزایش سرعت حرکت بازار سرمایه به سمت بازار کارا و قوی‌تر، از مسیر اطلاعات صحیح می‌گذرد و این کار تنها از طریق شفاف‌ سازی و وجود استاندارد مدیریت و نظارت شرکت‌ها قابل دستیابی است.

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک مسکن با اشاره به اینکه در نظام‌های مالی کشورهای پیش رو، برای ایجاد شفافیت بیشتر امور شرکت، مقرراتی وضع شده است، افزود: بر این اساس مقرراتی درباره انتخاب اعضای هیات‌ مدیره شرکت‌ها در ایران نیز وضع شده است.

وی با اشاره به تدوین آیین‌ نامه راهبردی نظام راهبری شرکتی که در سال 86 تصویب شد، گفت: این آیین‌ نامه وظایف و قواعد اخلاقی برای مدیران منتخب و همچنین سنجش و ارزیابی مدیران بالقوه را تعیین کرده است.

فاضلیان خاطر نشان کرد: بازار سرمایه دارای دو بال اصلی است که بدون هریک از آن ها، امکان اوج‌گیری وجود ندارد. بال اول «شرکت» و بال دوم «سرمایه گذار» است. بنابراین قوانینی که روی شرکت‌ ها اثر مستقیم دارد، روی سرمایه‌گذار و به دنبال آن بازار سرمایه نیز اثرگذار خواهد بود. براین اساس مقرراتی که به شفاف‌ سازی فعالیت شرکت‌ها منجر می‌شود، به دنبال خود جلب اعتماد سرمایه‌گذاران را نیز برای جذب به بازار سرمایه به دنبال خواهد داشت. بر پایه این استدلال می‌توان گفت در صورتی که این نظام‌ مندی اجرایی شود و مباحث حاکمیت شرکتی به معنای واقعی پیاده‌ سازی شود، تمام ذی نفعان قانونی فعالیت اقتصادی و مالی در یک شرکت از این شفاف‌ سازی منتفع خواهند شد.

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک مسکن با اشاره به اینکه همیشه در برابر تغییرات و شفاف‌ سازی‌ها، مقاومت‌هایی رخ می‌دهد، در عین حال تاکید کرد: با توجه به عزم جدی بدنه مدیریتی بورس، قطعا در آینده شاهد رویدادهای مثبتی خواهیم بود.

وی شفاف‌ سازی عملکرد شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه جریان گردش اطلاعات را که مانند خون برای بدن، لازمه کارایی بازار است تسهیل و تسویه می‌کند و باعث بهبود فعالیت سهامداران حاضر در بازار سرمایه ایران خواهد شد، تصریح کرد: بازار سرمایه ایران توان رشد و نمو بالایی دارد و اگر سرمایه‌گذاران چشم‌ انداز آتی آن را مثبت ارزیابی کنند، قطعا بسیاری از مشکلات صنعت و اقتصاد به وسیله بازار سرمایه قابل رفع است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به ساختار دولتی نظارت بر فعالیت‌های اقتصادی نهادهای وابسته به دولت که به وسیله سازمان حسابرسی، دیوان محاسبات کشور، ذی حسابی وزارت اقتصاد و دارایی و امثال آن اعمال می‌شود، در عین حال تاکید کرد که منعی از سوی قانون‌گذار برای بهبود ساختارهای موجود در راستای شفاف‌ سازی عملکرد در موضوعات غیر طبقه‌ بندی شده در دولت نیز وجود ندارد.

وی ادامه داد: با تغییر شیوه عملکرد سیستم نظارتی به سمت بهبود استانداردها و تغییر نگاه از روش عیب‌ یابی و مچ‌گیری به شیوه‌های نوین مدیریت همچون استانداردهای «حاکمیت شرکتی» و بهبود عملکرد مدیران، می‌توان امیدوار بود در سال‌های آتی با حضور رقبای خصوصی که با استفاده از این شیوه عملکرد مالی بهتری نشان داده‌اند، بخش دولتی به ویژه بانک‌ های دولتی نیز به سمت پیاده‌ سازی حاکمیت شرکتی حرکت کنند.

فاضلیان خاطر نشان کرد: حرکت سازمان بورس و اوراق بهادار به سمت تدوین شیوه‌ نامه‌های حاکمیت شرکتی، خود نشانه‌ای از درک بخش دولتی و حاکمیتی برای حرکت به این سمت و سو بوده و بعید است در آینده نیز بخش دولتی از این نوع اصلاحات بی‌ نصیب بماند.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000