مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن تشریح کرد:

ظرفیت دو گانه بازار سرمایه برای بخش مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۶/۱۰/۱۸
مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن بر وجود ظرفیت دو گانه در بازار سرمایه برای حمایت از عرضه و تقاضا در بازار مسکن تاکید کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

محمد حسن مرادی، مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، با اشاره به مزیت و پتانسیل های موجود در بازار سرمایه برای تامین مالی بخش مسکن گفت: بسیاری از ابزارها و نهادهای نوین تامین مالی از طریق بازار سرمایه، ظرفیت ایجاد منابع مالی قوی برای حمایت از هر دو سمت عرضه و تقاضا را به صورت همزمان در خود جای داده اند که راه اندازی، بهره برداری و استفاده از آن ها می تواند کمک بسیار زیادی در رفع چالش تامین مالی برای سازندگان و خریداران مسکن کند.

وی راه اندازی و بهره گیری از ظرفیت بازار سرمایه در تامین مالی پروژه های ساختمانی از طریق تاسیس و راه اندازی صندوق های زمین و ساختمان را یکی از این روش های تامین مالی اعلام کرد و افزود: با راه اندازی این صندوق ها امکان دو گانه ای فراهم می شود که به موجب آن هم سازندگان و هم خریداران مسکن می توانند چالش بزرگ تامین مالی برای ساخت و خرید واحدهای مسکونی را پشت سر بگذارند.

مرادی خاطرنشان کرد: صندوق های زمین و ساختمان یکی از ابزارهای نوین بازار سرمایه محسوب می شوند که به کمک بانک عامل بخش مسکن و سایر بانک های فعال در حوزه تسهیلات دهی واحدهای مسکونی می توانند دو مزیت عمده را متوجه فعالان بازار مسکن کنند؛ به این معنا که بانک عامل می تواند از طریق اتصال سپرده گذاران در صندوق های پس انداز مسکن (همچون صندوق پس انداز مسکن یکم) به پروژه هایی که از طریق راه اندازی صندوق های زمین و ساختمان تعریف و ساخته شده اند، علاوه بر کمک به تامین مالی پروژه ها در زمان ساخت، از یک طرف اقدام به معرفی مشتری برای پروژه ها و از سوی دیگر اقدام به معرفی واحد مسکونی مهندسی ساز، مستحکم، با سطح مناسب قیمت و قابل اعتماد به خریداران کند.

وی افزود: در واقع می توان با تعریف ساز و کاری به نوعی تسهیلات بخش مسکن را به خروجی صندوق های زمین و ساختمان یعنی واحدهای ساخته شده با این ساز و کار تامین مالی،ارتباط داد.

مرادی یکی از مهمترین مزایای راه اندازی صندوق های زمین و ساختمان برای ساخت واحدهای مسکونی و اجرای پروژه های مربوط به مجتمع های مسکونی را تجهیز منابع مالی خرد در این صندوق اعلام کرد.

به گفته وی در این روش حتی سرمایه داران خرد و یا افرادی که سرمایه های اندکی در اختیار دارند و قادر به سرمایه گذاری در بسیاری از بازارها که نیاز به در اختیار داشتن سرمایه های کلان دارد نیستند، می توانند نقدینگی خود را در بازار سرمایه در قالب صندوق های زمین و ساختمان سرمایه گذاری کنند و از این طریق منابع مناسبی برای تامین مالی پروژه های ساختمانی تامین شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر نیز این افراد با خرید یونیت های سرمایه گذاری در صندوق های زمین و ساختمان پس از اتمام دوره ساخت قادر خواهند بود به ازای سرمایه خود واحد مسکونی دریافت کرده و یا اصل سرمایه به همراه سود معقول را دریافت کنند.

مرادی تاکید کرد: شاید طی سال های اخیر به دلیل رکود حاکم بر بازار ساخت و ساز و معاملات مسکن، راه اندازی صندوق های زمین و ساختمان چندان مورد استقبال سازندگان قرار نگرفت اما با رونق گرفتن بازار مسکن پیش بینی می شود به تدریج صندوق های زمین و ساختمان به یکی از ابزارهای تامین مالی موثر در حوزه مسکن تبدیل شود. چرا که راه اندازی، میزان استقبال و سودآوری صندوق های برای سرمایه گذاران به میزان زیادی وابسته به شرایط اقتصادی به خصوص شرایط بازار مسکن است.

وی خاطرنشان کرد: در عین حال می توان ساز و کاری را برنامه ریزی کرد که در قالب آن شرایط راه اندازی صندوق ها نسبت به شرایط فعلی تعدیل شود و زمینه به گونه ای فراهم شود که صندوق های زمین و ساختمان حجم بیشتری از پروژه ها و سرمایه گذاران را به عنوان پروژه های مشمول تشکیل صندوق به لحاظ ارزش کل پروژه و حجم سرمایه مورد نیاز در بر گیرد.

مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن تشکیل صندوق های زمین و ساختمان در تعداد بیشتر را به معنای افزایش ساخت واحدهای مسکونی مطابق با ضوابط و مقررات ساختمانی و همچنین افزایش ورود سرمایه گذاران خرد و کلان به بازار تامین مالی مسکن اعلام کرد.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000