معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی تشریح کرد:

مدل بهینه پاسخ به نیاز مسکن دهک های درآمدی

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۶/۱۰/۱۶
معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی چشم انداز مسکن در ده سال آینده را ترسیم کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، مظاهریان،گفت: برای سال 1405 در صورتی که افزایش تعداد خانوارهای کشور را با نرخ رشد سالانه 2 درصد در نظر بگیریم، به 5 میلیون و 299 هزار واحد مسکونی برای تامین نیاز خانوارهای تازه تشکیل شده نیاز داریم، در عین حال رقمی معادل یک میلیون و 371 هزار کمبود مسکن تاریخی در کشور نیز وجود دارد اما اگر مطابق با پیش­ بینی­ ها از دو میلیون و 500 هزار خانه خالی موجود در کشور در حدود 1 میلیون و 300 هزار خانه به بازار عرضه شوند نیاز مسکن کشور در 10 سال آینده بدون محاسبه خانه ­هایی که نیازمند تخریب و نوسازی هستند معادل 5 میلیون و 343 هزار خانه خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، حامد مظاهریان، معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: اما برای تعیین نیاز واقعی بازار مسکن در سال 1405، اگر تعداد واحدهای مسکونی نیازمند نوسازی را که معادل 3 میلیون و 828 واحد است به این رقم اضافه کنیم متوجه می­ شویم کل ساخت و ساز مورد نیاز در کشور در 10 سال آینده معادل 9 میلیون و 171 هزار واحد است.

مظاهریان با اشاره به سه دسته­ بندی دهک ­های درآمدی در کشور، نوع پاسخ ­گویی به نیاز مسکن اقشار مختلف را تشریح کرد و گفت: دهک­ های درآمدی در بازار مسکن به سه گروه دسته­ بندی می­ شوند. گروه نخست دهک ­های 9 و 10 هستند که بدون نیاز به هیچ ­گونه حمایتی و به صورت مستقل وارد بازار مسکن می­ شود اما گروه دوم دهک­ های درآمدی 4 تا 8 یا همان طبقه متوسط هستند که اگر چه خانواده تشکیل شده و دارای شغل هستند اما مستقیما و برمبنای پس­ انداز شخصی نمی­ توانند به بازار مسکن وارد شوند. بنابراین این گروه نیازمند حمایت هستند.

به گفته وی برای پاسخ­گویی به این نیاز در دولت یازدهم صندوق پس­ انداز مسکن یکم راه ­اندازی شد که تا کنون 343 هزار نفر در این صندوق سپرده ­گذاری کرده ­اند. اگر چه مدل ایده ­آل در پرداخت تسهیلات خرید مسکن پوشش 80 درصدی قیمت خرید مسکن از طریق مبلغ تسهیلات است اما تسهیلات پرداختی از سوی این صندوق در شهر تهران می­ تواند تا 50 درصد قیمت خرید مسکن را پوشش دهد که البته این قدرت در شهرهای کوچک­تر به حدود 80 درصد هم می ­رسد.

وی به روش پاسخ ­دهی به نیاز گروه سوم دهک­ های درآمدی اشاره کرد و گفت: مشکل دولت پاسخ­ دهی به نیاز سه گروه اول است. این گروه نه تنها توان خرید مسکن به صورت مستقل را ندارند بلکه از طریق پرداخت تسهیلات به عنوان یک اهرم حمایتی نیز نمی ­توانند به بازار مسکن وارد شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر آنکه خط فقر دهک سه ی درآمدی را نیز پشت سر گذاشته است، عنوان کرد: تنها الگوی پاسخ ­دهی به نیاز مسکن این اقشار ضعیف که عمدتا در حاشیه شهرها و مراکز نا به ­سامان شهری زندگی می­ کنند استفاده از مدل مسکن اجتماعی است.

وی بار دیگر با اشاره به ناهماهنگی تقاضای بالقوه و عرضه بالقوه بازار مسکن گفت: با وجود آنکه نیاز بالقوه مسکن در مناطق ناکارآمد شهری مستقر هستند اما محل احداث خانه­ های خالی در مناطق شمالی و مرفه شهری واقع شده است به طوری که در حال حاضر در منطقه یک شهر تهران حدود 35 هزار خانه خالی واقع شده است.

به گفته وی جهت ورود دولت برای پاسخ­ دهی به این نیاز مجلس در قالب برنامه ششم توسعه کشور اهدافی را تعیین کرده است. از آنجا که در حال حاضر حدود 130 تا 140 هزار هکتار بافت فرسوده و نابه سامان شهری در کشور وجود دارد که دقیقا دو برابر مساحت شهر تهران است، مجلس پیش ­بینی کرده است تا پایان برنامه ششم توسعه کشور حدود 66 هزار هکتار از این محدوده بهسازی و نوسازی شود.

معاون وزیر راه منابع مورد نیاز برای اجرای این برنامه را در حدود 123 هزار میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: به این منظور طرحی تحت عنوان بازآفرینی شهری طراحی شده که مرحله نخست آن با عنوان طرح مسکن پیشگام در شهر تهران آغاز می شود. برمبنای این طرح امکان نوسازی بافت­ فرسوده شهری با اتکا به سرمایه­ گذاری بخش خصوصی از طریق سه مدل پیش ­بینی شده است.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000