سه مانع تسریع رونق در ساخت مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۶/۰۸/۲۸
دبیر کانون سراسری انبوه سازان سه مانع تسریع در جریان رونق ساختمانی را تشریح کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه سازان ایران در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، با اشاره به وجود سه مانع مهم در مسیر تسهیل و تسریع فعالیت های ساختمانی، در مقطع زمانی حاضر، از اجرایی شدن قانون دریافت مالیات بر درآمد ناشی از ساخت و فروش مسکن برای سازندگان و انبوه سازان خبر داد.

به گفته ی وی به تازگی اداره امور مالیاتی شهر تهران در راستای اجرای آیین نامه دریافت مالیات بر درآمد حاصل از ساخت و ساز واحدهای مسکونی با دریافت نامه ای از سازمان امور مالیاتی ماموریت یافته است با همکاری شهرداری تهران، اقدامات اجرایی لازم به منظور دریافت این نوع مالیات را آغاز کند. پورحاجت افزود: این بخشنامه علاوه بر اداره امور مالیاتی شهر تهران به سایر ادارات امور مالیاتی در دیگر شهرها نیز ارسال شده است.

وی گفت: در شرایطی که دولت و حتی برخی مسئولان سازمان امور مالیاتی موافق اصلاح آیین نامه اجرایی ماده 77 قانون اصلاح قانون مالیات های مستقیم هستند و زمزمه هایی مبنی بر رایزنی مسئولان وزارت راه و شهرسازی برای اصلاح این قانون به منظور رفع یکی از موانع تسریع در فعالیت های ساختمانی در آستانه ورود بازار ساخت و ساز به فاز رونق، از مدت ها قبل به گوش می رسید، سازمان امور مالیاتی با ابلاغ این بخشنامه به ادارات کل امور مالیاتی، رسما فرمان دریافت مالیات بر درآمد ناشی از ساخت و سازهای مسکونی را به ادارات تابعه خود صادر کرده است.

پورحاجت گفت: در این بخشنامه تاکید شده است شهرداری ها موظفند همزمان با صدور پروانه ساخت و همچنین در هنگام صدور پایان کار، مراتب را به منظور تشکیل پرونده مالیاتی به اداره امور مالیاتی ذی ربط به ترتیبی که توسط سازمان امور مالیاتی مشخص می شود،گزارش کنند.

وی توضیح داد: به عبارت دیگر فرمان تشکیل پرونده مالیاتی از همان بدو دریافت جواز ساختمانی به معنای شروع فاز اجرایی دریافت مالیات از درآمد حاصل از ساخت و فروش واحدهای مسکونی است که از همان ابتدا با مخالفت دست اندرکاران و کارشناسان بازار مسکن، سازندگان و انبوه سازان رو به رو شده بود و به نظر می رسید دولت قصد دارد این ماده قانونی و همچنین دستورالعمل اجرایی آن را به گونه ای اصلاح کند که سازندگان مسکن در مقطع زمانی حاضر انگیزه های لازم را برای ساخت و ساز به دست آورند و بازار ساخت و ساز وارد فاز رونق شود.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان با بیان اینکه این بخشنامه به نوعی شروع فاز اجرایی شناسایی و هدایت سازندگان مسکن و انبوه سازان به سازمان امور مالیاتی است،گفت: فعلا سازمان امور مالیاتی 10 درصد ارزش معاملاتی املاک را به صورت علی الحساب از سازندگان دریافت می کند و به سازندگان برای شروع عملیات ساختمانی مفاصا حساب می دهد؛ اما در زمان فروش واحدهای مسکونی سازندگان موظفند ما به التفاوت تعیین شده از سوی سازمان امور مالیاتی را به عنوان مالیات ناشی از درآمدهای ساختمانی به ادارات امور مالیاتی پرداخت کنند.

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن، بر اساس دستورالعمل اجرایی ماده 77 قانون اصلاح قانون مالیات های مسکونی، سازندگان حقوقی(انبوه سازان و شرکت های ساختمانی)برای اولین فروش واحدهای مسکونی نوساز باید معادل 25 درصد درآمد حاصل از ساخت و فروش مسکن را به عنوان مالیات ناشی از درآمد حاصل از ساخت و ساز پرداخت کنند؛ این در حالی است که سازندگان حقیقی متناسب با درآمد کسب شده از ساخت و فروش مسکن تا 50 میلیون تومان، 100 میلیون تومان و بیش از 100 میلیون تومان به ترتیب مشمول پرداخت مالیات بر درآمد ناشی از ساخت و فروش مسکن با نرخ های 15،20 و 25 درصد خواهند شد. این در حالی است که تا قبل از ابلاغ دستورالعمل اجرایی این ماده قانونی-خرداد ماه امسال-مبنای دریافت مالیات از سازندگان مسکن «ارزش منطقه ای املاک» بود که در مقایسه با دریافت مالیات از سود ناشی از ساخت و فروش مسکن رقم بسیار ناچیزی را شامل می شد.

انبوه سازان و برخی کارشناسان مسکن معتقدند در مقطع زمانی فعلی به دلیل ضعیف بودن بنیه مالی سازندگان و قرار گرفتن در آستانه ورود فعالیت های ساختمانی به فاز رونق دریافت این مالیات می تواند در نهایت منجر به کاهش انگیزه سازندگان برای ساخت و ساز شود و در نتیجه رونق مورد انتظار در بازار مسکن به خصوص بازار ساخت و ساز را به تعویق بیندازد.

این در حالی است که دبیر کانون سراسری انبوه سازان علاوه بر این موضوع ، «مسیر دشوار دسترسی به تسهیلات بدون سپرده ساخت مسکن» و همچنین «ابهامات موجود در متن قانون پیش فروش ساختمان» را دو نارسایی عمده برای تسریع در جریان رونق ساختمانی در مقطع زمانی حاضر می داند.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000