مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن به پایگاه خبری بانک مسکن اعلام کرد:

اولویت های دولت در بخش مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۶/۰۹/۲۲
مدیر کل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن چهار اولویت دولت در بخش مسکن را تشریح کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

علی چگینی مدیرکل دفتر برنامه ­ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با اشاره به محدودیت منابع مالی و مدیریتی کشور و عدم امکان پاسخ­گویی به برخی از این نیازها عنوان کرد: با توجه به محدودیت منابع مالی و مدیریتی، اولویت ­های سیاست ­گذاری دولت برای برآورده کردن نیازهای بخش مسکن با هدف تخصیص بهینه منابع حداقلی موجود در چهار محور اصلی تعریف شده است اما به دلیل کمبود منابع بانکی، نرخ سود بالای بانکی و همچنین محدودیت­ های بودجه ­ای دولت، راهکارهای جایگزین تامین مالی به دولت پیشنهاد شده است.

وی به اولویت ­های وزارت راه و شهرسازی در بخش مسکن اشاره کرد و به پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، گفت: این اولویت ­ها در چهار محور شامل نوسازی و بهسازی بافت­ های ناکارآمد شهری، تامین مسکن اقشار کم ­درآمد، تامین مسکن خانوارهای فاقد مسکن و خانه­ اولی ­ها و همچنین نوسازی و بهسازی مسکن روستائی قابل بخش­ بندی است. در هر یک از چهار محور تعریف شده برای پاسخ­گویی به تامین نیازهای بخش مسکن، یک سری رویکردها در اولویت قرار گرفته است. به عنوان مثال اولویت نوسازی و بهسازی بافت ­های ناکارآمد شهری با رویکرد محله ­محوری و استفاده از توسعه ­گران و انبوه­سازان در دستور کار قرار دارد.

مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن با بیان اینکه تامین مسکن اقشار کم­ درآمد با رویکرد تنوع ­گرایی و استفاده از روش های مختلف در دستور کار قرار دارد، اظهار کرد: برای پاسخ­گویی به نیاز مسکن این اقشار رویکردهای مختلف شامل مسکن استیجاری، خرید و ساخت مسکن ارزان ­قیمت، تامین اجاره ­بها و همین طور استفاده از ظرفیت نهادهای حمایتی مورد بهره ­برداری قرار می ­گیرد.

چگینی به کارنامه عملکرد برخی از این اولویت ­ها در سال ­های اخیر اشاره کرد و افزود: برخی از این اولویت ­ها همچون تامین مسکن خانه ­اولی ­ها از طریق راه ­اندازی صندوق پس ­انداز مسکن یکم تا کنون به مرحله اجرا رسیده ­اند اما برخی از اولویت ­های تامین شده به دلیل در دسترس نبودن منابع مالی مورد نیاز پیشرفت مناسبی در مرحله اجرایی نداشته­اند.

به گفته وی اولین راهکار مد نظر برای پاسخ­گویی به این گروه از اولویت­ ها استفاده از منابع مالی سیستم بانکی و منابع بودجه ای است اما به نظر می ­رسد در مقطع کنونی از آنجا که حجم بالایی منابع برای تامین مسکن گروه­ های اولویت­ دار نیاز است محدودیت منابع مالی در سیستم بانکی و بودجه­ ای کشور به طور تمام و کمال نمی­ تواند در یک روند زمانی مناسب پاسخ­گو باشد.

وی با تاکید بر این موضوع که محدودیت منابع مالی استفاده از روش ­های تامین مالی جایگزین را ضروری نشان می­دهد، تصریح کرد: برای جبران کمبود و کسری منابع مالی جهت اجرای طرح ­های اولویت دار تامین مسکن می­ توان از چندین راهکار جایگزین استفاده کرد.

مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن پنج راهکار جایگزین تامین مالی برای اجرای طرح ­های اولویت ­دار مسکن را تشریح کرد و گفت: از جمله این راهکارها استفاده از منابع صندوق توسعه ملی است. همچنین انتشار انواع اوراق ریالی به پشتوانه دارایی های وزارت راه و شهرسازی از دیگر روش ­های تامین مالی است که می­ تواند مد نظر قرار گیرد.

چگینی ادامه داد: استفاده از منابع موسسات مالی و اعتباری خارجی و بین­ المللی البته با پوشش بخشی از ریسک نوسانات نرخ ارز توسط دولت نیز از جمله روش­ های پیشنهادی برای جبران کمبود منابع مالی برای اجرای طرح­ های اولویت ­دار بخش مسکن است.

وی در عین حال تاکید کرد: افزایش طول دوره استمهال تسهیلات مسکن مهر توسط بانک مرکزی از دیگر روش هایی می تواند در این زمینه مورد استفاده قرار گیرد.

چگینی عنوان کرد: در مقطع کنونی انتظار می رود مقام سیاست گذار پولی شرایطی را فراهم کند تا نهاد سازی مبتنی بر پس انداز و توانمند سازی متقاضیان میان درآمد در بازار مسکن محقق شود و گامی در جهت سیاست های دولت در بخش مسکن بردارد.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000