رصد پاییز گرم بازار مسکن از دوربین فرابورس

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۶/۰۹/۱۵
رشد تقریبا دو برابری تعداد اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن مبادله شده در روزهای سپری شده از آذر ماه در حالی رقم خورده که میانگین قیمت این اوراق در فرابورس نسبت به مدت مشابه پارسال تفاوت چندانی ندارد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن - هیبنا، به دنبال ثبت رشد 18/5 درصدی معاملات مسکن در آبان امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته، تقریبا هیچ انکار کننده‌ای در خصوص سرعت گرفتن خروج بازار مسکن از رکود و نزدیک شدن به دوره رونق وجود ندارد.

از طرفی با وجود رابطه مستقیمی که میان آمار مبادله اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن با میزان استفاده از تسهیلات (میزان معاملات مسکن) وجود دارد، نشانه‌های خروج قطعی بازار مسکن از رکود در ماه‌های آتی را از هم‌ اکنون می‌توان در آمار حجم مبادله اوراق مسکن رصد کرد.

به‌ رغم اینکه مشاوران املاک پاییز را فصل سنتی رکود معاملات می‌دانند و مهر و آبان امسال در تقارن با محرم و صفر که عموما به تشدید رکود در بازار مسکن منجر می‌شود، قرار داشت، اما پاییز امسال پاییز گرمی برای بازار مسکن دست‌کم در مقایسه با چهار سال گذشته به شمار می‌آید. به جز بازه زمانی رکود بازار بین سال‌های 92 تا 94، حتی در سال گذشته که بازار مسکن به آرامی وارد فاز پیش‌ رونق شده بود حجم معاملات مسکن در پاییز تا این حد چشمگیر نبوده است.

پاییز گرم بازار مسکن در آمار مبادله اوراق تسهیلات نیز خود را نشان داده است طوری که حجم مبادله اوراق همسو با حجم معاملات افزایشی بوده است. در حالی که در مهر سال گذشته میانگین قیمت اوراق 86 هزار و 770 تومان و میزان مبادله اوراق 838 هزار و 874 فقره بود، در مهر 96 علاوه بر اینکه مبادله ماهانه اوراق بیش از 72 درصد رشد داشت و به یک میلیون و 450 هزار فقره رسید، میانگین قیمت نمادهای مختلف تسه در فرابورس در کانال 76 هزار تومان بوده است.

این وضعیت در آبان ماه نیز تکرار شد؛ به این ترتیب که با وجود رشد 54/2 درصدی حجم اوراق مبادله شده در فرابورس در ماه گذشته در مقایسه با ماه مشابه سال قبل، میانگین قیمت اوراق در فرابورس با 5 درصد کاهش از 79 هزار و 700 به 75 هزار و 800 تومان رسید.

طی 12 روز نخست سپری شده از آذر ماه امسال نیز آمار اوراق مبادله شده در بازار فرابورس 1/9 برابر شده و از 297 هزار و 251 فقره در مدت مشابه پارسال به 551 هزار و 565 فقره افزایش یافت. این در حالی است که میانگین قیمت اوراق مسکن در آذر 96 در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته تقریبا برابر بوده و حدود 74 هزار و 900 تومان است.

بر این اساس با وجود بازار بسیار گرم مبادله اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن پاییز امسال، شیب نزولی قیمت اوراق تسهیلات مسکن نسبت به ماه‌های مشابه سال گذشته، تحت تاثیر مدیریت عرضه این اوراق توسط بانک مسکن سبب شده تسریع در حرکت بازار مسکن به سمت رونق بدون کوچکترین عارضه قیمتی در بازار اوراق تسه رقم بخورد و متقاضیان خرید مسکن که از تسهیلات بدون سپرده از محل اوراق استفاده می‌کنند، بدون نگرانی از حباب قیمتی اوراق، اغلب در زمانی که قصدشان برای خرید مسکن جدی می‌شود، نسبت به خرید اوراق اقدام می‌کنند.

با این شیوه مدیریت بازار اوراق که از طریق عرضه به موقع متناسب با میزان تقاضا توسط بانک مسکن اعمال شده است، خبری از هجوم یکباره متقاضیان به فرابورس نیست و در نتیجه به این ترتیب نیز تناسب معقولی میان حجم تقاضا و عرضه به صورت پایدار شکل گرفته است.

کارشناسان اعتقاد دارند یکی از عوامل افزایش دمای معاملات اوراق مسکن نیز افزایش 10 تا 20 میلیون تومانی سقف تسهیلات بدون سپرده است که سبب شده جذابیت تسهیلات اوراق افزایش یابد. اگرچه این میزان افزایش بدون نیاز به خرید اوراق اعمال می‌شود، اما از آنجا که موجب می‌شود تسهیلات اوراق قدرت بیشتری برای پوشش هزینه تمام شده خرید خانه پیدا کند، تمایل به استفاده از تسهیلات اوراق را افزایش داده است.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000